فرمانده انتظامی کردستان از کشف سه هزار و 854 قطعه اشیا تاریخی مربوط به دوره های مختلف تاریخی از جمله ماد و هخامنشی از سوداگران در این استان خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سردار مسعود خرم نیا فرمانده انتظامی کردستان گفت: در پی اشراف اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی، یک باند فعال در زمینه خرید و فروش اشیاء تاریخی و عتیقه که به صورت عمده اقدام به خروج آثار ملی و تاریخی از کشور می کردند در سنندج شناسایی شد.


وی افزود: پس از ماه ها کار اطلاعاتی و عملیاتی 2 نفر از سرشاخه های این باند با احراز هویت و محل سکونت تحت مراقبت پلیس قرار گرفتند، که با کسب مجوز قضائی در بازرسی از مخفیگاه متهمان 2 هزار و 842 قطعه انواع سکه تاریخی و همچنین 140 قطعه اشیاء تاریخی دیگر شامل انواع مهره های گردنبند، پیکرک، ظروف سفالی، اثر مُهر، نسخ خطی ،‌ کتیبه و زیورآلات کشف شد.


سردار خرم نیا گفت: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی تمام آثار کشف شده دارای اصالت بوده و در زمره اشیا تاریخی حاصل از انجام حفاری های غیر مجاز و تخریب آثار تاریخی و باستانی هستند که قدمتشان به ادوار مادها ، هخامنشیان،‌ سلوکیان، اشکانیان،‌ ساسانیان و دوره اسلامی بر می گردد.


فرمانده انتظامی استان کردستان با اشاره به دستگیری 2 متهم و صدور قرار میلیاردی برای آنها گفت: در این ارتباط یک نفر مالخر در استان قزوین نیز دستگیر شد که 872 قطعه از این آثار را به صورت غیرقانونی از متهمان خریداری کرده بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

دستگیری 2 نفر به اتهام سرقت آثار تاریخی در کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.