مطالعه و بازنمايي هنرها و هويت ايراني، موضوع نمايشگاه آثار تصويرسازي و پوستر سيده ساناز البرزي در نگارخانه شماره يک هنر ايران است.

سيده ساناز البرزي طراح گرافيک در ارتباط با نمايشگاه آثار خود، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: تلاش بسياري داشتم تا با مطالعه اي دقيق بر هنر دوره قاجار، هنر قهوه خانه اي و چاپ سنگي،‌به هويت ايراني و فضاي شخصي در آثارم دست پيدا کنم.

البرزي تصريح کرد:‌تشخيص ميزان موفقيتم در نمايشگاه حاضر به نظر مخاطبان و بينندگان بستگي دارد اما هدفم از برگزاري نمايشگاه، ارزيابي نقاط قوت و ضعف و بازخورد مخاطبان بوده و اين کارها را سرمشق هايي در مسير دستيابي به اهداف بزرگتر مي دانم.

وي ضمن اشاره به تکنيک به کار رفته در آثار خود ادامه داد: در اين پوسترها و تصويرسازي‌ها،‌استفاده از رنگ زمينه،‌بافت کهن و رنگ اُکر را راهکري براي رسيدن به حسن کهنگي موجود در هنر قاجار و همچنين بيان مذهبي مي دانم، چنانکه در مساجد تاريخي بخصوص در دوره صفويه، اين ترکيب رنگي به وفور ديده مي شود.

مدرس آموزشکده فني حرفه اي دختران اهواز و هنرستان فني خرمشهر ادامه داد: لزوم استفاده از ريز نقش‌هاي قجري در تصويرسازي ها و پوسترهايم، سبب شد تا در شيوه اجراي آثار، به سوي نقاشي گرايش داشته باشم و بر اين اعتقادم که اثر هنري زماني ارزشمند مي شود که هنر دست ها و ذهنيت پوياي هنرمندش را نشان دهد.

وي اظهار کرد: در دوره اي اقدام به مطالعه نقوش محراب اولجاتيوي مسجد جامع اصفهان و بازآفريني آن در برنامه رايانه اي کرده و وفاداري به نقوش اصلي و پرهيز از هرگونه دخل و تصرف را دستمايه کار مطالعاتي ام قرار دادم.

اين هنرمند گفت:‌پروسه ‌هاي مطالعاتي ديگري نظير بررسي نقوش کاخ چهلستون و هشت بهشت اصفهان و نقاشي دوران قاجار را به اتفاق دوستان و همکارانم طي کرده و نهايتا در آثارم به فضايي با ويژگي يکي شدن خطوط، حروف و نقوش دست يافتم که نتيجه اين مطالعات را در آثار نمايشگاه حاضر مشاهده مي کنيد.

البرزي با تجزيه و تحليل از جايگاه هنرهاي سنتي در ايران دوره معاصر تصريح کرد: هنرمنداني نظير کورش پارسانژاد،‌معسود نجابتي و قباد شيوا،‌همواره در مطالعه هنر سنتي و رعايت زمينه ايراني و اسلامي در آثارشان کوشا بوده و شخصا فعاليت هاي هنري اين افراد را به عنوان اساتيد دنبال کرده و الگو قرار مي دهم.

وي ادامه داد: در بين طراحان گرافيک نسل جديد در ايران،‌شماري ديده مي شوند که تداعي‌شان از طراحي گرافيک،‌استفاده از رايانه و نرم‌افزار در جهت افرينش اثر است اما نسبت به تحقيق و بررسي پيرامون موضوع پروسه طراحي‌شان،‌کم کاري و اهمال مي کنند.

اين مدرس دانشگاه اظهار کرد:‌پيش‌نياز خلق هر اثر هنري،‌انجام کار مطالعاتي مربوط به آن است و در طراحي يک نشانه که کوچکترين و در عين حال،‌پيچيده ترين عنصر گرافيکي است تحقيق و پژوهش در راستاي طراحي يک نشانه گويا و قدرتمند، ضرورتي انکار ناپذير است.

وي در ادامه گفت: در حالي که هنرمندان مکتب سوييس در اين کشور هنر چاپ سنگي ايران را مطالعه و از تجربه مطالعاتي خود در آثار خود بهره برده اند، شاهيد هستيم که طراحان جوان ايراني، گنجينه چاپ سنگي وطنشان را فراموش کرده و به الگو برداري از مکتب سوييس روي مي آورند لذا آثارشان از هويت اصيل ايراني دور مي شود.

اين طراح متولد خوزستان،‌ضمن اشاره به مظلوم واقع شدن هنرجويان اين استان تصريح کرد: هنرجويان در شهرهاي استان خوزستان با کمبود امکانات آموزشي مواجه هستند چنانچه در برخي مناطق از داشتن يک کتابخانه تخصصي محروم بوده يا از تجهيزاتي چون رايانه در دروسي که گرافيک رايانه اي را در سرفصلشان دارند، بي بهره هستند.

البرزي اظهار کرد: مشکل ديگر فضاي فرهنگي و هنري استان خوزستان، آمار معدود نيروهاي کارآزموده و متخصص در اين عرصه است و در مقايسه با پايتخت، تفاوت و شکاف فاحشي در آمار کمي و کيفي آموزش هنري در اين دو استان ديده مي شود.

اين هنرمند گفت:‌هنرجويان شهرستاني انتظار دارند تا متوليان امور و مسئولين نسبت به توزيع عادلانه امکانات در همه نقاط کشور اهتمام بيشتري به خرج داده و بدين طريق،‌پاسخگوي بخشي از نيازها و دغدغه هاي آنان باشند.

وي خاطرنشان کرد: جدي نگرفتن مسائل و مشکلات هنرجويان جوان شهرستاني از سوي مسئولين اين پيامد را به دنبال خواهد داشت که اين طيف در بدو ورود به دانشگاه از نظر علمي و تخصصي در سطح بالايي قرار نگيرد لذا نياز به صرف زمان و هزينه هاي مادي و معنوي بسيار براي جبران اين خلاء پديد آمده و در نتيجه فرصت هاي طلايي آموزش هنري و عمر جوانان هدر مي رود.

البرزي به افق وسيع 1404 اشاره کرد و ادامه داد: رسيدن کشور به شکوفايي و موفقيت روزافزون در تمام عرصه ها آرزوي هر ايراني وطن دوست بوده و من نيز اميدوارم در سايه توجه مسئولين نه در سال 1404 که خيلي زودتر به رفع مشکلاتي نظير کيفيت پايين آموزش هنري و حمايت اندک از هنرمندان بومي دست يابيم.

شايان ذکر است، اولين نمايشگاه انفرادي سيده ساناز البرزي با عنوان "نگاهي نو به هنر قاجار" تا بيست و هفتم دي ماه در نگارخانه شماره يک هنر ايران واقع در خيابان حافظ، خيابان خارک شماره نوزده داير بوده و علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت ده الي هفده به اين مکان مراجعه نمايند.

سيده ساناز البرزي، شرکت در ده‌ها نمايشگاه گروهي گرافيک و کسب جايزه از جشنواره‌هاي هنري ملي و بين الملي را در کارنامه خود دارد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار