برداشت روزانه گاز از مخزن پارس‎جنوبی در عسلویه استان بوشهر 140 میلیون مترمکعب افزایش می‎یابد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان که رکورد برداشت گاز در میدان گازی پارس جنوبی امسال شکسته می شود گفت: تا پایان امسال 140 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزوده می شود.

محمد مشکین فام همزمان با هجدهمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری با خبرنگاران در عسلویه افزود: تاکنون سابقه نداشته است که در طول یکسال ظرفیت برداشت گاز از میدان پارس جنوبی 140 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

وی سال 95 را سالی خوب برای شرکت نفت و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک اعلام کرد و گفت تا امروز 95 میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه شده است.

 مشکین فام حجم برداشت گاز از میدان پارس جنوبی در سال 92 را از ده فاز 282 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که هم اکنون با انتقال گاز فاز 21 به شبکه سراسری این رقم به 500 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

 تا پایان این هفته نیز با وارد مدار شدن ردیف دوم پالایشگاه فاز 20، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به 515 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در مجموع برای توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی باید 91 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که از سال 77 (آغاز توسعه فازهای پارس جنوبی) تا آذرماه امسال حدود 70 میلیارد دلار از این رقم برای توسعه فازهای پارس جنوبی هزینه شده است.

مشکین فام افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده در آینده نیز 21 میلیارد دلار دیگر برای توسعه فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی هزینه خواهد شد.

وی کل تولید میدان گازی پارس جنوبی را تا پایان سال 94 حدود 879 میلیارد مترمکعب اعلام کرد که از محل این مقدار گاز برداشت شده 378 میلیارد دلار درآمد عاید کشور شده که حدود چهار برابر سرمایه گذاری انجام شده برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان سال 96 همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 که به تازگی موافقت نامه اصولی آن امضا شده است تکمیل می‎شود.

 مشکین فام افزود: با فرض گاز 25 سنتی و میعانات گازی 50دلاری؛ با تکمیل فازهای پارس جنوبی روزانه 272 میلیون دلار معادل 90 میلیارد دلار در سال درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.