معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران با بیان اینکه طرح تحول سلامت با شکست مواجه نشده، گفت: این طرح مردم نهاد بوده و بسیاری از نیازهای قشر مستضعف را تامین کرده است.

علی یزدانی معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اشاره به این مطلب که طرح تحول سلامت درصد بالایی از رضایت مردم را به دنبال دارد، بیان کرد: کسانی که از این طرح ایراد می گیرند به مناطق محروم نرفته و از کمبودها اطلاع ندارند، این طرح مردم نهاد بوده و بسیاری از نیازهای قشر مستضعف را تامین کرده است.

وی افزود: این طرح شکست خورده نیست و از پشتوانه مردمی برخوردار است و چنان چه متوقف شود خود مردم آن را به جریان می اندازند.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران با اشاره به این که بیمه ها همکاری خوبی با طرح تحول سلامت نداشتند، ادامه داد: قرار بود 5 میلیون نفر در طرح بیمه سلامت که رایگان است ثبت نام شوند که این تعداد به 10 میلیون نفر رسید و به معضلی تبدیل شد، زیرا هزینه های بالاتری را برای ارائه خدمات درمانی می طلبد که برخی دلایل بیمه ها برای عدم همکاری منطقی و بسیاری از دلایل آن ها نیز غیرمنطقی بود.

یزدانی اضافه کرد: اگر بخواهیم نگاهی دقیق به این مساله داشته باشیم باید گفت به علت مشکلات زندگی اغلب محرومین اجتماع در سبد خانوار خود مبلغی را بابت درمان کنار نمی گذارند، در صورتی که در دنیا هزینه های درمانی درسبد خانوار در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص نارضایتی ها از افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دولتی و فشار مضاعف کاری بر دوش کادر درمانی اظهار داشت: وقتی بودجه ها کافی نباشد مسلما ردیف برای استخدام کادر درمانی بیشتر باز نمی شود و کسی بدون بودجه کار بزرگ انجام نمی دهد که این در حالی است ابتدای کار قول مساعد برای تامین بودجه های این طرح داده شد اما کسی به آن عمل نکرد.

معاون آموزشی نظام پزشکی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح تحول بخش خصوصی را به نابودی کشانده، گفت: بخش خصوصی باید قدرت رقابت با این طرح را داشته باشد در واقع مشکل بیمارستان های خصوصی عدم پرداخت به موقع از سوی بیمه هاست نه پایین بودن تعرفه خدمات در بخش دولتی که بگوییم با اجرای این طرح و کاهش هزینه ها دیگر کسی به بخش خصوصی مراجعه نمی کند.

وی درخصوص کیفیت ارائه خدمات در طرح تحول بیان کرد: اگر کیفیت خدمات در این طرح افزایش پیدا نکرد، کاهش نیز نیافته که روش پرداخت مطالبات کادر درمانی نیز به گونه ای بوده که راغب به ادامه کار باشند.

به گفته این متخصص دندانپزشکی ترمیمی، اجرایی نشدن کامل این طرح به دلیل مشکلات مالی موجود از سوی بیمه ها است که اگر هم شکست بخورد دلیل بد بودن یا بی برنامگی نیست بلکه صرفا مشکلات مالی است که ابتدای کار برای تامین آن قول داده شده بود.

یزدانی توجه به پیشگیری را از جمله عواملی دانست که می تواند در کاهش میزان مراجعات به مراکزدرمانی موثر باشد و تصریح کرد: خدمات پزشکی همه جای دنیا هزینه بر است که ایران نیز مستثنی نیست اما نوع زندگی که شامل محیط زیست، تغذیه، توجه به سلامت جسم و روح و مواردی از این قبیل می شود بسیار مهم است که در کنار درمان بیماری ها باید به آن توجه شود.

وی افزود: منشا خیلی از بیماری ها آلودگی هوا ، عدم تحرک کافی و تغذیه نامناسب است که اگر به پیشگیری بیش از درمان بها دهیم میزان مراجعات به مراکز درمانی بویژه بخش دولتی کاهش پیدا می کند. 

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ یادآور شد: سال هاست که مردم محروم منتظر تسهیل مراجعات خود جهت دریافت درمان مناسب هستند که با اجرای طرح تحول به این خواسته رسیدند و رایگان شدن برخی از درمان ها در مراکز دولتی لبخند رضایت را بر لب هزاران مستحق دریافت خدمات بهداشتی و درمانی نشاند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.