بازبینی قانون اساسی ژاپن با کاهش محبوبیت نخست‌وزیر این کشور دشوار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، یک قانون‌گذار ژاپنی عضو حزب حاکم این کشور گفت تحقق هدف شینزو آبه – نخست وزیر ژاپن – برای اعمال تغییرات در قانون اساسی صلح‌طلب این کشور با کاهش سطح محبوبیت و اعتماد مردم به وی، دشوارتر شده است.

از سال 2012 که شینزو آبه بار دیگر قدرت را در ژاپن به دست گرفت، محبوبیت وی به پایین‌ترین سطح خود کاهش یافته است. شینزو آبه در دوره نخست‌وزیری‌اش، احیای ارزش‌های سنتی و کاهش محدودیت‌های ایجاد شده از جانب قانون اساسی صلح‌طلب این کشور را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است.

در ماه مِه سال جاری میلادی، وی پیشنهاد غیرمنتظره بازبینی ماده 9 قانون اساسی ژاپن تا سال 2020 را ارائه کرد. ماده 9 قانون اساسی ژاپن صلح‌طلبانه بوده و گفته می‌شود وضع ارتش این کشور، که از آن به عنوان «نیروهای دفاعی» یاد می‌شود، را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

اصلاح قانون اساسی ژاپن باید به تایید دو سوم نمایندگان در مجلس شورای ملی و مجلس مشاوران برسد.

معاون رئیس کارگروه اصلاح قانون اساسی در حزب لیبرال دموکرات ژاپن گفت: «تغییری در اهداف ما صورت نگرفته است اما اکنون برای دستیابی به هدف خود باید بیشتر تلاش کنیم.»

وی افزود: «به جای بله یا خیر گفتن به بازبینی ماده 9، اعتماد و انتظارات مردم به نخست وزیر آبه که در این راه تلاش می‌کند، به شدت کاهش یافته است.»

اصلاح این ماده، که در حال حاضر حق جنگ‌افروزی را برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌المللی از ژاپن سلب کرده است، از مسائل حساس در این کشور به حساب می‌آید.

حامیان این ماده، آن را به عنوان پایه‌ای برای دموکراسی پس از پایان جنگ جهانی دوم می‌دانند. این در حالی است که بسیاری از محافظه‌‎کاران ژاپنی، این ماده را مایه تحقیر کشورشان می‌دانند که در پی شکست آن‌ها در جنگ جهانی دوم به آن‌ها تحمیل شده است.

همچنین، اعمال تغییرات در این ماده می‌تواند نگرانی کره جنوبی و چین که تجربه جنگ با ژاپن را داشته اند، برانگیزد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار