مبتکر مراغه ای با اختراع جلیقه هوشمند ماساژ و احیای قلبی هفتمین اختراع خود در زمینه پزشکی با درجه عالی به ثبت رساند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ داود مومن بهادر، دانشجوی سال پنجم پزشکی وعضو فدراسیون بین المللی مخترعان، گفت: این جلیقه قابلیت رادیولوسنت نان اپتیکال (عبور اشعه بدون سایه) و کاپنوگراف (سنجش میزان کربن دی اکسید ریه ها براساس متابولیسم بدن) را دارا بوده و برای اولین بار در جهان در بیمارانی که دچار ایست قلبی شده اند کاربرد دارد.

وی افزود: این جلیقه در آخرین الگوریتم های احیا، در متد کودکان، بزرگسالان انتوبه (بیماران دارای لوله تراشه) و غیر انتوبه طراحی شده است.

وی اضافه کرد، با وجود این جلیقه می توان برروی بیماران بطور همزمان کارانژیوگرافی و انژیو پلاستی و یا کار عمل جراحی قلب را انجام داد .

عضو بنیاد نخبگان کشور افزود: سیستم کاپنوگراف در این جلیقه سنجش میزان درصد دی اکسید کربن خروجی از ریه ها را بر اساس متابولیسم بدن بر عهده دارد و با کمک این سیستم می توان جلیقه را به بیماران "های ریسک SCA یا ایست قلبی پوشاند و در صورت توقف تولید دی اکسید کربن از ریه ها و نبود متابولیسم و بروز ایست قلبی ناگهانی، سنسور کاپنوگراف دستور اجرای ماساژ قلب را بلافاصله به جلیقه صادر کرده و جلیقه هوشمندانه بسته به نوع متد، احیای قلبی ریوی را انجام می دهد.

وی این جلیقه را در مدت 60 ماه زیر نظر و تاییدیه های علمی هیات علمی و اساتید مرکزتحقیقات قلب و عروق شهید رجایی تهران واساتید جراحی قلب شهید مدنی تبریز طراحی و ساخته است.

مومن بهادر گفت: این جلیقه را با هزینه 800 میلیون ریال طراحی کرده و در مراحل تجاری سازی این میزان به 200 میلیون ریال کاهش می یابد.
گفتنی است به دلیل تکنولوژی خاص، جلیقه هوشمند ماساژ قلب در اورژانس هوایی، اورژانس زمینی، هواپیماها، کشتی ها، فضاپیماها و زیردریایی ها و

همچنین ارتفاعات تا نه هزارمتر براحتی قابل استفاده بوده و نیرو محرکه آن با میکرو باطری ١٢ ولتی قابل شارژ است.

داود مومن بهادر مخترع مراغه ای پیش از این، دستگاه پیشرفته ماساژ قلب با قابلیت ونتیلاتور و رادیولوسنت، تخت هوشمند ضد زخم بستر، تخت آمبولانس و هلی کوپتر رادیولوسنت و فوق سبک، اسکوپ تخت ویژه حمل و جابجایی بیماران بدحال و تصادفی و صفحه سه میلیمتری رادیولوسنت فوق سبک با قابلیت ضدگلوله و بسیار مقاوم را ثبت ملی کرده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.