ایده‌های موفق توسط فیلم‌سازان جز با تماشای فیلم، آموزش‌های لازم به آن‌ها توسط مسئولان و تمركز مدیران بر روی پژوهش محقق نمی‌شود.

فیلم‌سازان ما در درك میان موضوع و ایده ضعیف عمل كرده‌اند
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی آفریده مستندساز جوان كشور در خصوص وجود جشنواره‌های فیلم كوتاه و تأثیر آن ها در پیشرفت فیلم سازان جوان گفت: ماهیت وجودی جشنواره‌های فیلم كوتاه باعث شده تا فیلم ساز با بودجه كمتر و ابزار ساده تری به ساخت فیلم خود بپردازد و بسیاری از این فیلم ها اگر نگوییم بهتر از یك اثر سینمایی بلند هستند چیزی از آن‌ها كم ندارند و انتزاع، ایجاز و نگاه تؤام با قصه سرایی بسیار مؤثر در فیلم های آن ها وجود دارد.  
 
وی ماندگاری جشنواره بین المللی فیلم 100 و جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش را جز با برنامه ریزی و ترسیم افق های بلندمدت ممكن ندانست و خاطرنشان كرد: جشنواره های بسیاری در كشور هستند كه شاید عمر آن ها از یك الی دو دوره بیشتر تجاوز نكند و یا در بسیاری از سازمان ها اولین و ساده‌ترین كاری كه به ذهن مدیران آن ها می رسد برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری است كه باید در نظر داشت اگر می خواهیم یك كار فرهنگی ماندگار انجام دهیم باید تداوم و برنامه ریزی كه لازمه اساسی آن به شمار می رود را مدنظر قرار دهیم. 
 
كارگردان فیلم مستند «چنارستان» با بیان اینكه فیلم سازان باید میان ایده و موضوع همواره تفاوت قائل شوند، گفت: بسیار فیلم هایی ساخته شده است كه از موضوع تكراری بهره برده اند ولی چنان در نظر مخاطب خوب جلوه كرده اند كه هنوز اسم آن‌ها بر سر زبان ها است و این جز با ایده خوب محقق نمی شد؛ چیزی كه شاید خیلی از فیلم سازان با پرداختن به سوژه خاصی فكر می كنند كه ایده نابی در آن مطرح است؛ در صورتی كه باید گفت ایده خوب حاصل یك كار ذهنی از جانب فیلم‌ساز است. 
 
آفریده ایده‌هایی كه توسط فیلم سازان ما مطرح می شود را خلاقانه ندانست و در این خصوص پیشنهاد داد: فیلم سازان ما باید فیلم های بسیاری ببینند، آموزش های لازم به آن ها داده شود؛ چیزی كه در سیستم آموزشی ما هنوز درك نشده است و بیشتر تمركز مدیران ما بر روی برگزاری جشنواره ها و نمایش آثار است تا اینكه بر روی پژوهش و آموزش فیلم سازان جوان متمركز باشد. 
 
وی نحوه برگزاری جشنوره فیلم 100 و انتشار فراخوان آن را حاصل یك نگاه كارشناسی شده دانست و بیان داشت: ممارست این  جشنواره در برگزاری یازده دوره نشان داد كه می تواند به پیشرفت هنرمان كمك كند و همچنین یك نگاه تعاملی با فیلم سازان را مد نظر دارد و نمی خواهد موضوعاتی را به هنرمندان تحمیل كند و كلا باید مدنظر داشت كه  اصول كار جشنواره های موفق بدین گونه است كه هنرمندان را آزاد می گذارند تا بر اساس چهارچوب ذهنی خودشان فعالیت كنند. 
 
گفتنی است؛ یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم 100 كه از این پس به صورت سالانه خواهد بود اسفندماه 95 برگزار می‌شود و هنرمندان تا پایان دی ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال كنند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار