تاکنون لاشه شصت پرنده ی مرده بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد در تالاب میقان اراک جمع آوری شده است .

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به لاشه پرنده های مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد گفت: این پرندگان پس از جمع آوری به طور بهداشتی معدوم شدند .

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه اکیپ های ویژه جمع آوری در تالاب حضور دارند افزود: نفوذ ویروس آنفلوآنزا در بین پرندگان پس از آزمایش لاشه های اولیه در هفدهم آذر ماه جاری محرز شد .

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه احتمال افزایش مرگ و میر بیشتر پرندگان در این تالاب وجود دارد اضافه کرد: به دلیل باتلاقی بودن بخشی از تالاب دسترسی به همه لاشه ها امکان ندارد اما قایق های مجهز برای سرکشی به بخش های آبی تالاب پیش بینی شده است .

هر سال در همین زمان مهاجرت حدود پنجاه هزار پرنده تالابی از سیبری به سمت تالاب میقان اراک  آغاز می شود که امسال این پرندگان مبتلا به بیماری هستند .

پرنده های تالاب شامل غاز، مرغابی آبی، فلامینگو ، خروس کولی، عقاب دشتی، خوتکا، انقوت، آبچلیک است .

دکتر شانقی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: کار سم پاشی مرغداری های خانگی و صنعتی استان مرکزی نیز آغاز شده است و مرغ و خروس های مشکوک به بیماری روستاهای اطراف تالاب جمع آوری و معدوم شدند .

دکتر نظری رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی هم با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در تهیه مرغ و تخم مرغ افزود: خانواده ها تلاش کنند از استفاده از مرغ کبابی پرهیز کرده و این ماده غذایی را به صورت آبپز و کاملا پخته استفاده کنند.

وی همچنین بر رعایت بهداشت فردی و شستشوی کامل دست ها و جلوگیری از انتشار ترشحات دهان و بینی تاکید کرد و ادامه داد: خانواده ها در صورت بروز هر گونه نشانه های سرماخوردگی به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

تالاب میقان در پانزده کیلومتری شمال شرقی اراک با حدود بیست و پنج هزار هکتار وسعت قرار دارد و اکنون ورودی های این تالاب برای جلوگیری از انتشار ویروس بسته شده و در استان مرکزی هم شکار هرگونه پرنده ممنوع است .

انتهای پیام / ف 
برچسب ها: اراک ، حفاظت ، محیط زیست ، معدوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.