از این به بعد همایش حامیان نسخ خطی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

نامگذاری جایزه جشنواره نسخ خطی به نام سید عبدالله انواربه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که امروز در سالن کنفرانس حوزه ریاست و روابط عمومی کتابخانه ملی برگزار شد، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی و دبیر اجرایی پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: در پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، این همایش به پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی متبرک شد. امسال نیز این آیین بسان دوره های قبل یک چهره ویژه از بزرگان خطی دارد و چهره ویژه آن خوشبختانه در قید حیات است. این چهره کسی نیست بجز نجیب مایل هروی که متعلق به افغانستان و کشوری خارج از مرزهای سیاسی کشورمان است.

معاون کتابخانه ملی تصریح کرد: خوشحالم که امسال تیم ملی همایش چهره‌ای را انتخاب کرده که هیچ گونه شک و شبهه‌ای در مورد وی نبوده و پیامی نیز به همین بهانه از طرف اشرف غنی صادر شده که در روز همایش توسط سفیر افغانستان در تهران قرائت خواهد شد.

امیرخانی خاطرنشان کرد: جوایز پانزدهمین آیین گرامیداشت حامیان نسخ خطی برای اولینبو در طول عمر برگزاری این همایش به نام یکی از پیشکسوتات این عرصه اهدا می‌شود.  امسال این جایزه به نام سید عبدالله انوار اهدا خواهد شد.

همچنین نجفقلی حبیبی، دبیر علمی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در بخش دیگری از نشست خبری این همایش گفت: در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بحث درگرفت که کتابخانه ملی زیرمجموعه کدام سازمان باشد و بعد از مدتی با بررسی های لازم این مجموعه فرهنگی در زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار گرفت.

وی افزود: نسخ خطی از سرمایه های ملی ما هستند و کارهای مختلفی باید بر روی آنها صورت بگیرد که بمانند و استفاده شوند.

دبیر علمی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی اظهار داشت: از این به بعد همایش حامیان نسخ خطی هر دو سال یکبار برگزار میشود.

حبیبی ادامه داد: البته قبل از این هم همایش آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزار می‌شد، اما به صورت نامنظم بود. امسال این آیین در هشت گروه فهرست نویسی، چاپ عکسی، دین، فلسفه، ادبیات، تاریخ، گروه اسناد و علوم و فنون برگزار می‌شود و مجموعه ستاد تشکیلات حمایت از حامیان نسخ خطی تلاش می‌کند دانشمندان و محققانی را که در این هشت گروه فعالیت کرده‌اند را در سطح کشور شناسایی کرده و از آنها قدردانی کنند.

دبیر علمی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی تصریح کرد: در گذشته مسائل مرتبط با کتاب در کشور ما از هنرهای بسیار ارزشمند بوده‌اند و افراد هنرمندی عمرشان را در این راه سپری می‌کرده‌اند. پس ارزش این را داشته که تشکیلات حمایت از حامیان نسخ خطی به وجود بیاید.

وی گفت: امسال آیین‌نامه‌های مربوط به همایش اصلاح شدند و داوری‌هایی که صورت می‌گیرد از متخصصین کشور شکل گرفته؛ یعنی ما از این متخصصین بهره می‌گیریم و این خودش کمک می‌کند که متخصصین صاحب نظر شناخته شوند و مهارت‌های لازم را در زمینه قیمت گذاری نسخه‌های خطی به دست بیاورند زیرا ما در حوزه قیمت گذاری این نسخ دچار مشکل کمبود نیرو هستیم.

حبیبی افزود: بزرگداشت‌هایی چون بزرگداشت حامیان نسخ خطی به توسعه فرهنگی در این حوزه‌های خاص کمک می‌کند.

همچنین احسان الله شکرالهی مدیر کل نسخ خطی کتابخانه ملی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: امروز نهضت احیای آثار و معاصر ایران و اسلام تا اندازه‌ای شکل گرفته است و دایره برگزاری آیین بزرگداشت از حامیان نسخ خطی از وضعیت ملی به وضعیت منطقه‌ای ارتقاء پیدا کرده است.

مدیر کل نسخ خطی کتابخانه ملی اظهار داشت: ما در حالی از هویت صحبت می‌کنیم که توجه کمی به این مسئله داریم که هویت یعنی چه. پیشینه علمی، هنری، ادبی و تاریخی ما اگر مشخص نباشد، حکم فردی را پیدا می‌کنیم که پدر و مادر خود را نمی‌شناسد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که نسخ خطی همانطور که حاوی اطلاعات قرون گذشته هستند، حاوی میکروب‌ها و ویروس‌های دوره‌های گذشته نیز هستند. پس ما از مردم می‌خواهیم که نسخه‌های خطی‌شان را به صورت امانت‌گذاری و یا واگذاری برای فروش به کتابخانه‌های بزرگ برای نگهداری منتقل کنند.

همچنین علی اوجبی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: آیین‌نامه‌های دوره‌های قبل همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی مورد بازبینی قرار گرفته و با این اقتباس از آیین‌نامه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اصلاحاتی در آن انجام شده است، از این رو بسیاری از بخش‌ها چون پایان نامه‌ها را از همایش حذف کردیم و بر روی کتاب‌هایی که با نسخه شناسی و تصحیح متون مرتبط است متمرکز شدیم.

وی افزود: در یک بخش جنبی هم به کسانی توجه داریم که کتابی در زمینه نسخه شناسی ندارند اما در این زمینه فعالیت کرده‌اند، هم اکنون 30 داور در پانزدهمین دوره آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با ما همکاری می‌کنند. یادنامه‌ای نیز برای هروی در دست انتشار است که در پنج فصل تدوین شده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار