رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۶ هزار بازرس بهداشت محیط در سراسر کشور در زمینه بهداشت محیط و به طور خاص در زمینه نان فعالیت دارند.

70 هزار نانوا در کشور تحت نظارت‌ وزارت بهداشت
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری  تبادل تفاهم نامه "جهت بازنگری و نظارت بر استانداردهای آرد و نان" در ساختمان وزارت بهداشت، در خصوص نحوه کنترل کیفی واحدهای ارائه کننده نان‌های سنتی چهارگانه در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود 70 هزار نانوا در کشور تحت پوشش نظارت‌های وزارت بهداشت قرار دارند. در این میان رعایت بهداشت فردی، رعایت استاندارد تجهیزات، کنترل افزودنی‌های غیر مجاز و بهداشت محل نانوایی بخشی از چالش‌های موجود در نانوایی‌ها است. طبق مصوبه جلسه چهاردهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مکلف به اجرای استانداردهای اجباری این تفاهم نامه شده است.

وی در ادامه اصلاح نحوه پخت نان، پیگیری بسته‌های تعریف شده در زمینه استاندارد نان، برگزاری همایش و دوره‌های آموزشی، حمایت کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی، استفاده از توان آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان استاندارد و همچنین استفاده از سامانه بهداشت 190 و سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 1517 در سازمان ملی استاندارد را بخشی از محورهای اصلی تفاهم نامه بازنگری استانداردهای نان اعلام کرد.

وی افزود: رعایت بهداشت فردی، استاندارد ابزار، رعایت ضوابط بهداشت ساختمان های مناسب برای نانوایی ها ، استاندارد نبودن دستگاه ها و مواد افزودنی غیر مجاز به نان مورد توجه است.

صادق نیت اشاره کرد: با توجه به همه این چالش ها در چهردمین جلسه شورای عالی سلامت عذا این موضوع جدی مورد توجه گرفت و مصوبه ای داشت که سازمان استاندارد و وزارت بهداشت را موظف می کند تا به این موضوع توجه جدی تری کنند. 

رییس مرکز سلامت و محیط کار تاکید کرد: مرکز سلامت محیط کار وابسته به وزارت بهداشت مکلف به حسن اجرای استاندارد اجباری شده است تا بر این موضوع نظارت و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی اشاره کرد: در این رابطه مهم ترین اقدامی که انجام شده تهیه ابزار نظارت است مانند تجهیزات پرتابل بازرسی که کمک می کند این اقدام عملیاتی شود و تمام بازرسان کشور به این تجهیزات مجهز خواهند شد.

صادق نیت ادامه داد: ایجاد کمیته های تخصصی با کمک سایر ارگان ها زیربط برای نظارت و اجرای آن تشکیل و اجرای تفاهم‌نامه را عملیاتی می کند.

رییس مرکز سلامت و محیط کار اظهار داشت: هدف ما در این زمینه ارتقا بهداشت و کیفیت نان است و در زمینه نان سنتی، برای این هدف با کاهش میزان نمک از ۲ به ۱ درصد بررسی می کنیم.

وی گفت: بحث آلودگی های دیگر درپروسه تولید، شیمیایی قارچی و میکروبی را مورد نظارت قرار می دهیم که تجهیزات پرتاباو ازمایشگاه ها به این موضوع کمک می کند.

رییس مرکز سلامت و محیط کار یادآور شد: ۶ هزار بازرس بهداشت محیط در سراسر کشور در زمینه بهداشت محیط و به طور خاص در زمینه نان فعالیت دارند تا در زمینه بهداشت نان نقش خود را در اجرای تفاهم نامه و ابلاغیه دولت به خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار