مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار گفت: به‌منظور اقتصادی کردن صنعت پروش گوسفند در سیستم بسته، روش تلقیح مصنوعی گوسفند با اسپرم نژادهای برتر و سازگار با شرایط جغرافیایی منطقه اجرا می شود.

تلقیح مصنوعی گوسفند به شیوه نوین در رودبار جنوببه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان، سعیدی گفت: این اقدام برای دستیابی به اهداف مختلف صفات مطلوب اقتصادی شامل چند قلوزایی، ویژگی تولید مثلی بالا، افزایش درآمد دامداران، حذف دام‌های کم‌تولید، بهبود و افزایش تولیدات دامی صورت می‌گیرد.
 
 وی افزود: تلقیح مصنوعی در گله از طریق روش نوین لاپاراسکوپی انجام می‌شود که نژاد رومانف ،یک نژاد با ویژگی چند قلوزایی بالا محلی غیرفصلی و تولید شیر مناسب به‌عنوان نژاد پدری و گوسفندان بومی به‌عنوان پایه مادری انتخاب شده است.
 
سعیدی گفت این روش نخستین‌بار برای 350 راس در شهرستان رودبار در حال اجراست که از مزایای این طرح تثبیت ژن رومانوف در گله پس از چند نسل خواهد بود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار تصریح کرد: در صورت تثبیت از یک گله 100 راسی حداقل 300 راس بره در یک بار زایش داریم و این موضوع نقش مهمی در پویایی اقتصاد دامپروری به ویژه توسعه پرورش گوسفند در شهرستان را به‌دنبال دارد.
 
یکی از پایه های اقتصادی شهرستان رودبار جنوب ، دامداری است و هم اکنون 373 هزار راس دام سبک در دامداریهای این شهرستان ، پرورش داده می شود.
 
علاوه براین رودبار جنوب دارای بیشترین مراکز پرورش شتر استان است

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار