نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: عربستان متعهد گردیده تا عزت حجاج ایرانی را به بهترین شکل تامین نماید.

تعهد عربستان در تامین امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانیبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس بعثه حج جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی الکوثر به سوالاتی در رابطه با چگونگی برگزاری حج امسال ( 96 ) پاسخ داد .

نماینده ولی فقیه در امور حج ، در پاسخ به این سوال که اهمیت حج امسال با توجه به تحولات و رویدادهایی که در منطقه شاهد آن هستیم چیست ، پاسخ داد: حج امسال با توجه به اتفاقات تلخی که در حج سال 94 در مکه و منا رخ داد و تعداد زیادی از حجاج ایرانی به شهادت رسیدند از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است.

وی افزود : در سال 95 هم تلاش زیادی از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شد، تا حج تعطیل نشود ، اما با توجه به عملی نشدن خواسته های ما و عدم پذیرش شرایط توسط سعودی ها ، متاسفانه حج سال 95 برگزار نشد و اگر شرایطی که در امسال واقع شد و توافقاتی با سعودی ها انجام شد در سال گذشته بدست می آمد ما قطعا حج را انجام می دادیم.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه وزارت حج عربستان دعوتنامه رسمی را برای برگزاری حج امسال برای ما ارسال کرده است ، گفت : ما هم طبق سنوات گذشته از این موضوع استقبال کردیم و با توجه به اهمیت موضوع و شرایط مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیاز بود تا گفت و گوی رو در رو با مقامات حج سعودی انجام شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و چندین جلسه بین طرفین برگزار شد و نهایتا با تفاهم و توافق وزارت حج عربستان و بعثه حج جمهوری اسلامی ایران برنامه های حج امسال ما آغاز شد.

رئیس بعثه حج ایران با تاکید بر اینکه بر خلاف برخی اخبار منتشر شده در رسانه های سعودی ، در حادثه دلخراش منا حجاج ایرانی به هیچ وجه مقصر نبودند ، کارشکنی و سهل انگاری برگزار گنندگان مراسم و مسدود کردن بی مورد راهها به روی حجاج و عدم وجود امکانات کافی برای جلوگیری از بروز این فاجعه را عامل اصلی بروز این فاجعه هولناک و شهادت حجاج بیت الله الحرام دانست.

وی همچنین با اشاره به برخی نگرانی های موجود در میان حجاج و انتظارات مردم شریف ایران برای برگزاری حجی توام با امنیت و عزت ، یکبار دیگر بر اهمیت برگزاری و حضور حجاج ایرانی در مراسم امسال تاکید کرد و تامین امنیت کامل در حج امسال را مستقیما متوجه مقامات عربستانی و مسئولین برگزاری حج دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به توافقات صورت گرفته و اقدامات عملی وزارت حج عربستان دیگر هرگز شاهد چنین حوادثی که عموما قابل پیش بینی و پیشگیری هستند نباشیم.

قاضی عسگر همچنین در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که این حوادث دیگر تکرار نشود و طرف سعودی چه اقداماتی را برای جبران اتفاقات گذشته انجام خواهد داد گفت : بنا بر اذعان خود مقامات حج سعودی ، حجاج ایرانی جزء منظم ترین و بهترین حجاج در بین تمام کشورها محسوب می شوند و ما در این زمینه با مقامات حج عربستان توافقنامه دو جانبه ای امضا کرده ایم و مقامات حج عربستان در این توافقنامه متعهد شده اند تا تمام امکانات و تجهیزات رفاهی ، خدماتی و لوجستیکی را به بهترین شکل برای خدمت رسانی به حجاج ایرانی بکار گیرند .

وی خاطرنشان کرد: اضافه بر این وزارت حج عربستان متعهد گردیده تا امنیت ، کرامت و عزت حجاج ایرانی را تا زمانی که در خاک عربستان هستند به بهترین شکل تامین نماید و این خود بخود یکی از موارد مهمی است که به ما این اطمینان را می دهد و یک تعهدنامه مکتوب رسمی و الزام آور برای طرف سعودی بشمار میرود.

قاضی عسگر همچنین با اشاره به اقدامات عملی سعودی ها برای بهتر برگزار شدن حج امسال گفت : سعودی ها تمام مسیرهای عبور حجاج را در منا تعریض کرده اند و امکانات بسیار دیگری را برای خدمات رسانی به حجاج فراهم کرده اند و قرار بر این شده امسال با هماهنگی حج عربستان و بعثه مقام معظم رهبری ، برنامه و مسیر و زمان حرکت حجاج ایرانی به کاروانه ا داده خواهد شد.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری در مورد توافق میان ایران و عربستان در مورد برگزاری حج امسال و شروط ایران و همچنین خواسته های طرف سعودی گفت: در تمام این سالها سعی بر این بوده تا یک نوع فضای اعتماد سازی را بر این مراسم حاکم کنیم و سعودی ها هم بدانند که ما به هیچ وجه بنا نداریم در مکه و مدینه اقداماتی را انجام دهیم که  خلاف امنیت و حرمت حرمین شریفین باشد.

وی افزود : نکته دوم و بسیار مهم این است که نگاه ما به فریضه حج به هیچ وجه نگاه فرقه ای نیست و اینکه عده ای با تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران ، ما را متهم می کنند به اینکه ما در حج به دنبال ترویج مذهب هستیم یک تفکر غلط و اتهام واهی به جمهوری اسلامی ایران است و هدف از آن ایجاد اختلاف میان فرق مختلف اسلامی و نهایتا ایجاد خدشه در اتحاد بین مسلمانان است .

قاضی عسگر خاطرنشان کرد : مبنای ما این است که فریضه حج کانون وحدت اسلامی و اتحاد بین جمیع مسلمانان است ؛ بسیاری از علمای عالیقدر ما از جمله حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و بسیاری از آیات عظام فتاوای گوناگونی دارند مبنی بر اینکه حجاج ایرانی حتما در مساجد و اماکن مقدس اهل سنت و پشت سر ائمه جماعت اهل سنت نماز بخوانند و حتی شکل نماز را هم مانند آنها بجای آورند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر همچنین در مورد انجام برخی مراسم و شعائر شیعیان در موسم حج تصریح کرد : در مورد برگزاری مراسم پرفیض دعای کمیل هم تمام عزیزان بدانند ما سالهای قبل نیز با مسئولین عالی رتبه و پلیس عربستان هماهنگ می کردیم و سعودی ها امنیت دعای کمیل را تامین می کردند ، اما امسال آنها اعلام کردند که مشکلات امنیتی دارند ، به حدی که توان تامین امنیت محل برگزاری مراسم دعای کمیل را ندارند و به همین دلیل ما هم پذیرفتیم امسال دعای کمیل را در هتل ها برگزار کنیم و در مورد سالهای بعد هم در موقع خودش مذاکره خواهیم کرد. بنابراین حکومت عربستان ازما توقع بیش از این نداشت و فقط در مورد دعای کمیل این بحث را داشتند.

در ادامه قاضی عسگر به این سوال پاسخ داد که آیا برگزاری حج امسال مرتبط با بحث مصالح کلان کشور بود یا اینکه درخواست سعودی ها بوده و یا اینکه لزوم حضور حجاج ایرانی در این فریضه الهی مورد نظر بوده ، خاطرنشان کرد : قبل از اینکه کسی تحلیل سیاسی در این زمینه داشته باشد باید بگویم که ما فریضه حج را یک فریضه واجب می دانیم و هیچ دلیلی برای ترک آن نداریم . حج برکات فراوانی برای جهان اسلام دارد ، با توجه به اینکه در این دوران اتفاقاتی در حال رخ دادن است که چهره اسلام را مخدوش کرده است ، فریضه مقدس حج یک امر وحدت آفرین و در واقع یکی از امور موثر در مقابله با این تهدیدات و خطرات بشمار می آید و در واقع بهترین زمان برای همفکری میان مسلمانان برای حل مشکلات است.

 

انتهای پیام/

 

نگاه ما به فریضه حج به هیچ وجه نگاه فرقه ای نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
تعهدات عربستان ؟واقعا فکر میکنین عربستان به تعهداتش پایبند میمونه؟ واقعا فکر میکنین بعد از نقض قول و قراراش میتونین ازش خسارت بگیرین ؟عربستان الان از آمریکا هم حساب نمیبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
مثلا چ تعهدی داده! عربستان تمام تعهدات بین المللی ورسمی زیر پا گزاشته چ تعهدی داده اینو بگین
آخرین اخبار