مدیر اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت :کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست اهواز به غیزانیه اعزام و طبق اعزام آن‌ها، پاکسازی اراضی آلوده تقریباً تمام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهوازعلی بنی‌عگبه مدیر اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به حادثه نشت نفت در بخش غیزانیه اهواز، اظهار کرد: شکستگی لوله‌های نفتی در غیزانیه باعث آلودگی 15 هکتار از اراضی این منطقه شده بود که به محض شناسایی محل نشت نفت، توسط شرکت نفت و گاز کارون عملیات کنترل نشت لوله‌ها و سپس پاکسازی مناطق آلوده آغاز شد.

 وی افزود: شرکت نفت و گاز کارون با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، نفت و پساب‌های نفتی که اراضی بخش غیزانیه را آلوده کرده بودند جمع‌آوری و به حوضچه‌ها و مخازن خود انتقال داد. روز گذشته سه‌شنبه کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست اهواز به این بخش اعزام و طبق اعزام آن‌ها، پاکسازی اراضی آلوده تقریباً تمام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با بیان اینکه فعالیت شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون در بخش غیزانیه باعث ایجاد آلایندگی در این بخش می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های نفتی کارون و مارون به منظور کنترل ورود آلاینده‌ها و گاز ترش به جو، تدوین طرح آماک را در دست دارند. طرح جمع‌آوری گازهای همراه با نفت (آماک) قرار بود در سال 93 به بهره‌برداری برسد اما متأسفانه به علت مشکلی که برای شرکت نفت ایجاد شد، این طرح تاکنون حتی تدوین نیز نشده است.

 

بنی‌عگبه گفت : با بهره‌برداری از طرح آماک، حجم زیادی از آلایندگی‌های ناشی از فعالیت شرکت‌های نفتی، کاهش می‌یابد. با مکاتبات و پیگیری‌های اداره حفاظت محیط زیست اهواز و همچنین نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به وزیر نفت، مقرر شده است تا پایان سال جاری طرح آماک به بهره‌برداری برسد. شرکت نفت و گاز مارون علاوه بر طرح آماک، طرح‌هایی برای کنترل نشتی لوله‌های نفتی و همچنین تعویض لوله‌های انتقال پساب‌های نمکی، در دست دارد.

وی افزود: شرکت نفت و گاز مارون هم اکنون در حال تعویض 16 کیلومتر از لوله‌های فلزی انتقال پساب‌های نمکی با لوله‌های کامپوزیتی است. لوله‌های فلزی مقاومت کمی در برابر شوری پساب‌های نمکی دارند که به تبع باعث از بین رفتن این لوله‌ها می‌شود. تعویض این خطوط لوله با لوله‌های کامپوزیتی باعث کاهش نشتی خطوط لوله پساب‌های نمکی در منطقه غیزانیه خواهد شد. شرکت نفت و گاز کارون نیز جهت کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت‌های خود، ضخامت‌سنجی لوله‌های نفت را در دست اجرا دارد تا خطوط لوله با ضخامت کم را تعویض کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در پایان گفت : علاوه بر شرکت‌های نفتی مذکور، شرکت اسیدهای انگیزشی متعلق به شرکت ملی حفاری ایران در بخش غیزانیه فعالیت می‌کند. این شرکت برای کاهش آلایندگی‌های خود دو طرح ارائه کرده است که طرح جمع‌آوری بخارات اسیدی تا پایان سال و طرح احداث لاگون (حوضچه) تبخیری برای تصفیه پساب‌های نفتی، پانزدهم دی‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.