رییس هیات پزشکی ورزشی استان گفت: استفاده از مکمل های ورزشی به نسبت سالهای گذشته روند روب رشدی دارد.

روند رو به رشد استفاده از مکمل های ورزشی در استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رشید حیدری مقدم اظهار داشت: بحث استفاده از مکمل ها روند رو به رشدی را نسبت به سال های 93و94داشته است که در این زمینه دو مقوله مهم استفاده از مواد نیروزا در ورزش و بحث مکمل های ورزشی است که دو نوع مجاز و غیر مجاز وجود دارند.

وی افزود: به طورکلی در ورزش قهرمانی و همگانی منافاتی برای استفاده از مکمل های مجاز وجود ندارد و می تواند به عملکرد ورزشکاران کمک کند.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان ادامه داد: داروهایی که به عنوان مواد نیروزا استفاده می شوند هر سال توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ به تمامی کشورها ارسال می شوند و در صورت مثبت بودت تست دوپینگ  ورزشکاران برای نخستین بار دو سال و در صورت تکرار مجدد مادام العمر از رشته خود محروم خواهند شد.

حیدری مقدم اضافه کرد: اگر از مکمل های ورزشی مجاز علمی و صحیح استفاده شود حتی می تواند عملکرد ورزشکار را ارتقاء دهد و از رسیدن آسیب جدی به ورزشکاران جلوگیری کند.

وی گفت: بیش از 90 درصد از کسانی که تجویز کننده ین مکمل های ورزشی در کشور هستند تحصیلات آکادمی ندارند.

حیدری ابراز داشت: دغدغه اصلی ما بحث غیرعلمی استفاده کردن از مکمل ها بادوزهای بسیار بالا و استفاده از مکمل های غیراستاندارد و قاچاق است که قاچاقی که وارد کشور می شوند بدلیل افزودنی های زیاد و شیوه نادرست نگهداری از آن اغلب عوارض بسیار جدی برای ورزشکاران ایجاد می کند.

حیدری مقدم گفت: ازعوارض این مکمل ها بی قراری، پرخاشگری عصبانیت و بی خوابی است.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان گفت: ورزشکاران بجای استفاده از این مکمل ها میتوانند از رژیم غذایی مناسب استفاده و ازمتخصص های تغذیه ورزشی کمک بگیرندو روش های علمی مناسب را جایگزین این مکمل ها کنند.

حیدری مقدم یادآور شد: درسال های گذشته موارد مرگ هم بر اثر استفاده نادرست از این مکمل ها مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: ورزشکاران از مصرف خودسرانه این مکمل ها خودداری کنند و در صورت استفاده از این مکمل های ورزشی حتما با پزشک ورزشی مشورت کنند.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.