چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین امید آفرین، فرصتی برای ظهور توانمندی و استعدادهای این افراد است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عصر زیبای یک روز تعطیل، زمانی مناسب برای استراحت و تفریح، تصمیم میگیری از فضای کسالت بار خانه بیرون بروی و نفسی تازه کنی! سینما، شهربازی و یا استخر که اصلا فکرش را هم نمی کنی! تنها چیزی که می شود به آن اندیشید رفتن به پارک و یا حتی یک فضای سبز کوچک است.

از همان ابتدای رفتن مردد می شوی! همان لحظه ای که تصمیم به رفتن می گیری در ذهنت مشکلات و موانع پیش رو را مرور می کنی!

به سختی باید ویلچر را از پله های ساختمان بیرون ببری، خانه ای که آسانسور ندارد، پل جوی کنار خیابان برای عبور ویلچر مناسب سازی نشده، به فرض که تا اینجای کار را آمدی، با تاکسی و اتوبوس که نمی شود به این سادگی ها کنار آمد، خب میتوان قید وسایل نقلیه عمومی را زد وتا مسیر پارک را با ویلچر رفت، اما پستی و بلندی های ورودی پارک را چه کنم، حتما باید کسی همراهم باشد و در بعضی موارد چند نفر برای عبور ویلچر کمک کنند!

باز هم به فکر فرومی روی... سکوت و سکوت و سکوت؛ اصلا قید بیرون رفتن را میزنی، امروز را هم مانند بسیاری از روزهای تکراری دیگر ترجیح میدهی کنار پنجره بنشینی و بیرون را تماشا کنی، شاید سهم تو از این هیاهوی شعارهای توخالی مسئولان، همین جا کنار پنجره تنهایی باشد!

معلولين در هر جامعه وجود دارند و جزيي از آن جامعه‌اند. آنان فرزندان، خواهران،‌ برادران و پدر و مادر افراد جامعه‌اند كه دچار نقص جسماني يا ذهني شده‌اند. نگهداري و مواظبت از افراد معلول، وظيفه جامعه است اما وظيفه‌‌‌‌‌‌‌اي بس مشكل كه گاهي از عهده فرد عادي خارج است.

انسان معلول تمام نيازها و اميدهاي يك فرد عادي را دارد و مي‌خواهد كاركند و مايحتاج زندگيش را برآورده سازد. معلول به شدت خواهان استقلال است و هيچگاه دوست ندارد ديگران با او رفتاري ترحم‌آميز داشته باشند.

صرف نظر از تمام معلولیت ها، حقیقتی وجود دارد که او انسان است و این امر در پناه حقوق برابر اجتماعی، شغلی، فرهنگی، هنری و ورزشی تحقق می یابد.

فراد سالم و توانمند جامعه باید بدانند که معلولان هرگز نیازی به ترحم ندارند. همنوعان سالم باید همواره بکوشند تا کمبود موجود در معلولان رابه صورت یک جریان طبیعی نشان دهند و کاری نکنند که این کمبود، زندگی معلول را از حالت طبیعی خارج کند و او را به فردی منزوی و جدای از جامعه تبدیل سازد.

باید این حقیقت را بپذیریم که اگر فرد معلول به درون جامعه برمی گردد و به فعالیت می پردازد، حتما توانمندی دارد. پس نباید با ترحم یا تمسخر، هیاهوی زیبای بازگشت به زندگی را در او خاموش کنیم، بلکه باید او را بپذیریم و تشویقش کنیم تا کارهایش را درست انجام دهد و با خواستن کار از آن ها، آنان را در میان خود نگه داریم.

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد دهند و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. لذا باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی هنری تضمین شود.

جشن دوستی ها، با احترام به تفاوت ها

باید فرصت شکوفایی استعدادهای معلولان را جدی تر گرفت و توجهی ویژه به آنها داشت، چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولین، فرصتی برای ظهور توانمندی و استعدادهای این افراد است، به این بهانه سری به اداره کل بهزیستی اصفهان زدیم و گفتگویی با مسئولان این سازمان داشتیم که شنیدن ان خالی از لطف نیست.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به عنوان یکی از استان های برجسته کشور در مناسب سازی محیط برای معلولان در نظر گرفته شده گفت: روز 13 آذر به عنوان روز جهانی معلولان و با شعار " اینده ای که ما می خواهیم جهانی فراگیر و برابر برای همه" است و امیدواریم همه مسئولان در کنار مردم این شعار را تحقق بخشیم و حقوق معلولان را رعایت کنیم چراکه با وجود اقدام های انجام شده هنوز بخش بزرگی از مشکلات معیشتی معلولان باقیست که حل آن نیازمند همت و همکاری دولت و مردم و مسئولان است.

سعید صادقی با تاکید بر اینکه یکی از عرصه های توانمندسازی معلولان ، دیده شدن آنها در جامعه و توجه به استعدادهای آنها است افزود: جشنواره تئاتر بین المللی معلولین که بر پایه هنرهای نمایشی شکل گرفته است که باحضور 35 گروه داخلی و 6 گروه خارجی از کشورهای آلمان ف بلژیک، هلند، ایتالیا، امنستان و اوگاندا از تاریخ 12 الی 17 آذر ماه در استان اصفهان برگزار می شود.

وی ادامه داد: این جشنواره به لحاظ کمی و کیفی بسیر بالاتر از سه جشنواره گذشته برگزار می شود و وجود سالن های نمایشی مجهز و مناسب سازی شده از جمله هنرسرای خورشید، تالارهنر، تالار فرشچیان، تالار شهید آوینی ،حضور هنرمندان و پیشکسوتان عرصه نمایش و تئاتر و برگزاری کارگاه های آموزشی از نقاط قوت این جشنواه است.

رئیس اجرایی جشنواره با اشاره به اجرای برنامه های گردشگری در این طول مدت جشنواره اظهار کرد: معلولان در پنج گروه نابینایان، ناشنوایان، کم توان ذهنی، بیماران جسمی و حرکتی و بیماران اعصاب و روان با یکدیگر به رقابت می پردازند و دو گروه پنج نفره داروری در دو بخش کودک و بزرگسال بر این نمایش ها نظارت می کنند.

سعید صادقی ادامه داد: وجود همدلی و احساس مسئولیت اجتماعی در میان مسئولان و ارگان ها استان اصفهان از جمله استانداری ، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری، دانشگاه اصفهان، سازمان گردشگری و صدا و سیمای استان نقش مهمی در اجرای هرچه بهتر این جشنواره داشته است.

جشن دوستی ها، با احترام به تفاوت ها

باید دانست که معلولان بزرگترین اقلیت کشور هستند و با توجه به اینکه 11 الی 12 درصد مردم را معلولین تشکیل می دهند، لازم است که همه اعضای جامعه بجای ترحم و دلسوزی به این افراد برای رعایت حقوق آنان و در جامعه تلاش کنیم.

هرچند که در پی بی توجهی و یا کم توجهی مسئولان روزگارشان سخت می‌گذرد، اما در دل‌هايشان چيزی هست که سرپا نگهشان می‌دارد، اميد دارند به زندگی، اميد دارند به توانايی‌های خود و باور دارند که می‌توانند.

انصافاً هم خوب نشان دادند که می‌توانند. نگاهی به نتايج پارالمپيک و ورزش‌های معلولان بيندازيم، نگاهی به آنان که با ويلچر هم پله‌های ترقی را طی کرده‌اند، همان‌هايی که بدون دست و پا هم هنر می‌آفرينند، نقاش می‌شوند، صنايع‌دستی درست می‌کنند و هزار کار ديگر که خيلی از ما نمی‌کنيم.

حالا هی شعار بدهيم که محدوديت نيست، هست تا حدودی.

هست تا وقتی نگاه من و توی عضو اين جامعه به اين افراد جور ديگريست، تا وقتی که باور نداريم معلول هم يک همشهری است مثل بقيه.

جشن دوستی ها، با احترام به تفاوت ها

زمانی می‌توانيم ادعا کنيم که فرهنگ زندگی کردن با معلولان را بلديم که از حضور در کنار ما تنگشان نباشد، که حس نکنند با نگاه تحقيرشان می‌کنيم و آن‌ها را کم می‌بينيم.

زمانی می‌توانيم صدايمان را بر سر بيندازيم که آی معلولان شما هم از حقوق شهروندی برخورداريد که قانونی که برای معلولان تصويب کرده‌ايم گوشه‌ای خاک نخورد و بند بندش اجرا شود.

وقتی يک معلول دغدغه‌ی کار و خانه و تامين مايحتاج زندگی نداشت می‌توانيم روزشان را جشن بگيريم و تبريکات پی در پی و صميمانه نثارشان کنيم.

این جشنواره بین‌المللی با حضور گروه های داخلی و خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، ارمنستان، بلژیک، هلند و اوگاندا به مدت 6 روز تا هفدهم آذر امسال ادامه خواهد داشت.

چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان با هدف فرهنگ‌سازی در راستای نگرش مثبت نسبت به معلولان و ایجاد فرصت‌های برابر با سایر افراد جامعه برای آنها در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و کودک برگزار می‌شود.


گزارش ازسولماز محمدی



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار