کره‌شمالی اعلام کرد درصورتی‌که ترامپ دستور عقب‌نشینی نیروهای نظامی و برچیدن سامانه‌های موشکی در کره‌جنوبی را صادر کند، پیونگ‌یانگ عادی‌سازی روابط با آمریکا را بررسی خواهد کرد.

پیش‌شرط پیونگ‌یانگ برای عادی‌سازی روابط با واشینگتنبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پرس تی‌وی، «سو سه پیونگ»، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با رویترز در ژنو اعلام کرد این کشور درصورتی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور تازه منتخب آمریکا، دستور عقب‌نشینی نیروهای نظامی و برچیدن سامانه‌های موشکی ضد بالستیک در کره جنوبی را صادر کند و درباره برقراری یک پیمان صلح باهدف پایان تنش در شبه‌جزیره کره اطمینان خاطر دهد، عادی‌سازی روابط با آمریکا را بررسی خواهد کرد.

سو سه پیونگ تصریح کرد: « اگر ترامپ به‌واقع از سیاست خصمانه خود نسبت به جمهوری خلق دموکراتیک کره دست بردارد، همه تجهیزات نظامی خود، ازجمله نظامیان آمریکایی را از کره جنوبی خارج کند و به پیمان صلح بپردازد، فکر می‌کنم فرصتی برای بحث درباره روابط، همانند آنچه در دهه 1990 صورت گرفت، مهیا شود.» وی درعین‌حال خاطرنشان کرد کشورش تاکنون به‌صورت هم‌زمان به سیاست توسعه برنامه هسته‌ای و اقتصاد پرداخته است و به این رویکرد همچنان ادامه می‌دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ پیش‌ازاین در ماه می، در تلاش برای پایان دادن به فعالیت هسته‌ای کره شمالی، برای مذاکرات مستقیم با کیم جونگ اون، رهبر این کشور شرق آسیا اعلام آمادگی کرد. ترامپ همچنین از چین خواست از نفوذ خود برای کنترل بیشتر متحدش (کره شمالی) استفاده کند.

سفیر کره شمالی در سازمان ملل همچنین از آغاز گفت‌وگوهای غیررسمی مقامات کره شمالی با دانشگاهیان و مقامات سابق آمریکایی در ژنو خبر داد و درباره ابراز تمایل ترامپ برای گفت‌وگو با رهبر کره شمالی گفت:  این نشست به تصمیم رهبر کره بستگی خواهد داشت.

سو سه پیونگ همچنین از بی‌علاقگی دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، برای تعامل با کره شمالی انتقاد کرد و افزود این‌گونه رویکرد پیونگ‌یانگ را تحریک کرد به توسعه برنامه هسته‌ای خود بپردازد.

کره شمالی در سال جاری میلادی چند آزمایش فن‌آوری نظامی انجام داده است که  چهارمین آزمایش هسته‌ای در ماه ژانویه، ازجمله این آزمایش‌ها به شمار می‌آید. کره شمالی سال 2005 خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد. پیونگ‌یانگ برنامه هسته‌ای و موشکی خود را مانعی در برابر «توطئه‌های آمریکا و متحدانش برای براندازی» دولت کره شمالی می‌داند.

آمریکا از متحدان نزدیک کره جنوبی به شمار می‌آید؛ برخی از اقدامات مشترک سئول و واشنگتن ازجمله رزمایش‌های مشترک سالانه آن‌ها بارها خشم، اعتراض و واکنش‌های عملی کره شمالی را درپی داشته است. در حال حاضر حدود 28 هزار و 500 سرباز آمریکا در کره جنوبی مستقر هستند.

ارتش آمریکا همچنین به‌رغم مخالفت شدید کره شمالی و چین، سامانه پدافند موشکی تاد را در این منطقه مستقر کرده است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۵
آمریکا کاری با کره شمالی نداشته باشد
وکره شمالی هم هرگز از موشکهای خطر ناک خود استفاده نمی کونند
وآمریکایی ها هم خودشان موشک های اتمی خود را کنار بگذارند
آخرین اخبار