اجرای پروژه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع «جایکا» در چهارمحال و بختیاری و 5 استان زاگرس نشین کشور ادامه می یابد.

اجرای پروژه جایکا در مناطق زاگرس نشین کشور ادامه می یابدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در چهارمین نشست کمیته هماهنگی مشترک جنگل و مرتع در شهرکرد گفت: مرحله نخست پروژه مشارکتی جایکا با همکاری ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال 89 به مدت 5 سال و با هدف توسعه جنگل و مرتع در این استان اجرا شد.

علی محمدی‌مقدم افزود: با ارزیابی مطلوب اجرای مرحله نخست پروژه جایکا، آمادگی برای آغاز مرحله دوم آن به مدت 5 سال در چهارمحال و بختیاری (با محوریت این استان) و 5 استان زاگرس نشین شامل خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، اصفهان و مرکزی اعلام گردید.

وی اضافه کرد: ردیف اعتبار استانی برای این طرح و پروژه منارید نیز در نظر گرفته شده است.

محمدی‌مقدم گفت: در این طرح تغییر رویکرد استفاده از منابع طبیعی، افزایش اشتغال بومیان و ... با حفظ منابع ملی و منابع آب و خاک، حفظ و توسعه پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع، افزایش حفاظت مشارکتی و بهبود معیشت مردم با آموزش و توانمندسازی جوامع محلی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت از دیم به گیاهان دارویی مانند موسیر، کرفس و زعفران و همچنین جنگل کاری اقتصادی و کشت گونه های جنگلی مثمر مانند انار و زالزالک در پروژه جایکا مورد توجه قرار گرفت.

مشاور ارشد پروژه جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) هم با اشاره به موافقت دولت ژاپن با ادامه این پروژه در ایران گفت: این پروژه بر اساس ماتریس پروژه PDM انجام می شود.

سیئیچی میشیما اضافه کرد: در پایان سال پنجم اجرای پروژه جایکا، ارزیابی منطبق بر معیارهای پنج گانه OECD-DAC انجام شد و با توجه به دستاوردهای مطلوب پروژه جایکا، سفارت ژاپن برای ادامه این طرح موافقت دارد.

وی افزود: ایجاد و تقویت سیستم اجرای مدیریت مشارکتی پایدار جنگل و مرتع با مشارکت مردم در روستاهای هدف، کاهش ورود غیرقانونی افراد غیربومی به عرصه ها از نگاه مردم، و تدوین الگوی مدیریت و بهره برداری پایدار با مشارکت مردم در زمین های ملی از دستاوردهای این پروژه محسوب می شود.

میشیما با بیان اینکه افزایش ارتباط و همکاری دستگاه های اجرایی به منظور مشارکت در فعالیت های مدیریت مشارکتی باید در اولویت قرار گیرد گفت: در همین ارتباط 3 گردهمایی برای تقویت همکاری های بین سازمانی برگزار خواهد شد.

وی به انجام پروژه های جایکا به صورت پایلوتی و نقطه ای اشاره و اظهار کرد: به همین علت آماری در خصوص میزان فرسایش خاک و غیره وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال گذشته دو میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای اجرای پروژه جایکا اختصاص یافت.

حبیب الله وفایی افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته امسال یک میلیارد و 400 میلیارد ریال اعتبار استانی برای اجرای این پروژه اختصاص می یابد.

وی اضافه کرد: در راستای واگذاری برخی امور اقتصادی به مردم، قسمت های مهمی از پروژه جایکا با مشارکت مردم اجرایی می شود.

گفتنی است: مرحله نخست پروژه مشارکتی صیانت از جنگل و مرتع «جایکا» (Japan International Cooperation Agency)  از سال 1389 (سال 2010 میلادی) و با مشارکت و همکاری ایران و ژاپن و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در پنج روستای منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری به مدت 6 سال و با هدف احیا و حفظ مراتع و جنگل ها به منظور اجرای طرح های مرتع داری، جنگل کاری و ایجاد مشاغل محلی نظیر زنبورداری و خیاطی برای زنان روستایی اجرا شد و آذرماه جاری به پایان رسید.

روستاهای دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ مناطق هدف این طرح هستند.

مرکز بخش بازفت در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار