نیویورک تایمز در گزارشی به تحلیل رفتار سختگیرانه و غیرقابل پیش‌بینی رئیس‌جمهور آمریکا با متحدان و دشمنانش در آسیا پرداخت.

نیویورک‌تایمز: دونالد ترامپ با دوستان و دشمنانش در آسیا سر ناسازگاری داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رفتار خود با دوستان و دشمنانش در آسیا را سختگیرانه‌تر کرده است. او یک روز پس از ایراد اظهاراتی که موجب عصبانیت چین شد، رئیس‌جمهور کره جنوبی را نیز وادار کرد تغییراتی اساسی در یک توافق نامه مهم که میان دو کشور عقد شده ایجاد کند.

ترامپ در ملاقات روز جمعه‌ خود با «مون جائه-این» رئیس‌جمهور کره جنوبی خواستار دسترسی بیشتر آمریکا به بازارهای این کشور برای عرضه خودرو و کاهش عرضه فولاد کره‌ای در بازارهای آمریکا شد. این موارد بخشی از یک توافق تجارت آزاد 5 ساله با کره‌ جنوبی هستند که حالا از سوی آمریکا دچار تغییر می شوند. لازم به ذکر است که ترامپ این توافق را یک "توافق بد" می داند.

ترامپ بر تعهد امنیتی آمریکا به کره‌ جنوبی در مقابل تهدیدات کره شمالی تاکید کرد؛ اما از سخنان «مون» درباره‌ی کره شمالی استقبال نکرد و از نظر تحلیلگران همین موضوع در آینده به اختلاف میان سران دو کشور منجر خواهد شد. تصمیم ترامپ در روز پنجشنبه برای تحریم شرکت‌های چینی که با کره شمالی روابط تجاری دارند نه تنها برای پکن بلکه برای کره جنوبی که خواستار رفع مشکل پیونگ یانگ از طریق دیپلماسی است نیز یک پیام هشدار به حساب می آید. از طرفی اقدام ترامپ در تایید فروش 1.4 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان واکنش شدیدی از سوی چین در پی داشته است.

با توجه به تمام اینها مشخص است دونالد ترامپ یک استراتژی غیرقابل پیش بینی و خشونت آمیز را در خصوص آسیا در پیش گرفته است. آمریکا برای مقابله با اقدامات کره شمالی سیاستی را انتخاب کرده که حداقل در زمینه تجاری با دو شریک مهم خود به مشکل برمی‌خورد. حال باید دید آیا ترامپ می‌تواند هم وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند و هم همکاری خود با کره جنوبی و چین در زمینه های امنیتی را حفظ کند.

«ایوان مدیروس» یکی از مدیران سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه آسیا در این خصوص می گوید: «با اینکه دشمنان آمریکا در حال اعمال فشار بر دوستانش هستند، ترامپ سیاست تهدید را به گفتگو با متحدان و دشمنانش ترجیح داده است».

تحلیلگران می گویند از آنجاییکه چین، کره‌ی جنوبی را شدیدا تحت فشار قرار داده، سختگیری مضاعف ترامپ نسبت به سئول این کشور را غافلگیر کرده است. ترامپ در زمان حضور رئیس جمهور کره جنوبی در اتاقش از «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا خواست فهرستی از شکایت های خود از سئول را بخواند. راس نیز موانعی که فروش خودروهای آمریکایی در کره جنوبی را محدود کرده بازگو کرد. همچنین او از فولادهای وارداتی کره جنوبی به آمریکا نیز ابراز نارضایتی کرد.

توافق تجاری آمریکا و کره جنوبی از زمان جرج دابلیو بوش (سال 2007) آغاز شد و در دوره‌ی باراک اوباما بار دیگر به مذاکره گذاشته شد. احتمالاً ترامپ هم قصد دارد بار دیگر این توافق را به گفتگو بگذارد. همچنین، ترامپ به این دلیل که باور دارد چین نهایت تلاش خود را برای فشار آوردن بر کره شمالی و محدود کردن برنامه هسته ای آن انجام نداده به دنبال اعمال فشارهای تجاری و اقتصادی بر پکن است.

کره جنوبی پس از کانادا دومین صادرکننده فولاد به آمریکا آن هم به دلار است. اما ممکن است پس از انتشار تحقیقات دولت ترامپ در این زمینه تعرفه هایی بر واردات فولاد اعمال شود. از طرفی مازاد فولاد کره که به دیگر کشورها صادر می شود در نهایت در قالب محصولات دیگری از آمریکا سر در می آورد.

با اینکه دولت ترامپ اقداماتی مانند فروش اسلحه به تایوان که برای چین ناخوشایند است را انجام داده است، هنوز مشخص نیست رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار و گفتگو با همتای چینی خود از همکاری با او برای مقابله با کره‌ی شمالی ناامید شده است یا نه.

ترامپ روز جمعه در سخنان خود از چین به عنوان یک متحد برای پیشگیری از اقدامات کره شمالی یاد نکرد و گفت «قدرت‌های منطقه‌ای دیگر و ملت‌های مسئول» باید برای تحریم کره شمالی به آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بپیوندند. او اینگونه ادامه داد: «دوره‌ صبر راهبردی در برابر رژیم کره شمالی به پایان رسیده است. صادقانه بگویم صبر ما به سر آمده است».

با اینکه «مون» طرفدار استفاده از «گفتگو و تحریم» برای مقابله با کره شمالی است، اعلام کرد از کمپین ترامپ برای فشار بر پیونگ یانگ حمایت می‌کند. او در این خصوص گفت: «تهدیدات کره شمالی با سخت ترین واکنش ها پاسخ داده می شوند».

اما رئیس‌جمهور کره جنوبی چیزی درباره مشکلات تجاری ترامپ با کشورش نگفت. او نیز مانند دیگر سران جهان در دیدار با ترامپ خود را به توافق های تجاری مسلح کرده بود تا تحسین ترامپ را سهم خود کند. اما با اینکه او یک توافق 25 میلیارد دلاری برای خرید گاز طبیعی آمریکا پیشنهاد داد ترامپ باز هم از انتقاد از دولت کره جنوبی دست بر نداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۰۲ ۱۱ تير ۱۳۹۶
اینا فکر کردن مثل گرگر اومدن غنایم ببرن مثلا سوریه واسه تو یمن مال من .لبنان مال اون یکی وفکر کنم هارشدن وتوهم میزنن .بدجائی اومدین خواب خیر هم نیست خواب نابودیتونه .پس جمع کنین برین خود دانید از ما گفتن .وهابیون هم با شما میان .
آخرین اخبار