کابینه دونالد ترامپ درحال بررسی امکان انتقال تروریست دستگیرشده در یمن به زندان گوانتانامو است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز؛ برخلاف "باراک اوباما"، رئیس جمهور پیشین آمریکا، که در ظاهر تلاش زیادی برای بستن زندان نظامی گوانتانامو در کوبا بکار بست اما در این امر ناکام ماند، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا، در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت تمام تروریست‌های دستگیر شده را به این پایگاه نظامی منتقل خواهد کرد. حالا کابینه ترامپ در موقعیت ویژه‌ای قرار گرفته است که باید درمورد سرنوشت تروریست دستگیر شده در یمن تصمیم‌گیری کنند.

"ابوخیبر"، تروریستی است که پائیز گذشته در یمن دستگیر شد و هم اکنون در یک کشور ثالث نگهداری می‌شود. وی مظنون به همکاری با القاعده است و کابینه ترامپ باید تصمیم بگیرد فرد دستگیر شده را به زندان گوانتانامو بفرستد یا خیر.

یک دادگاه در نیویورک حکم دستگیری ابوخیبر را به اتهام انجام اقدامات تروریستی صادر کرده است. این فرد به آزمون مهمی برای دونالد ترامپ تبدیل شده است. ترامپ در انتقادات متعددی که از باراک اوباما کرده بود تاکید داشت وی با مظنونان تروریستی نرم رفتار می‌کرد. در مقابل وی بار‌ها اظهار داشت "آدمهای بد" را به گوانتانامو می‌فرستد.

"جف سشنز"، دادستان کل آمریکا، سابق بر این اعلام کرده بود مظنونان تروریستی نباید در دادگاه‌های مدنی محاکمه شوند؛ وی اخیرا از ادامه کار زندان گوانتانامو حمایت کرده است. دادستان‌های وزارت دادگستری و مقامات اف بی آی بر سر محل دادگاهی شدن مظنونان تروریستی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اف بی آی معتقد است دادگاه‌های جنایی در مقایسه با دادگاه‌های نظامی محل بهتری برای رسیدگی به پرونده افراد مظنون به انجام فعالیتهای تروریستی هستند. 

پرونده "ابوخیبر" احتمالا دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر اینکه مظنونان به انجام اعمال تروریستی باید به زندان گوانتانامو فرستاده شوند تسریع می‌کند. 

به موجب قرارداد 1903 که میان آمریکا و کوبا امضا شد، پایگاه گوانتانامو در اجاره نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت. پس از انقلاب کوبا در دهه 1950، این کشور بار‌ها درخواست لغو قرارداد را مطرح کرد که هر بار با امتناع واشنگتن روبرو شد. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا، مقامات واشنگتن دکترین "مبارزه جهانی با تروریسم" را آغاز و بازداشتگاهی را در پایگاه نظامی گوانتانامو تاسیس کردند تا افرادی را که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند، در این محل زندانی کنند.

بازداشت‌شدگان در گوانتانامو از دید آمریکا "نیروی نظامی دشمن" نیستند و به همین دلیل آنان از حقوق اسیران جنگی برخوردار نبوده و از آنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند و نه در خاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده‌اند، در حوزه قضایی ایالات متحده قرار ندارند.

شرایط بازداشت‌شدگان در گوانتانامو به نحوی است که مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آمریکا، مانند تفهیم رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع در مراحل بازجویی و حق محاکمه سریع و عادلانه، نمی‌شوند. 

باید دید دولت ترامپ چه تصمیمی درمورد نخستین فرد متهم به اعمال تروریستی که در زمان ریاست جمهوری وی بازداشت می‌شود، اتخاذ خواهد کرد. نحوه رفتار با این مظنون می‌تواند درمورد دستگیرشدگان آتی نیز اعمال شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار