وی بیان کرد: زنان همگام با مردان در هشت سال دفاع مقدس و در طول مبارزات انقلاب اسلامی حضوری فعال داشته و در دهه دوم مقارن با دوران سازندگی باز زنان پا به میدان گذاشته و نقشآفرینی خود را نشان دادند.
ملاوردی ادامه داد: در دهه سوم فرصتی فراهم شده تا دانشگاهها به تسخیر زنان در آمده و تعادلسازی جنسیتی در دانشگاه ایجاد شود تا آنجایی که 54 درصد دانشجویان ورودی مقطع کارشناسی را دختران تشکیل دادند.
وی با بیان این که ما در حال حاضر نتوانستیم شاخص توانمندسازی سلامت زنان را به حد مطلوب برسانیم، افزود: بر اساس قانون اساسی مبنی بر برابری زن و مرد در شأن و کرامت انسانی و بر پایه اعتقاد دینی برنامه ریزی خوبی در نظر گرفته شده و امروزه ما شاهد رشد چشمگیری در آموزش زنان و برابری جنسیتی در بحث آموزشی دانشگاهها هستیم و این شاخص مهمی در مشارکت امور زنان در کشور است.
ملاوردی ادامه داد: بیشتر مشارکت زنان در حوزههای سیاسی، اجتماعی و
اقتصادی بوده و این حاصل سیاستهای اجرایی است و به دلیل دسترسی نداشتن
عادلانه مردان و زنان به فرصتهای اقتصادی و سیاسی و همچنین اجتماعی در
کشورهای اسلامی سبب شده تا مردان بیشتر از زنان به موقعیت سیاسی و اقتصادی
دسترسی یابند و زنان به موقعیتهای فرهنگی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.
وی
با بیان اینکه نقش زنان در مدیریت دانش برای توسعه پایدار واضح است،
افزود: امروزه از هوش مصنوعی برای گسترش تحقیقات فناوری جدید استفاده میشود و اگر ما به پیشرفت تکنولوژی در دنیا توجه نکنیم نمیتوانیم
برنامهریزی خوبی برای جامعه داشته باشیم زیرا جهان امروزی به سمت
شهرهای هوشمند پیش میرود و دانشگاهها در تحقق و دستیابی به چنین شهرهایی نقش مهمی دارند.
ملاوردی
عنوان کرد: زنان نقش مهمی در مدیریت دانشگاه با توجه به حجم انبوه اطلاعات
دارند و به نظر من برابری جنسیتی و عدالت سبب شده تا در چارچوب مقررات از
مشارکت زنان در جامعه بهره بیشتری برده شود.
وی
ادامه داد: همان طور که در بند 116 در نظر گرفته شده، دولت در چارچوب
مقررات مشارکت زنان را در حوزههای اجتماعی افزایش میدهد و امیدواریم این
طرح در شورای نگهبان به تصویب برسد.
معاون رئیس
جمهور در امور زنان تصریح کرد: شهرهای هوشمند یک مدیریت دانشجویی است که
کیفیت زندگی را ارتقا میبخشد و در شهرهای هوشمند مسئله تابآور و مشارکت
شهروندان در برنامهریزی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، به طوری که امروزه طرح ملی تاب
آوری زنان و خانواده را قرار است در کل کشور پیادهسازی کنیم.
وی
با بیان اینکه زنان حس وظیفهمندی و حساسیت بالایی در امور اجتماعی دارند،
تصریح کرد: ورود زنان به حوزههای حساس تأثیر گذار بوده و مسائلی که زنان
را در زندگی شهری با آنها درگیر میکند ممکن است در چگونگی کیفیت خانواده
تأثیر بگذارد اما مسئله مهم برنامهریزی برای یک زندگی اجتماعی است.
ملاوردی
ادامه داد: امور دانشجویی برای زنان که جمعیت زیادی از دانشگاههای ایران را
تشکیل میدهد به عنوان یک فرصت محسوب میشوند زیرا آنها یک نیروی ماهر
کارآزموده و دانشمند هستند.
معاون رئیس جمهوریگفت: امیدواریم که از ظرفیت زنان در تحقق اهداف دانشگاههای کشور
استفاده شود تا ما شاهد خانواده سالم و بالندهای در کشور باشیم.
وی
گفت: بر طبق سند 1404 جامعه باید از خانوادهای سالم و بالنده تشکیل
شده باشد که علاوه بر مسند خانواده، زنان بتوانند حضوری فعال در جامعه
داشته باشند.
استفاده از ظرفیت بالقوه زنان در امور اجتماعی دانشگاههای کشور
در
ادامه مراسم الهه حجازی مشاور وزیر علوم در امور زنان گفت: مشارکت فعال
زنان و همچنین شناسایی موانع دستیابی آن یکی از اهداف مهم در نظام جمهوری
اسلامی است و هموار کردن بستر مشارکت سبب ارتقای خدمات دستگاههای مختلف در
کشور میشود و وزارت علوم به عنوان یک متصدی تولید علم تعداد زنان فرهیخته
زیادی در آن مشغول به کار هستند.
حجازی ادامه داد: مشارکت زنان در عرصههای
مختلف تصمیمسازی مدیریت و برنامه ریزی کاهش پیدا کرده و این مسئله در
تمام دنیا وجود دارد.
وی ادامه داد: بکار بردن
مفهوم جداسازی جنسیتی منوط به نهادینه کردن مسائل جنسیتی و بطن فرآیندهای
وزارتخانه است که کلیشهزدایی و ادراک مثبت زنان نسبت به توانمندی و
کارآمدی خود آنها را شامل میشود .
حجازی تأکید
کرد: جریان سازی جنسیتی باید نسبت به ترقی موقعیت زنان ایجاد شود تا بستر
قانونی و اجتماعی مورد نیاز برای بهرهمندی زنان از ظرفیتهای بالقوه برای
نقشآفرینی در حوزههای مختلف مهیا گردد.
مشاور وزیر علوم در امور زنان
ادامه داد: در نظر گرفتن نیازها و توانمندیها بر حسب جنسیت سبب حضور
چشمگیر زنان در دانشگاهها میشود و درصد پایین رتبههایی علمی اعضای هیأت
عملی زنان باید در این برنامه به طور جد مورد توجه قرار گیرد.
حجازی بیان کرد: 40 درصد
فارغالتحصیلان در دوره دکتری تخصصی هستند که تنها 16 درصد جزء اعضای هیأت
علمی محسوب میشوند و این مسئله باید هر چه سریعتر رفع شود تا عدالت
جنسیتی برقرار گردد.
وی ادامه داد: بالا بردن
توان و کارآمدی جامعه بالا رفتن نسبت تولید علم به زنان حضور در مناصب
مدیریتی برنامهریزی و سیاستگذاری نقش مهمی در ارتقای مشارکت بیشتر زنان
دارند و این امر میتواند نقش مهمی در رساندن کشور به یک مرجعیت علمی منطقه
در افق 1404 ایفا کنند. سند اهداف و وظایف مشاوران دانشگاهها در امور
زنان و خانواده بر اساس دو سند بالادستی، ارتقای مشارکت زنان در آموزش عالی
شورای انقلاب فرهنگی سیاستهای خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری تأیید شده
است و این سند در شورای سیاست گذاری به تصویب رسیده است.
حجازی
گفت: دانشجویان اعضای هیأت علمی و کارکنان زن در چارچوب کلی و برنامه ریزی
جنسیت محور در این سند قرار دارند که در آن اهداف و وظایف به همگرایی و
فعالیتهای مشاوران و شناسایی مسائل و اولویتهای بومی و منطقهای پرداخته
میشود.
وی گفت: مهدهای کودک، خوابگاه دانشجویان
ویژه زنان متأهل، استفاده از معافیت کاری برای زنان کارمند، ایجاد جریان سازی
قوانین و مقررات و مدیریت آموزشی و پژوهشی از جمله دیگر مسائلی است که
میتواند سبب ارتقای کیفیت زندگی زنان دانشگاهی شود.
انتهای پیام/