رویترز در مطلبی به بررسی آینده برجام در دولت دونالد ترامپ پرداخت.

رویترز: ریاست‌جمهوری ترامپ، برجام را تهدید خواهد کرد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی نوشت: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند آینده توافق هسته‌ای ایران را تهدید کند.

دولت اوباما از حصول این توافق تمجید می‌کرد و آن‌را میراث سیاست‌خارجی اوباما می‌خواند. این توافق که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرد، موجب شد بسیاری از تحریم‌های اقتصادی علیه تهران لغو شود.

با این‌حال، این توافق که جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا به شدت با آن مخالفت می‌کردند، به عنوان یک تعهد سیاسی شناخته می‌شود و از نظر حقوقی، مانند معاهده‌های بین‌المللی نیست. این مسئله می‌تواند توافق هسته‌ای را در برابر نظر روسای جمهور آمریکا آسیب‌پذیر کند.

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش اظهارات ضد و نقیضی درباره آینده این توافق ایراد کرد. ترامپ که بیشتر تاجر است تا سیاست‌مدار، توافق هسته‌ای ایران را "فاجعه" و "بدترین توافقی که تاکنون حاصل شده است" خواند. وی در گفتگو با یکی از گروه‌های لابی‌گری وابسته به اسرائیل گفته بود: "لغو توافق هسته‌ای ایران در اولویت اقداماتش قرار دارد."

با این‌حال، وی اذعان کرد لغو قراردادی که شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن حمایت می‌کند اقدام ساده‌ای نخواهد بود. در ماه اوت سال 2015 – 31 روز منتهی به 9 شهریور 1394 – ترامپ گفت در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری، توافق هسته‌ای ایران را پاره نخواهد کرد، اما وی تعهد کرد "به گونه‌ای بر آن نظارت کند تا ایران نتواند از آن بهره ببرد."

ایران در مقابل همواره اعلام کرده است هرگز در پی ساخت سلاح اتمی نبوده است. با این‌حال، کارشناسان عقیده دارند در صورت نقض مفاد برجام از جانب آمریکا، ایران نیز می‌تواند تعهداتش را فراموش کند.

این تعهدها شامل کاهش 66 درصدی تعداد سانتریفیوژها، محدودکردن سطح غنی‌سازی اورانیوم، کاهش سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده از 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم طی 15 سال، و اجازه دسترسی بازرسان به تاسیسات اتمی ایران می‌شوند.

"ریچارد نفیو" – یکی از مذاکره‌کنندگان با ایران – گفت: "با توافق هسته‌ای ایران وداع کنید. احتمال پابرجا باقی ماندن آن بسیار اندک است. یا ترامپ با تصمیم به پاره کردن این توافق آن را نقض خواهد کرد، و یا اقدامات آمریکا موجب خواهد شد ایران مقابله به مثل کند."

حسن روحانی – رئیس جمهور ایران – روز چهارشنبه اعلام کرد نتایج انتخابات آمریکا تاثیری بر سیاست‌های ایران نخواهد داشت.

آنچه هرگونه تصمیم ترامپ مبنی بر برگزاری مذاکرات مجدد برای توافق هسته‌ای ایران را بسیار دشوار خواهد کرد، این است که برجام توافقی چندجانبه است که در آن متحدان آمریکا در اروپا، روسیه و چین نیز شرکت داشته اند. شرکت‌های اروپایی و آسیایی فعالیت خود در ایران را از سر گرفته اند و در حال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. به این ترتیب، آمریکا در لغو این قرارداد تنها خواهد بود.

روز چهارشنبه، رئیس شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد ریاست جمهوری ترامپ تاثیری بر سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در ایران نخواهد داشت.

یکی از مقامات سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره گفت: "از نظر من، اینکه بخواهیم بگوییم می‌توان با مذاکره مجدد به توافق بهتری دست یافت، بسیار دور از ذهن خواهد بود. در صورتی که برجام را نقض کنیم نیز در بدترین شرایط ممکن قرار خواهیم گرفت."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار