معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به مهمترین برنامه‌های کلیدی این سازمان در سال جدید، از اجرای دو پروژه ماهواره در سطح کلان و ملی خبر داد.

محمد همایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مهمترین برنامه‌های کلیدی این سازمان درامسال بیان کرد: همزمان با توسعه فناوری‌های نوین، اجرای دو پروژه کلان ملی همچون خرید ماهواره مخابراتی و سنجش از دور در راس اولویت‌های کشور برای تامین نیاز‌های ماهواره‌ای قرار گرفت.  
 
وی با اشاره به رایزنی‌های یک ساله با غرب برای تامین و ساخت ماهواره مخابراتی ایران گفت: با توجه به اینکه همزمان با ساخت، انتقال تکنولوژی نیز باید به کشورمان منتقل شود، هنوز جواب قطعی از مخاطب غربی برای ساخت این ماهواره مهم نگرفته ایم و بنابر این اگر در زمینه همکاری با سازنگان غربی به نتیجه نرسیدیم در‌های همسایگان شرقی به رو یمان بسته نیست.  
 
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران تاکید کرد: علاوه بر اقدامات مذکور جلسات مربوط به ماهواره سنجش از دور نیز با عقد قرارداد ساخت با روسیه به پایان رسیده و مراحل اجرایی آن از امسال آغاز می‌شود که در کنار آن دوره‌های آموزشی کنترل این ماهواره نیز از سال جاری برای آموزش ۵۰ نفر کارشناس برگزار می‌شود.  
 
وی با بیان امضای توافق نامه بزرگترین پروژه کلان ملی برای پایش زمین‌های کشاورزی  افزود: این پروژه با قرارگیری در سند برنامه ششم توسعه، با هدف پیشگیری و کاهش خسارات محصولات کشاورزی با حضور کارشناسان سازمان هوا فضا و مشارکتهای بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های صنعتی کشورمان در قالب ۸ بخش مختلف طی سال ۹۶ رسما به اجرا می‌رسد.  
 
صدر در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی و علمی نیمه کاره سازمان فضای به عنوان مهمترین برنامه‌های کلیدی این سازمان اظهار داشت: طبق این برنامه فاز دوم نخستین مرکز ملی داده‌های فضایی کشور طی ۶ ماهه نخست سال جاری به بهره برداری می‌رسد، پروژه‌ای که تاکنون با ۹۰ درص پیشرفت در مراحل پایانی کار‌های ساختمانی و جمع آوری آرشیو قرار دارد.  
 
وی تصریح کرد: فاز اول مرکز ملی داده‌های فضایی با ایجاد آزمایشگاه‌های ویژه سنجش از دور و تست کلیه سنجنده‌ها در ماهدشت ساخته شده و فاز دوم آن نیز برای راه اندازی بزرگترین و نخستین آرشیو ۴۰ ساله اطلاعات و داده‌های فضایی در دست ساخت قرارگرفت که امسال تمام تاسیسات لازم برای اتمام ساخت آن نیز خریداری می‌شود.  
 
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران اظهار داشت: علاوه بر برنامه‌های مذکور تمام ایستگاه‌های زمینی برای کنترل ماهواره هایمان تجهیز شده اند و به دنبال آن‌ها پروژه‌های خرید ماهواره‌های مربوطه نیز امسال اجرایی می‌شود.  
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۳:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۶
سازمان هوافضا (وزارت دفاع) با سازمان فضایی(وزارت ارتباطات) تفاوت داره. تیتر را اصلاح فرمایید
آخرین اخبار