اردبیل؛

احداث فاز دوم پروژه تصفیه خانه آب اساسی ترین نیاز عمرانی اردبیل

فرماندار اردبیل گفت: احداث فاز دوم پروژه تصفیه خانه آب اردبیل از اساسی ترین نیازهای عمرانی شهرستان است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، جواد زنجانی، فرماندار اردبیل جلسه بررسی مسایل و مشکلات عمرانی شهرستان اردبیل ضمن بررسی مسایل و مشکلات عمرانی اردبیل با توجه به اهمیت موضوع مدیریت آب و خطر خشک شدن دشت اردبیل اظهار داشت : در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت ۱۰ و ۲۰ ساله راه حل خاصی برای تامین آب شرب اردبیل و مشکل خشک شدن دشت اردبیل در نظر گرفته نشده است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی اساسی انجام شود.

وی افزود: جمعیت ۶۱۰ هزار نفری شهرستان اردبیل بیش‌از ۴۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود و این شهرستان خدمات بیش‌از ظرفیت به مسافران‌، گردشگران و شهروندان خود ارایه می‌دهد و این در حالیست که حدود ۲۰ درصد امکانات استان در این شهرستان متمرکز شده است و برخلاف تصورات عموم مردم مرکز استان اردبیل از محروم‌ترین نقاط استان است و از امکانات و رفاه نسبی و حداقلی برای شهروندان خود برخوردار نیست و این مساله نیاز به توجه ویژه و همت مسؤولان استانی، نمایندگان شهرستان و مدیران شهرستان اردبیل دارد.

فرماندار اردبی با اشاره به اینکه مشکل دشت اردبیل مساله بسیار مهمی است تصریح کرد: حفر چاه‌های عمیق و غیرمجاز، الگوی کشت نامناسب و نحوه آبیاری نادرست از جمله مواردی است که باعث خشک شدن این دشت شده که باید از ادامه‌دار بودن این روند جلوگیری شود.

زنجانی افزود: سد یامچی با هدف تامین آب کشاورزی زمین‌های پایین دست احداث شده بود که الان بیش‌از یک سوم آن به مصرف آب شرب اردبیل اختصاص یافته است و این روند اگر ادامه داشته باشد تا چندین سال آینده تمامی آب ذخیره شده در این سد به مصارف شهری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه احداث فاز دوم پروزه تصفیه‌خانه آب اردبیل از نیاز‌های اساسی شهرستان است ادامه داد: عملیات عمرانی این تصفیه‌خانه اگر امسال شروع شود تا ۵ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

فرماندار اردبیل اضافه کرد: اردبیل ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های گردشگری دارد و ما باید از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی در این زمینه نهایت استفاده را داشته باشیم.

زنجانی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت یکی ار راه های جلوگیری از بحران آب است که جهاد کشاورزی می تواند کمک بیشتری در این زمینه به کشاورزان ارائه دهد اما متاسفانه در این مورد اهمال و سهل انگاری مشهود است.

وی انتقال آب از قزل اوزن و گور گور را ضروری دانست و افزود: برای جلوگیری از بحران آب علاوه بر انتقال آب این حوزه ها کاهش مصرف آب در اردبیل و انسداد چاه های غیرمجاز هم باید در اولویت برنامه باشد .

 

انتهای پیام/ح

تغییر الگوی کشت یکی ار راه های جلوگیری از بحران آب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.