نماینده مردم فلاورجان گفت: لایحه برنامه ششم توسعه ویژگی یک برنامه جامع را ندارد و مسائل اساسی کشور پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ناصر موسوی لارگانی در مخالفت با کلیات برنامه ششم توسعه گفت: در ابتدا از ریاست محترم کمیسیون تلفیق و مدیران سازمان برنامه و بودجه قدردانی می‌کنم که ماه‌ها زحمات طاقت فرسایی را در تصویب برنامه ششم توسعه در کمیسیون داشته‌اند.

وی افزود: مخالفت بنده با نظام و ساختار برنامه‌نویسی برنامه ششم توسعه است، اساس برنامه‌ای که دولت به مجلس ارائه داد برنامه نبود بلکه 30 حکم به عنوان برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد.

موسوی لارگانی تصریح کرد: برنامه دولت این بود که خود دولت براساس برداشتی که از اصل 126 قانون اساسی داشته برنامه‌ای را تدوین کند از این جهت مبنای این برنامه با اشکال روبرو است. 

نماینده مردم فلاورجان خاطر نشان کرد: تعریف درست برنامه کاربردی رسیدن از مبدأ به مقصد است مبدأیی که معلوم باشد و مقصدی که شناخته شده است، هر برنامه توسعه‌ای باید ادامه برنامه قبلی خود باشد حال باید این سوال را پرسید که نتیجه اجرای برنامه‌های توسعه قبلی چه بوده و کارنامه اجرایی این برنامه‌ها از موارد مختلف چه معدلی گرفته است در برنامه‌های توسعه دوم، سوم، چهارم و پنجم نیز این مشکل وجود داشت آیا این شاخص‌های مهم برنامه‌ای نمره قبولی گرفته‌اند؟

وی اظهار داشت: در ارتباط با توسعه راه‌های روستایی چند راهکار ارائه شده است؟ آیا راه آهن که در برنامه توسعه پنجم بیان شده بود اجرا شده است؟ مگر نباید مبحث مهم اقتصادی تک نرخی شدن ارز در برنامه قبلی انجام می‌شد؟ من از روسای کمیسیون‌های تخصصی این سوال را دارم که آیا میزان تحقق مصوبات شما در کمیسیون‌های تخصصی را بررسی کرده‌اید چقدر بوده است و دولت چقدر به آنها درباره مصوباتی که عملیاتی شده گزارش داده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه مقصد معلوم است سند چشم‌انداز توسعه که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد ما را در رسیدن به مقصد یاری می‌کند ما در میانه راه هستیم و تا رسیدن به مقصد نهایی راه زیادی داریم و باید بدانیم کجا بودیم و خدای ناکرده منحرف نشویم.

لارگانی تصریح کرد: در برنامه‌های قبلی دولت پس از تصویب برنامه گزارشاتی از اجرای آن در رسانه‌ها و مجلس ارائه می‌داد منتهی اغلب این گزارشات بعد از تصویب بود اما این دولت قبل از تصویب برنامه ششم تاکنون هیچ توضیحی درباره برنامه پنجم ارائه نداده است آیا بود و نبود این لایحه که قرار است قانون شود آیا تأثیری در توسعه کشور خواهد داشت؟ مسائل و مشکلات در این لایحه به خوبی بیان نشده منابع هم تجهیز نشده‌اند چگونه می‌خواهید کشور با این برنامه پیشرفت کند.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی مصوبات دولت‌های قبلی یعنی دولت نهم مصوبه برنامه چهارم که به تصویب دولت قبلی رسیده بود را قبول نداشت و دولت کنونی نیز برنامه پنجم توسعه را که تصویب دولت دهم بوده را قبول ندارد اگر رویکرد دولت‌ها از تئوری‌پردازی به برنامه‌محوری تغییر کند دیگر شاهد تعطیلی سازمانی به بزرگی سازمان برنامه و بودجه نخواهیم بود.

 

نماینده مردم فلاورجان اظهار داشت: ما چه مشکلاتی در کشور داریم و این لایحه قرار است با چه اولویت‌بندی این مشکلات را حل کند برنامه‌های توسعه‌ای با توجه به تجربیات گذشته با مشکلات زیادی مواجه شده و این در حالیست که دولت در طی دو سال گذشته هیچ مدیریتی در اقتصاد کشور نداشته و تصمیمات دولت تصادفی بوده و باید احکام مترقی در برنامه ششم گنجانده شود. 
وی افزود: هدفمندسازی یارانه‌ها که درآمدهای زیادی تاکنون دولت به وسیله آن کسب کرده صرف چه هزینه‌هایی شده است هزینه جاری مردم ده برابر شده، بنزین لیتری 100 تومان 1000 تومان شده است، گاز مصرفی گران شده آیا با وجود ده برابر شدن هزینه‌های مردم و قطع یارانه تعداد زیادی از شهروندان هنوز هم دولت می‌گوید پرداخت یارانه‌ها برایش سخت است و عزا و ماتم در شب پرداخت یارانه‌ها گریبانش را می‌گیرد.

 

لارگانی گفت: متأسفانه دولت فکر می‌کند با تجاری‌سازی توسط کشورهای غربی و اتصال تجاری با آنها می‌تواند بحران را حل کند در حالی که برداشت دولت از مسائل اقتصادی کشور اشتباه است مصوبه لایحه برنامه ششم توسعه بیشتر شبیه بودجه 5 ساله دست و پاگیر است و راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع توسعه کشور ارائه نشده و با اصل توسعه کم ارتباط است. موضوع مهم عدم شفافیت‌سازی مواد لایحه با اقتصاد مقاومتی در این لایحه وجود ندارد در حالی که با توجه به تأکیدات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی باید برنامه‌های اقتصادی کوتاه مدت مانند بودجه یکساله و بلند مدت مثل برنامه توسعه در آن گنجانده شود.

 

وی افزود: من معتقدم این لایحه ویژگی یک برنامه جامع را ندارد و مسائل اساسی کشور پرداخته نشده از جمله تهدیداتی که می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز باشد مشخص نشده و برای افزایش توان اقتصادی کشور برنامه‌ریزی‌های لازم نشده است بنده لازم می‌دانم در ارتباط با موضوع بحث شهرداری‌ها و بودجه شهرداری کشور که قرار بود مجزای از دولت باشد تذکر بدهم با این برنامه بودجه شهرداری‌ها به دولتی شدن نزدیک می‌شود تجربه ثابت کرده هرجا دولت ورود پیدا کند نه تنها به منابع شهرداری افزوده نمی‌شود بلکه کاسته هم می‌شود.

لارگانی تصریح کرد: اگر این منابع بودجه‌ای در اختیار وزارت کشور قرار گیرد عملا دست و پای آنها نیز بسته می‌شود و سلیقه‌ای عمل می‌کنند و هر کس لابی‌گری بیشتری کند از دولت بیشتر پول می‌گیرد باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود این درحالیست که دولت می‌خواهد شهرداری‌ها دولتی نشوند ولی نگاه ما این است که دولت می‌خواهد کمبود منابع خود را این چنین جبران کند.

 

وی ادامه داد: این لایحه با هدف محدود کردن کشاورزی نوشته شده برخلاف بند 6 و 7 اقتصاد مقاومتی نه تنها تولید و کاهش وابستگی به محصولات وارداتی کم نشده بلکه سبب کاهش سطح محصولات زیر کشت نیز می‌شود در این لایحه امنیت غذایی فراموش شده و همچنین درخصوص کم آبی راهکاری اشاره نشده است درباره دریاچه ارومیه، دریاچه بختگان، دریاچه هامون، زاینده رود و تالاب گاوخونی هیچ اشاره‌ای نشده است بحران کم آبی استان اصفهان زاینده رود را با مشکلات زیادی روبرو کرده است بحث مقابله با ریزگردها در غرب و جنوب کشور نیز باید در برنامه مطرح شود زیرا استان‌های ایلام و خوزستان با این مشکلات مدت‌هاست که دست گریبان هستند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار