دائره المعارف بزرگ شعرای ارومیه گردآوری می‌شود

اورمیه شهری است ادب پرور و همواره هنرمندان بزرگی در این شهر ظهور کرده و با آفرینش‌های ادبی خود بخشی از تاریخ ادبیات شهرمان را نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛شاعران یکی از فرهیخته‌ترین هنرمندان در طول قرن‌های گذشته در سراسر کشورمان و در تمامی دوره‌های تاریخی بوده و در اورمیه نیز کم نبوده اند شاعرانی که آثاری داشته و آثار فاخری نیز از خود یادگار گذاشته اند.

متاسفانه شاعران بسیاری در شهر ارومیه در طی سده‌های گذشته و معاصر بوده اند که علیرغم نبوغ زیاد در عرصه شعر و ادب در گمنامی وفات کرده و امروزه کمتر کسی از شهروندان با آن‌ها آشنایی دارند.

شرح احوال ۳۰۰ شاعر بررسی و گردآوری می‌شود


احمد_اسدی مسئول فرهنگ سرای حاجی پیرلو ظهر امروز در نشست کارگروه تخصصی شعر و ادب فرهنگ سرای حاجی پیرلو در این باره و در خصوص ضرورت گردآوری آثار و اشعار شعرا و ادبای ارومیه گفت: بسیار ضروری است که دائره المعارفی از شعرای متوفی و در قید حیات ارومیه گردآوری شود و امروزه یکی از نیازهای اصلی جامعه شعر و ادب ارومیه همین موضوع می‌تواند باشد.

وی در این نشست که با حضور صاحب نظران عرصه شعر برگزار شد، افزود: از این رو با توجه به تشکیل کانون تخصصی شعر و ادب در فرهنگ سرای حاجی پیرلو و حضور نخبگان و هنرمندان عرصه شعر و ادب در برنامه‌های فرهنگ سرا و در کارگروه‌های ویژه فرهنگ سرا، طی مشورت با اساتید این رشته تصمیم به گردآوری و تألیف دائره المعارف شعرای ارومیه از ابتدا تاکنون گرفته شده است.

مسئول فرهنگ سرای حاجی پیرلو اظهار کرد: ما در قالب فرهنگ سرای حاجی پیرلو و کانون شعر و ادب آن در مرحله اول این کار را به صورت گردآوری پیگیری و ادامه خواهیم داد که جز کارهای شاخص و برجسته این فرهنگ سرا برای تاریخ ادبیات ارومیه می‌تواند محسوب شود.

وی یادآور شد: طی پیش بینی‌های اولیه باید اشعار و شرح احوال نزدیک به ۳۰۰ شاعر را گردآوری و بررسی کنیم که به نوبه خود کار بسیار عظیمی است که در مرحله دوم و در صورت چاپ و ارائه به مردم، فاخرترین اثر مکتوب در حوزه شعر و ادب ارومیه می‌تواند باشد که امیدواریم به این مرحله نیز بتوانیم اثر مذکور را برسانیم.

اسدی با بیان اینکه آثار شعرا در همه سبک‌ها و قالب‌ها از جمله شعر عروضی، هجایی، نو و ... بررسی می‌شوند، تصریح کرد: اکثر این شاعران از زمان صفویه تاکنون را شامل خواهند شد که بسیاری از چهره‌های جدید شعر و ادب را به شهروندان معرفی خواهیم کرد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.