اردبیل؛

تولید موفقیت آمیز نسل ۳ زنبور عسل در ایستگاه پرورش و اصلاح زنبور عسل اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید موفقیت آمیز نسل 3 زنبور عسل در ایستگاه پرورش و اصلاح زنبور عسل در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهلول تکلوی با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل بر اساس آخرین آمارگیری و نتایج بدست آمده که به طور همزمان در سراسر کشور انجام گرفته است، تعداد ۳۰۴ هزار و ۳۹۳ کندوی زنبور عسل با تولید 6 هزار و ۱۳۴ تن عسل رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. وی گفت: استان اردبیل با میانگین تولید عسل از هر کندوی بومی ۲/۲۰ کیلوگرم رتبه سوم و از هر کندوی سنتی با تولید ۲۳/۱۰ کیلوگرم رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل با بهره گیری از امکانات و پتانسیل های زراعی و باغی و مرتعی یکی از مکان های مناسب برای پرورش زنبورعسل به شمار می رود، به طوری که در دهه اخیر در امور زنبورداری گام های مؤثری برداشته شده و این حرفه رشد چشم گیری داشته است.

تکلوی بیان کرد: ظرفیت سنجی و افزایش کلنی های زنبور عسل و همچنینراه اندازی تشکل های زنبورداری از یک طرف و حمایت های مالی و آموزشی از طرف دیگر، بیانگر موفقیت این حرفه در استان است.

وی یادآور شد: استان اردبیل دارای هفت کارگاه بسته بندی عسل و پنج کارگاه موم آج کنی فعال است که چهار شرکت تعاونی در این استان فعال بوده و اتحادیه زنبورداری و همچنین انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل کشور در اردبیل مستقر است که این امر رونق زنبورداری در این استان را نشان می دهد.

تکلوی افزود: خوشبختانه حفظ نژاد ایرانی در ایستگاه های پرورش و اصلاح زنبور عسل کشور بسیاری از مشکلات زنبورداران در ارتباط با نبود ملکه های اصلاح شده در کندو را برطرف می کند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: در ایستگاه پرورش و اصلاح زنبور عسل اردبیل با ۱۵۰ کلنی زنبور عسل نسل 3 تولید و در سال های آتی پس از تولید نسل 6 نسبت به توزیع ملکه های اصلاح شده به ایستگاه های پرورش ملکه و زنبورداران حرفه ای نسبت به ازدیاد ملکه های اصلاح شده اقدام می شود تا در نهایت به افزایش راندمان تولید عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل منجر گردد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، نسل ، زنبورعسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.