کرباسیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قرارداد سرب و رویِ مهدی آباد بعد از 25 سال نهایی شد/ واردات کنسانتره کشور به اتمام می رسد

معاون وزیر صنعت معدن تجارت از نهایی شدن قرارداد سرب و رویِ مهدی آباد بعد از 25 سال خبر داد.

کرباسیان معاون وزیر صنعت معدن تجارت و مدیرعامل ایمیدور در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: قرارداد سرب و رویِ مهدی آباد بعد از 25 سال به اتمام رسید، این معدن 4 درصد از ذخایر شناخته شده سرب و روی جهان را دارد و معدنی در ظرفیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه این معدن سال‌ها در انتظار جذب سرمایه گذاری بوده افزود: شرکت مهدی آباد متشکل از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی بوده که مقرر شده بود معدنی فوق را فعال کنند، اما این موضوع عقب افتاد و با تأخیر مواجه شد، به هر حال با تلاش های انجام شده سعی شد تا در سال 93 بهره برداری از این معدن و گروه سرمایه گذار آن را فعال کنیم.

کرباسیان ادامه داد: در نهایت وزارتخانه و ایمیدور به این نتیجه رسیدند که بهتر است مزایده جدیدی را برای معدن فوق تدارک ببنیم و ما با تیم قبلی توافق کرده و هزینه هایشان را پرداخت کردیم.

مدیرعامل ایمیدور تأکید کرد: درحال حاضر نیز کنسرسیومی متشکل از 6 گروه سرمایه گذار ایرانی ازشرکت های معدنی، صنعتی یا پیمان کاری معتبر آمده و برنده مزایده معدن روی و سرب مذکور شدند.

وی بیان داشت: حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار است و طی 4 سال آینده باید کارخانه 800 هزار تنی کنسانتره، روی و کارخانه 800 هزار تنی سرب و نقره ایجاد شود.

کرباسیان با بیان اینکه این معدن 156 میلیون تن ذخیره قطعی دارد، افزود: همین موضوع موجب می شود که بتواند بهره برداری لازم را از این معدن انجام دهد، علاوه براین زیرساخت های بهره‌برداری از این معدن از جمله مجوز محیط زیست و مباحث مربوط به آب و برقش برای دوران ساخت تأمین و پیش‌بینی می‌شود با حمایت مسئولان استانی بتوانیم طرح را با سرعت زودتری قبل از موعد مقرر به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل ایمیدور گفت: حدود 4 هزار نفر به طور مستقیم و بیش از 3 هزار نفر دیگر نیز به طور غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی با بیان اینکه نیاز کارخانجات روی کشور حدود 400 هزار تن است، افزود: چون ذخایر معادن انگوران زنجان حداکثر طی 10 سال آینده به اتمام خواهد رسید، نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که با به بهره برداری رسیدن معدن مهدی آباد نگرانی ها برطرف و تا حد زیادی نیازهای کارخانجات روی کشور برطرف خواهد شد.

کرباسیان تأکید کرد: همچنین بخش خصوصی قول داده که از تکنولوژی‌های روز در رابطه با صرفه جویی آب و انرژی در راه اندازی معدن مهدی آباد به کار گرفته و در کنارش بالاتری استاندارد زیست محیطی را به اجرا در آورد.

وی با اشاره به اینکه تنها یک سوم از ظرفیت مورد نیاز کنسانتره کارخانجات فعلی ما از معدن انگوران تأمین شده و حتی در برخی مواقع مجبور به واردات کنسانتره هستیم، افزود: به نظر می رسد با بهره برداری از معدن مهدی آباد نیاز داخلی کشور در این زمینه بر طرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار