با نگاهی به تاریخ درمی‌یابیم که انسان‌های بزرگ همواره با کتاب مانوس بوده و خود در خلق کتاب کوشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نگاهی به تاریخ درمی‌یابیم که انسان‌های بزرگ همواره از دوستان صمیمی کتاب‌ها بوده‌اند و خود نیز در خلق کتاب‌های تازه اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند. بنابراین میان کتاب، کتابخوانی و بزرگی افراد، رابطه‌ای عمیق و تنگاتنگ وجود دارد.
 
همواره گفته شده دانایی توانایی را به همراه می‌آورد. زیرا آن‌ها که بیشتر می‌دانند، راه‌های بیشتر و بهتری برای دور زدن مشکلات بلدند. بنابراین واژه «نمی‌توانم» در فرهنگ لغت زندگی‌شان جایی نخواهد داشت. همچنین بودن با دوستانِ کتاب، زندگی را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. حال وقتی دوستی با کتاب و همنشینی با دوستان کتاب برایمان سودمند است؛ چرا به آن‌ها دست دوستی ندهیم؟!
 
 
سقراط حکیم: سعادت بشری در گرو کتاب

سقراط؛ فیلسوف بزرگ یونانی می گوید: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می یابد که مطالعه، کار روزانه‌ مردمانش باشد.
 
آلبرت انیشتین: کتاب وسیله‌ای سرنوشت‌ساز

انیشتین؛ فیزیکدان آلمانی می‌گوید: افکار و اندیشه‌های انسان به گونه‌ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه‌ها و افکار انسان را بر مبنای جدید یا در مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است، کتابی مسیر سرنوشت میلیون‌ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.
 
شارل دو مونتسکیو: کتاب برابر است با عمر دوباره

مونتسکیو؛ متفکر سیاسی فرانسوی می‌گوید: هرگز غصه‌ای نداشته‌ام که یک ساعت مطالعه آن را بر طرف نکرده باشد. کتاب عمر دوباره است. یک ساعت عمر گذشته را به هیچ قیمتی نمی‌توان باز گرداند اما با دادن مقدار ناچیز پول می‌توان تجارب تمام عمر بزرگترین عقلا و خردمندان عالم را تصرف کرد. کتاب را زیاد مطالعه کنید تا بفهمید که هیچ نمی‌دانید.
 
آبراهام لینکلن: زندگی بدون کتاب؛ هرگز!

لینکلن؛ سیاستمدار آمریکایی می گوید: بدون حکومت، می شود زندگی کرد، ولی بدون کتاب و مطبوعات نمی شود.
 
ولتر: کتاب هدایتگر روح است

ولتر؛ فیلسوف و نویسنده نامدار فرانسوی می‌گوید: برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می‌دهند. هرچه بیشتر کتاب بخوانید؛ بیشتر از زندگی واقعی برخوردار خواهید شد.
 
ویکتور هوگو؛ بودن با کتاب عین خوشبختی است

ویکتور هوگو؛ شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی می‌گوید: خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد، یا کتاب‌های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.
 
رنه دکارت: کتاب تنها راه آشنایی با بزرگان

دکارت؛ ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی می‌گوید: مطالعه یگانه راهی است برای آشنایی با بزرگان روزگار که قرن‌ها پیش از این؛ در دنیا به سر برده و اکنون در زیر خاک منزل دارند. 
 
لئو تولستوی: مطالعه کتاب بهترین لذت دنیا

تولستوی؛ نویسنده می گوید: در دنیا لذتی نیست که با لذت مطالعه برابری کند.
 
فرانچسکو پترارک: کتاب؛ دوستی یکرنگ

پترارک؛ اندیشمند، مورخ، نویسنده، شاعر و انسان شناس می گوید: گروهی دوست یکرنگ دارم که هیچ وقت از آنها سیر نمی شوم و آنها کتاب های من هستند.
 
ماکسیم گورکی: کتاب؛ نجات بخش آدمی

گورکی؛ نویسنده می گوید: کتاب ها بودند که به من کمک کردند تا از این باتلاق گندیده بیرون آمدم و گرنه هلاک می‌شدم.
 
 
 
 
گزارش از لیلا بیک زاده
 
 
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.