ساری،

نوروزی به یادماندنی با سفر به سد شهید رجایی ساری

سد شهید رجایی واقع در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری یکی از مراکز مهم گردشگری استان مازندران است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سد شهید رجایی که از آن به نام سد سلیمان تنگه نیز یاد می‌شود در نزدیکی روستای افراچال قرار دارد، مطالعات ساخت این سد که در سال ۱۳۳۶ شروع شد با شروع عملیات اجرایی مجدد آن در شهریور سال ۱۳۷۰ ، در سال ۱۳۷6 شمسی به بهره برداری رسید.

این سد که از آبهای رودخانه تجن از بخش دودانگه تشکیل شده است همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

سد شهید رجایی از نوع بتنی دو قوسی با سرریز آزاد است و مشخصات آن به این شرح است :

ارتفاع از پی: ۱۳۸ متر / طول تاج: ۴۲۷ متر / عرض در پی: ۲۷ متر / عرض تاج: ۷ متر

حجم مخزن: ۱۶2 میلیون مترمکعب / مساحت دریاچه: ۵۲۰ هکتار / طول دریاچه: ۸۵۰۰ متر

تامین آب کشاورزی زمینهای زراعی به مساحت 52 هزار هکتار ، تامین آب آشامیدنی شهرستان ساری به حجم 33 میلیون متر مکعب از کاربریهای شاخص سد شهید رجایی ساری است.

نیروگاه متوسطی که در محل سد شهید رجایی احداث شده است و آب مورد نیاز آن از این سد تامین می‌شود نیز با نام شهید رجایی خوانده می‌شود. این نیروگاه مخزنی-رو زمینی که در تیرماه سال ۱۳۸۸ وارد مدار شده با ظرفیت ۱۳/۵ مگاوات می‌تواند سالیانه ۳۱ میلیون کیلووات ساعت انرژی تولید کند.

این سد در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شد، محیط اطراف و رودخانه آن به منظور گردش و اقامت مخصوصا برای افراد تور بسیار مناسب است، از جمله امکانات گردشگری در این محیط می‌توان به اقامت شبانه در کنار رودخانه تجن و در دهکده آرامش، قایقرانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی، پدال‌رو در اسکله شیرین رود، بازدید از تاج سد با گرفتن بلیط در روزها و نیز ماهیگیری نام برد.

دهکده آرامش مکانی مناسب برای آسایش در سایه سد سلیمان تنگه ساری است. وجود ویلاهای دو خوابه، چهار خوابه، اردویی، سالن‌های اجتماعات سر پوشیده و روباز، رستوران‌ها و سالن‌های غذا خوری به سبک‌های مختلف، زمین ورزش و پارک بازی، پیست تپه پیمایی و جنگل نوردی، آلاچیق از دیگر امکانات و پتانسیل‌هایی است که این مجتمع تفریحی، سیاحتی برای استفاده گردشگران تدارک دیده ‌است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.