مسلحین که همان تروریست‌های تکفیری هستند؛ با پرچم کدام کشور علیه بشار اسد و نظام بر حق سوریه می‌جنگند؟

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در جولای گذشته خطاب به داعش که ۴۹ شهروند ترکیه‌ای را گروگان گرفته بود اعلام کرد که مسلمان علیه برادر مسلمان ظلم نمی‌کند و این هنگامی بود که کنسول ترکیه در موصل اشغال شد. وی داعشی‌ها را برادران مسلمان نامید. در سپتامبر، اردوغان منکر حمایت کشورش از تروریست‌ها شد و از اقدامات آنها چشم پوشی کرد. این دوگانگی از بحران عمیق در سیاست خارجی ترکیه در قبال بحران عراق و سوریه ناشی می‌شود.

مسئولان ترکیه در اکثر مواضع خود از اینکه داعش را تروریست معرفی کنند پرهیز می‌کنند، بارها با اقدام نظامی علیه این گروهک مخالفت کرده و نرمش قابل ملاحظه‌ای در قبال اقدامات داعش انجام دادند. ترکیه علت این اقدامات را گروگان‌هایی که نزد داعش بودند عنوان می‌کرد و می‌کوشید که از رویارویی حتی در حد رسانه‌ای دوری کند. با ادامه روند تحولات و گسترش داعش در عراق و تبعات آن، ترکیه در راس متهمان قرار گرفت و تمام تلاش ترکیه عدم انتقاد از گروهک درباره گروگان‌های خود بود و دولت ترکیه قانونی درباره منع بررسی درباره بحران صادر کرد.

ترکیه، دوست یا دشمن داعش؛ مسئله این است

دلایل چندی وجود دارد که نشان می‌دهد ترکیه نقش مهمی در کمک به داعش دارد؛ نخست اینکه ترکیه مرزهای مشترکی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر با سوریه و عراق دارد و این کشور تروریست‌ها را از خاک خود به این دو کشور اعزام می‌کند تا به داعش بپیوندند. ترکیه برای داعش در سوریه محموله‌های سلاح ارسال می‌کند و زخمی‌شدگان آن را در بیمارستان‌های خود درمان می‌کند و هتل‌های آن در شهرک‌های مرزی میزبان این تروریست‌هاست.

د‌وم، عدم اتخاذ اقدامی از سوی ترکیه برای ممانعت از ورود تروریست‌ها و سوخت نشانه دخالت آنکارا در آن است. دولت ترکیه گزارش نیویورک تایمز درباره خرید نفت از داعش را تکذیب کرد در حالی که بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی ورود محموله‌های نفتی غیر قانونی به ترکیه از مناطق تحت اشغال داعش در شمال عراق را تایید کرده‌اند.

سوم، ‌چشم پوشی مقامات ترکیه از تجارت غیرقانونی فزاینده در مرزهاست که به نفع داعش است. موضوعی که ستاد مشترک ترکیه نیز آن را تایید کرده است و نمایندگان پارلمان ترکیه خواستار توضیح دولت در این باره شدند. داعش هزاران تُن سوخت از سوریه به ترکیه قاچاق می‌کند و از این راه ماهانه سودی چند میلیون دلاری به دست می‌آورد. درخواست سوخت ارزان داعش زیاد است و این محموله‌ها از مناطق مرزی به داخل ترکیه منتقل می‌شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ترکیه سوخت قاچاق شده به قیمت ناچیزی از داعش خریداری و در داخل با قیمت بالایی فروخته می‌شود.این سوخت به قیمت۷۰ قرش ترک خریداری و در داخل یک لیره و ۸۵ قرش فروخته می‌شود.

‌چهارم، در داخل؛ پلیس ترکیه از فعالیت‌های داعش و تحرکات محسوس و فزاینده آنها چه در زمینه اعلام وابستگی به داعش و آویزان کردن پرچم خود از پنجره منازل و خودروهای خود در برخی مناطق و چه در زمینه جذب جوانان ترک، چشم پوشی می‌کند. پلیس نه تنها اقدامی علیه آنها نمی‌کند بلکه مقامات به رسانه های محلی اعلام کرده‌اند که درباره موضوع جذب جوانان ترک از سوی داعش گزارش یا مطلبی کار نکنند.

پنجم، با از بین رفتن برگه گروگان‌های ترکیه‌ای نزد داعش بهانه ترکیه برای عدم مبارزه با داعش از بین رفت. این بر اساس توافق میان دولت ترکیه و داعش بود که طی آن ۱۸۰ داعشی در فاصله کمتر از دو روز مانده به یورش به کوبانی آزاد شدند و ترکیه با داعش در محاصره کوبانی همراهی کرد.

ترکیه، دوست یا دشمن داعش؛ مسئله این است

علل حمایت ترکیه از داعش به جهت‌گیری سیاست خارجی ترکیه با دشمنانش شامل نظام بشار اسد و کردها در سوریه و نظام شیعی عراق و هم‌پیمان بشار اسد و ایران است. همه آنها با داعش جنگیده‌اند و هنوز می‌جنگند. حمایت ترکیه از داعش نیز در عراق ناشی از این است که وحدت عراق به نفع آنها نیست و ترکیه به دنبال تجزیه آن و روی کار آمدن دولت سنی تابع ترکیه است که بر آن تکیه کند و نفوذ خود را تقویت کند.

درحالیکه عناصر گروه تروریستی داعش در جریان یورش به مناطق مختلف سوریه و عراق، تخریب اماکن مقدس و زیارتی و قبور را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند؛ در کمال تعجب قبر "سلیمان پاشا" جد عثمانی‌ها در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه همچنان در امنیت کامل قرار دارد. 

داعش نه تنها از تخریب قبر جد عثمانیها صرف نظر کرده، بلکه ورود نیروهای ترکیه برای حفاظت از این مکان را تسهیل کرده است. در ژوئیه 2012 رجب طیب اردوغان در تجمع اعضا و هواداران حزبش برای توجیه دخالت در سوریه گفت: ما نوادگان امپراتوری سلجوقیان و باقیمانده دولت عثمانی هستیم. حزب عدالت و توسعه، حزبی است که در ریشه‌های عمیق آن روح سلجوقیان و عثمانی‌ها وجود دارد. اردوغان افزود: ما در مسیر اجداد کشورگشای خود، از آلپ ارسلان تا سلطان محمد فاتح قرار داریم.

ترکیه، دوست یا دشمن داعش؛ مسئله این است

آلپ ارسلان پس از رسیدن به قدرت در 1046 میلادی به عنوان دومین حاکم سلجوقی، با کشورگشایی مرزهای خود را توسعه دهد. در آن دوره، پس از ایجاد مدارس نظامی، مذهب مشخصی تدریس و دیگر مذاهب اسلامی تکفیر شدند؛ همچنین اموال بسیاری سرازیر بغداد شد تا فاطمی‌ها تکفیر شوند. به نظر می‌آید که میراث آلپ ارسلان اکنون به اردوغان رسیده است چرا که ترکیه علاوه بر دخالت در بحران سوریه، اکنون از جریانهای تکفیری و در رأس آنها داعش حمایت می‌کند.


ترکیه در سوریه به دنبال اهداف زیر است

1. تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه
2. ترکیه به دنبال نقش‌آفرینی در سوریه است تا حمایت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در مواقع حساس داشته باشد.
3. نفوذ در شرق مدیترانه
4. یافتن راهی جهت پیدا کردن عظمت در منطقه


اگرچه ممکن است ترکیه بتواند با استفاده از گروه‌هایی مانند داعش پیروزی‌های مقطعی در خاورمیانه به دست آورد اما؛ در ‌‌نهایت حمایت از گروه‌های تروریستی به ضرر ترکیه است. 

ترکیه، دوست یا دشمن داعش؛ مسئله این است

اول اینکه این گونه سیاست‌ها به وجهه ترکیه در خاورمیانه خدشه وارد می‌کند که در این ارتباط می‌توان به تظاهرات مردم داعش در مقابله با حمایت دولت این کشور از گروه‌های تروریستی اشاره کرد. 

دومین دلیل سود آور نبودن حمایت از داعش برای آنکار احتمال بازگشت تروریست‌ها به خاک ترکیه است. در این ارتباط، مسئولان سابق ترکیه هشدار داده‌اند که آموزش تروریست‌ها در اراضی ترکیه، اقدامی خطرناک است که می‌تواند این کشور را به عرصه جنگ تبدیل کند. همچنین در همین ارتباط می‌توان به اظهارات حکمت چتین، وزیر خارجه پیشین ترکیه، مبنی بر خطرناک بودن موافقت دولت عدالت و توسعه ترکیه با آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی تحت عنوان «مخالفان میانه روی سوریه» اشاره کرد. 

در ارتباط با خطرناک بودن پرورش تروریست در خاورمیانه افراد مختلف با سمت‌های گوناگون نظامی و سیاسی هشدار داده‌اند، مثلاً؛ ناجی باشتبه، سرلشکر بازنشسته ارتش ترکیه نیز آموزش گروه‌های تروریستی از سوی نیروهای مسلح ترکیه را اقدامی نامناسب خواند و گفت گروه‌های مسلح در سوریه که خود را میانه رو می‌دانند، بعد از آموزش دیدن به عناصری وحشی تبدیل می‌شوند. 

سومین ضرر سیاست‌های آنکارا برای این کشور، احتمال کشانده درگیری‌ها به داخل ترکیه و مشکل ساز شدن برای این دولت است. در این ارتباط می‌توان به سخنان دبیر کل جنبش ملی کرد به ترکیه اشاره کرد که گفت: در صورت تداوم حمایت این کشور از داعش، دامنه درگیری‌های عین العرب را به استانبول و آنکارا خواهیم کشاند. 

ترکیه، دوست یا دشمن داعش؛ مسئله این است

به طور کلی حمایت از تروریسم در خاورمیانه باعث شیوع این پدیده خطرناک در منطقه می‌شود که اول از همه برای کشورهای منطقه مشکل ساز است. سیاست‌های آنکارا در خاورمیانه در مرحله‌ای قرار گرفته است که از عقلانیت دور شده است، به نظر می‌رسد به هر اندازه که ترکیه در رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه ناکام می‌ماند، از درجه عقلانیت تصمیمات نیز کاسته می‌شود. این موضوع در درازمدت می‌تواند برای کشورهای خاورمیانه مسئله ساز باشد و امنیت منطقه را به خطر بیاندازد. 

از زمان پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات پارلمانی سال 2002، حزب "عدالت و توسعه" ترکیه رؤیای امپراطوری عثمانی را در سر دارد. از آن زمان، این حزب سیاست "بوق کردن مشکلات" را دروازه ورود به جهان عرب دانسته و دراین راستا عامل اساسی تعیین سیاست های اعراب بوده است. باید گفت "عثمانی های جدید" که این بار با نام حزب عدالت و توسعه به صحنه آمده اند، از حوزه شرکت در فرایند تصمیم گیری سیاسی و اقتصادی جهان عرب پا را فراتر گذاشته اند و در پی پیدایش بیداری اسلامی در منطقه به براندازی نظام سوریه فکر می کنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
آقای محترم رجب طیب اردوغان دستور بدهید ارتش ترکیه وارد خاک عراق سوریه شوند وبا گورهای تروریستی داعش پ ک ک تکفیری القاعده بعثی ارتش آزاد الفتح الرحمان احرام الشام از بین ببرند .
وآقای محترم بشار اسد آقای محترم نوری مالکی به ارتش ترکیه اجازه دهید به گوروهای تروریستی که در خاک عراق وسوریه هستند از بین ببرند ،
وارتش سوریه وارتش عراق ارتش ایران جداگانه به گوروهای تروریستی حمله ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
منافق
آخرین اخبار