مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: وضعیت طلاق در این استان در مقایسه با بیشتر استان ها نگران کننده است و نسبت به میانگین کشوری شتاب بیشتری دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ شفیع شفیعی افزود: این استان در زمینه طلاق از لحاظ آماری در رتبه دهم استان های کشور قرار گرفته است و برای جلوگیری از آن برنامه جامعی تحت عنوان برنامه 18 گانه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طلاق در سال های اول زندگی بیشتر است گفت: در سال 75 در کشور بطور میانگین از هر 7.3 مورد ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می شد که این نسبت در استان اردبیل از هر 22 مورد ازدواج یک مورد طلاق بود اما در سال 95 میزان طلاق در کشور از 4.5 ازدواج به یک مورد و در استان اردبیل از 5.4 ازدواج به یک مورد رسیده که بر این اساس در رشد طلاق در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری شتاب بیشتری داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل افزود: آمار میانگین کشوری طلاق در بین زوج های زیر یک سال زندگی مشترک 14 درصد و زیر پنج سال زندگی مشترک 50 درصد است و این میزان در استان اردبیل زیر یک سال زندگی مشترک 18 درصد و زیر پنج سال هم 58 درصد برآورد شده که برای کاهش این آمار سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان برنامه جامعی تحت عنوان برنامه 18 گانه تدارک دیده شد.

شفیعی بیان کرد: عوامل و علل این معضل بررسی و بر اساس آن برنامه ای هم تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که هر سه ماه این برنامه در دستگاه های اجرایی پایش می شود تا مشارکت دستگاه ها برای پیشگیری از این معضل بیشتر شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با اشاره به عوامل اصلی تشدید طلاق در استان اردبیل افزود: هر چند برخی از کارشناسان علل اصلی این معضل را به بیکاری ،فقر و مسائل اقتصادی مربوط می دانند اما در بررسی های و تحقیقات بعمل آمده آنچه طلاق را در استان اردبیل شدت بخشیده معضل بیکاری و فقر نیست چرا که بیشترین آمار طلاق در قشر شاغلان اتفاق افتاده که باید برای جلوگیری از آن فرهنگ سازی شود.

شفیعی ادامه داد: بیشتر طلاق ها در استان اردبیل در خانواده های به نسبت مرفه رخ می دهد و در حاشیه شهرها و روستاها نسبت به مناطق شهری کمتر است که دلیل اصلی آن هم شناخت زوجین به یکدیگر بوده است.

وی طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و بی بند و باری و فساد را از آسیب های اصلی اجتماعی عنوان کرد و افزود: در سال 95 بحث آسیب های اجتماعی بر اساس فرمایش مقام رهبری در اولویت اول قرار گرفته و براساس این اولویت ها وظایف هر دستگاه اجرایی مشخص شده و از همه عناصر اجتماعی شامل فعالان فرهنگی و هنری،سازمان های مردم نهاد، جامعه شناسان ، روانشناسان و پزشکان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم بهره مند شده ایم.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، افزایش ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.