شهرستان تربت جام به عنوان قطب تولید گندم و خربزه است که با آغاز فصل برداشت این دو محصول اقتصاد کشاورزی رونق می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، جعفر جوادی مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: کار برداشت محصولات خربزه و گندم از قطب تولید استان خراسان رضوی از سطح ۳، ۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان آغاز شد.

وی افزود: برادشت گندم آبی در سطح ۱، ۸ هزار هکتار اراضی و خربزه از سطح ۱، ۶ هزار هکتار زیر کشت آغاز شده که باعث رونق اقتصاد کشاورزی در منطقه شده است.

مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: شهرستان تربت جام بزرگترین تولید کننده خربزه در سطح کشور و استان می‌باشد که پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۳، ۴، ۰ هزار تن خربزه برداشت شود.

جوادی افزود: به ازای هر هکتار زیر کشت خربزه در طول دوره کاشت، داشت و برداشت به طور میانگین ۳، ۵ نفر روز اشتغال ایجاد می‌شود که در طول فصل خربزه بالغ بر ۵، ۰، ۰ هزار نفر در شهرستان اشتغال زایی دارد.

وی تصریح کرد: در راستای تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم بالغ بر ۷، ۰ هزار تن از محصول تولیدی خربزه به صورت سالم در کشور و کشور‌های همسایه عرضه و صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام خاطرنشان کرد: خربزه به عنوان محصولی بهاره با کمترین نیاز آبی و دوره کشت کوتاه دارای مطلوبیت بالایی در بین محصولات منطقه می‌باشد و با اجرای طرح آبیاری قطره در برخی مزارع میزان مصرف آب ۳، ۰ تا ۵، ۰ درصد کاهش یافته است.

جوادی با اشاره به خواص خربزه گفت: خربزه گیاهی از خانواده کدوئیان که دارای میوه‌ای درشت، آبدار، شیرین و دارای ویتامین‌های A. و C. است.

وی با اشاره به تولید ۷، ۵ هزار تن محصول گندم در شهرستان افزود: ۵، ۵ هزارتن محصول مازاد بر مصرف کشاورزان به سیلو‌ها تحویل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: تربت جام بزرگترین تولید کننده گندم در استان خراسان رضوی است به طوری که رتبه اول را در تولید این محصول استراتژیک دارد.

جوادی افزود: متوسط برداشت گندم از مزارع شهرستان بین ۳/۵ تا ۵ تن در هر هکتار می‌باشد که امسال به جهت کاهش بارندگی و همچنین نصب کنتر‌های حجمی، با کاهش ۱، ۰ درصدی تولید مواجه هستیم.

مدیرجهادکشاورزی تربت جام با اشاره به قیمت تضمینی خرید گندم گفت: کار خرید تضمینی گندم توسط چهار مرکز و با قیمت مصوب ۱، ۳ هزار ریال به ازاء هرکیلوگرم آغاز شده و با تامین نیازمصرف گندم شهرستان، گندم مازاد بر مصرف به شهرستان‌های دیگر تحویل‌می شود.



جوادی خاطر نشان کرد: گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور به خصوص کشور‌های درحال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی این محصول نیز گفت: گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

مدیرجهادکشاورزی تربت جام اظهار داشت: گندم از نظر تولید و سطح زیرکشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته و از نظر اقتصادی و تامین غذای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جوادی به دیگر محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: کار برداشت محصول زیره سبز از سطح ۸، ۰، ۰ هکتار اراضی تربت جام از ابتدایی خرداد ماه شروع و با پایان یافتن فصل برداشت ۶، ۰، ۰ تن زیر سبز تولید شد.

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورز با نظارت کامل بر مراحل کاشت داشت و برداشت محصول زیره سبز باعث افزایش ۱، ۵ درصدی این محصول در سال زراعی جاری شدند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: برداشت محصول جو از سطح هفت هزار و ۸، ۰، ۰ هکتار اراضی تربت جام آغاز شد وبه دلیل نصب کنتور‌های حجمی که حدودا پنج ماه باید چاه‌های کشاورزی خاموش باشند کاهش ۱، ۰ درصدی سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته را داشته ایم.

جوادی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود ۳، ۰ هزار تن محصول جو برداشت شود و مراکز خرید تعاونی، روستایی، با قیمت هر کیلو ۱، ۰ هزار و ۳، ۰، ۰ ریال تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی افزود: خدمات ارائه‌شده به کشاورزان شامل تحویل بذر اصلاح‌شده، کود شیمیایی، آموزش مناسب کشاورزان، توصیه کشاورزان به مبارزه علیه سن و علف‌های هرز، اعلام قیمت تضمینی خرید گندم در ابتدای فصل کاشت، برگزاری جلسات توجیهی ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان این مدیریت در سال زراعی جاری می‌باشد.

انتهای پیام//ف. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.