تنها نقش برجسته به جای مانده از ناصرالدین شاه قاجار در خطر تخریب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، سفر در جاده هراز، سفر در هزار توی تاریخ است از راه‌های به جای مانده از دوران ساسانی گرفته تا ردپای یک قرن تاریخ که پشت این جاده مانده است. تو در توی این جاده ۵۰ ساله قصه دندان گیری دارد قصه یک نقش برجسته در منطقه تنگه بند بریده لاریجان، نزدیکی چشمه آب معدنی استراباکو که دور از چشم‌ها پشت صخره‌ها آرمیده است و بسیاری از مسافران از وجود این کتیبه تاریخی اطلاع ندارند.

آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران در خطر تخریب


محمد تبار مسافری اهل قزوین که مازندران را برای سفر انتخاب کرده است با ابراز بی اطلاعی از وجود چنین نقش برجسته‌ای در دل صخره‌های جاده هراز می‌گوید نبود تابلوی راهنما یا نشانه‌ای از این کتیبه در حاشیه جاده هراز سبب شده است بار‌ها از این محور ارتباطی عبور کند، اما این اثر تاریخی را نبیند.


وی می‌گوید هدف از مسافرت آشنایی با مکان‌های ناشناخته است، اما زمانی که نشانی از این کتیبه تاریخی در مسیر جاده وجود ندارد تنها دریا یا جنگل می‌تواند مقصد گردشگری مسافرانی باشد که از جاده هراز به مازندران می‌آیند.


اهالی منطقه وانا نیز می‌گویند میراث فرهنگی مازندران تاکنون تلاشی برای شناساندن این کتیبه تاریخی به مسافران نکرده است.


راهی سخت برای دیدن کتیبه


برای دیدن نقش برجسته شکل شاه وقتی از تونل وانا عبور می‌کنی و چشم هایت از تاریکی به روشنی می‌رسد تازه می‌رسی به رودخانه هراز، ۱۰ دقیقه از میان آب‌ها و صخره‌ها عبور باید کنی تا نقش برجسته شکل شاه که بر روی دیواره‌ای صخره‌ای حک شده است در قاب چشم هایت بنشیند.

آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران در خطر تخریب


میثم فلاح باستانشناس با بیان اینکه شکل شاه آخرین نقش برجسته ایران در بین ۱۰۱ نقش برجسته کشف شده کشور است، گفت: اثرتاریخی شکل شاه به دستور ناصرالدین شاه قاجار از شمایل وی و ۱۰ تن از ملازمانش بر دل صخره‌ای بر سر راه جاده هراز در سال ۱۲۹۵ هجری قمری حجاری شده است.

آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران در خطر تخریب


وی با بیان اینکه نقش برجسته شکل شاه ۸ متر طول و ۴ متر ارتفاع دارد، افزود: کتیبه شکل شاه در بستری مستطیل شکل، آراسته به اشعاری درمدح ناصرالدین شاه و سختی عبور و مرور راه لاریجان است که در قاب‌هایی سجاده‌ای حجاری شده است.
فلاح با اشاره به اینکه اثر تاریخی شکل شاه در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، گفت: نقش برجسته ناصرالدین شاه در دهه ۴۰ و با ساخت تونل وانا از مسیر جاده هراز دور افتاده است.


کتیبه‌ای که دارد از دست می‌رود


حال و روز این کتیبه این روزها، اما خوب نیست، سلطان صاحب قران فکرش را نمی‌کرد افرادی بی خیال تاریخ نقش صخره‌ای او و ملازمانش را این گونه آماج سود جویی قرارمی دهند.

آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران در خطر تخریب

 

در ماه‌های اخیر نه تنها چهره ناصرالدین شاه که از ۱۰ شکل سر در این سنگ نگاره فقط ۳ سر باقی مانده که برای اثری تاریخی با قدمتی از دوره قاجار مناسب نیست و ادامه این بی مهری‌ها می‌تواند موجب شود که دیگر سری بر روی این کتیبه باقی نماند.


شاه قاجار در صف تامین اعتبار


نقش شاه قاجار با بیش از ۱۵۰ سال قدمت اکنون نه تنها از دید گردشگران و مسافران که به دلیل کمبود اعتباراز چشم مسئولان میراث فرهنگی هم پنهان مانده است.


مهدی ایزدی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه پروژه‌های وخیم‌تر از نقش برجسته ناصرالدین شاه قاجار در لیست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است گفت: پس از اتمام پروژه‌های ناتمام، نقش برجسته شکل شاه در اولویت بعدی قرار دارد.

آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران در خطر تخریب


ایزدی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی مازندران برای حفاظت بیش از پیش از این اثر تاریخی در نظر دارد در آینده نزدیک این اثر تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کند.


دسترسی به کتیبه شاید برای برخی‌ها سخت باشد، اما پاگذاردن در این مسیر برای کسانی که تجربه‌ای برای سفر‌های یک روزه سخت ندارند می‌تواند تجربه‌ای متفاوت باشد.


تابستان امسال فرصتی مناسب برای بازدید میلیون‌ها گردشگر از اثر تاریخی نقش برجسته شکل شاه هست که جاده هراز را برای سفر به مازندران انتخاب می‌کنند.


گزارش از مهسا اسبویی زنگیانی


انتهای پیام/ع


تخریب در کمین آخرین نقش برجسته صخره‌ای ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.