برگزیده پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی خواستار تدوین فهرست جهانی مخطوطات اسلامی شد.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری، رئیس موسسه شیعه شناسی در پانزدهمین آیین بررگداشت حامیان نسخ خطی که امروز در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: چند پیشنهاد برای دست اندرکاران کتابخانه، نسخه شناسی و امور نسخ خطی دارم. اول آنکه بسیاری از کتابخانه‌های ما سالهاست فهرست نگاری را شروع کردند اما چون فهرست تفصیلی مینویسند کارشان نیمه کاره مانده است و پیشنهاد من این است که اول فهرست الفبایی مختصری بنویسند و پس از ارائه آن به کار تفصیلی بپردازند.

وی افزود: پیشنهاد دوم من این است که طبیعت کار فهرست نگاری همراه با خطا است و با توجه به این پیشنهاد بهتر است که کتابخانه‌ها نسخه‌هایی را هم که فهرست نگاری کرده‌اند، دوباره با جزئیات فهرست نگاری کنند.

رئیس موسسه شیعه شناسی اظهار داشت: پس دومین پیشنهاد من برای فعالان عرصه محافظت از نسخ خطی، بازنگری و بازنگاری فهرست‌های نوشته شده و فهرست نگاری مجدد در زمان مناسب است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ادامه داد: دقیق نبودن فهرست‌ها باعث میشود که از آنچه داریم اطلاع نداشته باشیم. بنابراین بهتر است که برای تشویق مجموعه داران فهرست‌های جداگانه‌ای برای هر مجموعه تهیه شود.

رئیس مؤسسه شیعه شناسی افزود: هم اکنون برخی از کتابخانه‌ها بلااستفاده مانده‌اند و ممکن است که نسخ خطی آنها از بین بروند. پیشنهاد دیگر من این است که فهرست جهانی مخطوطات اسلامی تدوین شود و کتابخانه ملی بودجه خاصی را برای خرید نسخ خطی اختصاص بدهد.

رئیس مؤسسه شیعه شناسی خاطر نشان کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنم مجمع و انجمنی شبیه انجمن کتابداری برای کتابخانه‌هایی که نسخ خطی دارند، تشکیل بشود.

در ادامه غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی در سال جاری بودجه‌ای معادل 5 میلیارد تومان برای خرید نسخ خطی کنار گذاشت و با آن دو مجموعه خریداری کرد.

همچنین محمد سرور مولایی در بخش دیگری از آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی گفت: خاندان نجیب مایل هروی در نگهداری نسخ خطی و فرهنگ از خاندان‌های شناخته شده هستند البته جای تاسف است که خود استاد نتوانستند به آن مراسم بیایند.

وی افزود: مقداری هنجارشکنی در کارهای استاد مایل هروی دیده می‌شود. همه میدانند که کار تصحیح، کار دشواری است و عشق و علاقه فرهنگی میخواهد.

مولایی اظهار داشت: بعضی از پژوهش‌ها بدون هیچ دقت نظری مجددا چاپ می‌شود و نجیب مایل هروی هیچ چیزی را نمی‌پذیرفت مگر اینکه آن را دوباره بازبینی کند و در آن تجدید نظر کند.

در پایان این مراسم سفیر افغانستان پیام رئیس جمهور افغانستان را برای پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی قرائت کرد.

گفتنی است از حواشی پانزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی میتوان به قرایت پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، یاد کردن از شادروان رضا مایل هروی و خواندن بخشی از کتاب برگ بی برگی اشاره کرد.

همچنین کتاب فرزند هرات در این مراسم رونمانی شد.
در این همایش از برگزیدگان و شایستگان تقدیر در بخش‌های گوناگون تجلیل شد. عناوین برگزیدگان تا به این لحظه عبارتند از:

«مطالع الانوار»، تصحیح ابوالقاسم رحمانی

«ضیاء الشهاب»، تصحیح و تحقیق جویل جهانبخش، عباس بهنیا و حسن عاطفی

«سمط العلی للحضره العلیا» تصحیح و پژوهش مریم میرشمسی

«صحیفه سجادیه» تصحیح و پژوهش سیدمحمدحسین حکیم

در بخش جنبی از افراد زیر تقدیر شد:

«نصرالله توکلی» به عنوان شایسته تقدیر

«نورالدین حسین سنابادی»، مرمت‌کار شایسته تقدیر

«سیمین صیدیه»، فراهم‌آورنده شایسته تقدیر

«فریبا حری»، کتابدار شایسته تقدیر

بنابر این گزارش، از «رضا مختاری»، مدیر موسسه کتابشناسی شیعه به عنوان ناشر شایسته تقدیر و «محمدرضا انتظاری» به عنوان پیشکسوت مدیریت حوزه نسخ خطی تجلیل شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار