مربیان ایرانی بسیاری در رشته های کاراته، تکواندو و کشتی در کشورهای خارجی مشغول به کار هستند.

صافی: 20 کشور از مربیان کاراته ایرانی استفاده می کنند/امکانات فعلی ما برای المپیک 2020 کافی نیستبه گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، رشته فوتبال در کشور ما در سال های اخیر از بازیکنان و مربیان خارجی زیادی استفاده کرده است. در خصوص مربیان نکته ای که قابل توجه است، کیفیت نه چندان مطلوب اکثر آنها و به ویژه دستمزدهای هنگفتی است که در قراردادهای آنها قید می شود.

اما رشته های دیگری در ورزش ما هستند که نه تنها از مربیان خارجی استفاده نمی کنند، بلکه مربیان توانمند خود را به خارج از کشور می فرستند و به این شکل با توانایی های فنی خود،‌ سطح ورزش ایران را به اقصی نقاط دنیا معرفی می کنند.

برای مثال در کشتی، جمشید خیرآبادی چند سال مربی تیم ملی جمهوری آذربایجان بود و المپیک ریو را با این تیم تجربه کرد. حسن رنگرز هم در کسوت مربیگری تیم ملی مراکش یک افتخار بزرگ کسب کرد و برای اولین بار در تاریخ این کشور سهمیه المپیک را برای کشتی فرنگی به دست آورد.

در رشته تکواندو هم ما رضا مهماندوست را به عنوان مربی لژیونر داریم که با تایوان در المپیک آتن قهرمان شد. مهماندوست که 4 بار به عنوان بهترین مربی سال جهان انتخاب شده، در سال 2016 هم با تیم ملی جمهوری آذربایجان به مقام قهرمانی جهان رسید و در المپیک ریو این تیم را در رده چهارم تیمی قرار داد. غیر از مهماندوست، رضا نادریان پس از تجربه سرمربیگری تیم ملی عراق، اکنون در آمریکا و در تیم هیوستون مربیگری می کند و ممکن است در آینده نزدیک حتی به عنوان مربی تیم ملی این کشور انتخاب شود. بیژن مقانلو هم پس از کنار رفتن از کادر فنی تیم ملی کشورمان، با چند پیشنهاد خارجی روبرو شده که گرجستان جدی ترین آنهاست.

اما یکی دیگر از رشته های ورزشی که در صادرات مربی موفق ظاهر شده، رشته کاراته است. مربیان کاراته کشورمان در سال های اخیر عملکرد مناسبی داشتند و از کشورهای مختلف دعوت به همکاری شده اند. در همین راستا احمد صافی، یکی از مربیان پرتجربه کاراته در عرصه های بین المللی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: من حدود 37 سال است به عنوان ورزشکار، مربی و مدرس کاراته کار می کنم. ریاست سبک شوتوکان، سرمربیگری تیم ملی دانشجویان و سرمربیگری تیم ملی کاراته ایران در 2 مقطع از تجربیات داخلی بنده محسوب می شود.

صافی افزود: به دلیل موفقیت هایی که با تیم ملی کاراته ایران کسب کردیم، سال 1999 به دعوت فدراسیون پاکستان عازم این کشور شدم و حدود 7 سال با پاکستان کار کردم و 2 بار با این تیم قهرمان جنوب آسیا شدیم. در یک مقطع در کشور اردن حضور داشتم و فینالیست مسابقات آسیایی 2004 تایوان شدیم. پس از بازی های آسیایی دوحه، به کشور کره جنوبی رفتم و در 2 دوره بازی های آسیایی با این کشور مدال های زیادی کسب کردیم. پس از این سالها هم تیم دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان پرافتخارترین تیم سوپرلیگ کاراته کشور معرفی کردیم. جدا از این تجربیات هم کلاس های آموزشی مختلفی در کشورهای آمریکا،‌سریلانکا، کره جنوبی و هنگ کنگ داشتم و در آینده برای کشورهای سنگاپور، کانادا و سوریه دوره های آموزشی برگزار می کنیم.

مربی سابق تیم ملی گفت: موفقیت های کاراته ایران وسطح تسلطی که مربیان ایرانی دارند باعث شده رشته کاراته از موفق ترین رشته ها برای اعزام مربیان به خارج از کشور باشد. به نظر من کشورهای دیگر به این موضوع توجه می کنند که کدام کشورها در هر رشته موفق تر عمل می کنند. آنها معتقدند اگر یک هنرجو موفق به کسب مدال می شود، به دلیل درست بودن شیوه های آموزشی است. ما در چند سال گذشته بین قدرت های اول و دوم آسیا بودیم و از سال 2012 تا کنون سه دوره موفق به کسب بهترین عنوان تیمی شدیم.

وی ادامه داد: حدود 20 کشور از دانش مربیان ایرانی به عنوان مدرس، مربی یا تمرین دهنده استفاده می کنند. چین، هنگ کنگ، ویتنام، ماکائو، مالزی، امارات، قطر، عربستان، یمن، سوئد، آلمان، کانادا، آمریکا، استرالیا و نیوزلند برخی از مربی ها به خاطر ارتباطات بین المللی که در سطح فدراسیون ها وجود دارد به کشورهای خارجی معرفی شده اند و خیلی از آنها به دلیل ارتباطات خودشان و تسلط فنی که داشتند، به سایر کشورها رفته اند. من شخصا به صورت تصادفی و پس از یکی دو جلسه تمرین دادن به تیم پاکستان، به این کشور دعوت شدم و با معرفی فدراسیون جهانی شوتوکان به کشور اردن رفتم.

این پیشکسوت کاراته، درباره وضعیت این رشته در کشورمان عنوان کرد: در چند سال اخیر از لحاظ فنی و ورزشی ارتقای خوبی در سطح جهانی داشتیم اما از نظر سخت افزاری شرایط خوبی نداریم. مکان های ورزشی ما استاندارد نیست، خانه کاراته نداریم و مسابقات لیگ در سالن های متفاوتی برگزار می شود. من فکر می کنم شایستگی جامعه کاراته خیلی بیشتر از این امکانات است. امیدوارم وزارت ورزش و مسئولان فدراسیون کاراته را از لحاظ سخت افزاری به سطح لازم برسانند.ما در کاراته تا به اینجا نسبت به امکانات خیلی موفق بودیم اما اگر با همین سطح از امکانات جلو برویم، قطعا انتظاری که از کاراته وجود دارد را نمی توانیم پاسخ بگوییم مگر اینکه نسبت به پتانسیل آموزشی از لحاظ امکانات هم پیشرفت کنیم.

صافی در خصوص رقبای مهم کاراته ایران گفت: در جهان تیم ژاپن همیشه مدعی است و در رده بندی های جهانی حضور دارد البته ما در مسابقات آسیایی یکی دو بار موفق شدیم از ژاپنی ها عبور کنیم. اندونزی هم بیشترین جمعیت کاراته دنیا را دارد. در آسیا قزاقستان، کویت،‌ عربستان و ازبکستان به سطح خوبی رسیده اند. از نظر حضور مربیان در کشورهای مختلف هم فقط ژاپن از ما جلوتر است و آن هم به دلیل این است که ژاپن مرکز کاراته دنیاست و همه دوست دارند کاراته را از خود ژاپنی ها یاد بگیرند. با این حال از لحاظ حضور در تیم های ملی حتی می توان گفت ما از ژاپنی ها هم پیش هستیم.

در 10 سال اخیر کشورهای سوئد، آمریکا،‌ کانادا، ونزوئلا، استرالیا، نیوزلند، بلژیک، اتریش، دانمارک، آلمان و کشورهای آسیایی از جمله امارات،‌قطر، کویت،‌عربستان، پاکستان، اردن، ویتنام، هنگ کنگ، کره جنوبی از مربیان ایرانی در سطوح بالای ملی و باشگاهی استفاده کرده اند. علاوه بر این سالیانه 5 تا 10 کشور اردو های تیم های ملی خود را در ایران برگزار می کنند.

ما در ایران مربیان با پتانسیل بالایی داریم اما فکر می کنم آشنایی با زبان انگلیسی،‌روابط بین الملل و برنامه محور بودن جزء شرایطی است که می تواند باعث موفقیت مربیان ایرانی در خارج از کشور شود. البته تفاوت آموزش و امکانات هم باعث می شود برخی مربیان فقط در کشور های خارجی موفق شوند و یا اینکه عده ای تنها در ایران موفق باشند.

انتخاب مربیان تیم ملی ایران با وجود خیل عظیم مربی های ایرانی موفق کار سختی است. احمد صافی در این باره اظهار داشت: ما در فدراسیون تغییرات زیادی داشتیم. برخی از تصمیم گیری ها سلیقه ای است و بعضی مواقع هم با فشار جو عمومی کاراته، یک مربی انتخاب می شود اما چیزی که مشهود است موفقیت ما در 3 دوره است که به همین دلیل راه گلایه کردن بسته شده است.

صافی درباره آمادگی تیم ملی کاراته ایران بیان کرد: ما دوره خوبی را سپری می کنیم و تیم کشورمان تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه است. به نظر می رسد که مشکلی برای بازی های آسیایی 2018 نداشته باشیم ولی برای المپیک 2020 کشورهایی مثل آمریکا، چین، روسیه و کره جنوبی که رده های خوبی در ورزش دنیا دارند ولی در کاراته مطرح نشده اند، به طور حتم تلاش بیشتری می کنند و امکانات لازم را برای موفق شدن فراهم می کنند و از این بابت ما باید هوشیارانه برنامه ریزی و سازماندهی کنیم تا با آمادگی کامل رقابت کنیم چون شرایط المپیک کلا با سایر رقابت ها متفاوت است.

عضو کمیته فنی فدراسیون کاراته درباره نبود استقبال مردم از این رشته بیان کرد: به نظر می رسد که کاراته از نظر معرفی قهرمانان خوب عمل نکرده و خانواده کاراته کمی متفرق شده است یعنی فدراسیون نقش هماهنگ کننده خوبی بین خانواده ها و کاراته کا ها نبوده و نتوانسته از موفقیت بزرگی که حاصل تلاش 50 ساله جامعه کاراته بود، یعنی عنوان قهرمانی جهان، استفاده کند. خبر افتخارآفرینی ورزش کاراته ما به خوبی منعکس نشد و به همین دلیل فقط ورزشکارهای ما از مسابقاتی مثل لیگ کاراته دیدن می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار