همدان؛

پیش‌بینی خرید 346 هزار تن گندم در استان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۴۶ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شود.

پیش‌بینی خرید 346 هزار تن گندم در استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علیرضا رنجبرضرابی با بیان اینکه سال گذشته خرید گندم بدون هیچ‌گونه تنش و شکایتی در فضای آرام انجام شد، اظهار کرد: امید است امسال هم با همکاری همه اعضای کمیسیون خرید استان و همکاران شرکت این فرآیند به خوبی انجام پذیرد.

وی با اشاره به اینکه سال 95 مقدار 533 هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان به ارزش 6 میلیون 794 هزار و 986 میلیون ریال در بیش از 60 مرکز تحویل‌گیری با بیش از 250 نفر نیروی مستقر در مراکز و ستادی خریداری شد، تصریح کرد: این ارقام  نسبت به مدت مشابه در سال 94، 74 درصد رشد داشته است.

رنجبرضرابی خاطرنشان کرد:امسال نیز با هماهنگی‌های به‌عمل آمده لیست مراکز خرید در شرف جمع‌بندی است تا اکیپ کارشناسی به‌منظور آماده‌سازی کلیه مراکز خرید ملکی سیلوهای بخش خصوصی، کمیسیون کارخانجات و انبارهای مباشرین از ساختمان و تجهیزات مراکز انباری و سیلویی شامل باسکول، تجهیزات تخلیه و بارگیری و نگهداری، کاور و سموم موردنیاز و لوازم آزمایشگاهی و نرم‌افزار و رایانه و چاپگری‌های موجود بازدید و بررسی به عمل آورده و نسبت به تعمیر و رفع نواقص و کمبودهای موجود اقدام کند.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها مقدار تولید گندم در استان همدان 533 هزار تن خواهد بود، اضافه کرد: پیش‌بینی امسال ۳۴۶ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان صورت گیرد.

رنجبرضرابی درباره مراکز ذخیره گندم نیز گفت: سال گذشته حدود ۶۰ مرکز تحویل‌گیری در استان فعال بود که سعی شده امسال مراکز سال گذشته فعال شوند و در صورت نیاز مراکز جدید با هماهنگی کمیسیون خرید استان مستقر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر یک سیلوی تمام مکانیزه با ظرفیت ۲۰ هزار تن وجود دارد، عنوان کرد: همچنین فضای ذخیره‌سازی کارخانه آرد و انبارهای تعاون روستایی وجود دارد که استفاده خواهد شد بنابراین با توجه به مقدار پیش‌بینی خرید، در شهرستان همدان مشکلی برای ذخیره‌سازی گندم وجود نخواهد داشت.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید ۱۳۰۰۰ ریال است که به ازای افزایش یا کاهش هر درصد افت مفید ۱۴ ریال و افزایش یا کاهش هر درصد افت غیرمفید ۴۵ ریال از بهای گندم کسر یا به آن اضافه می‌شود.

رنجبرضرابی ادامه داد: همچنین نرخ خرید تضمینی گندم معمولی و دوروم بر اساس 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید به ترتیب از قرار هر کیلوگرم 13000 ریال و 13300 ریال است.

وی با بیان اینکه سن‌زدگی تا دو درصد مجاز است و بیش از آن بابت هر درصد مبلغ ۱۵۰ ریال از بهای گندم کسر خواهد شد، یادآور شد: امسال بانک کشاورزی به‌عنوان بانک‌عامل مسئول پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار خواهد بود که بر این اساس هماهنگی‌های لازم با این بانک انجام‌گرفته شده است.

 
انتهای پیام/ د
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار