2رقم جدید برنج در گیلان رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان؛ طاهر حلاجیان محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی رقم جدید برنج طاهر گفت : کشت آزمایشی این رقم برنج از سال 1387 با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای و موسسه تحقیقات برنج کشور در گیلان آغاز شد.

وی با بیان اینکه رقم برنج طاهر در مقابل خشکی و کم آبی مقاوم است افزود : برای تولید این برنج، از روش جهش ژنتیکی یا موتاسیون استفاده شده و به هیچ وجه دستکاری ژنتیکی نشده است.

محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی گفت : کشت آزمایشی رقم طاهر که از نژاد رقم طارم محلی به پایان رسید ، از سال زراعی آینده به عنوان رقم جدید برنج برای کشت انبوه بین شالیکاران ترویج می شود.

علی اکبر عبادی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت : رقم برنج طاهر 2 هفته زودتر از رقم های محلی برداشت می شود و در 30 روز پایانی مراحل رشد نسبت به کم آبی و خشکسالی مقاوم است

وی افزود : خوشه های برنج طاهر هم 30 سانتی متر کوتاهتر از برنج های محلی است.

معاون موسسه تحقیقات برنج کشور گفت : بر اساس تحقیقات علمی کیفیت پخت و عطر این رقم مشابه رقم طارم محلی است

عبادی افزود : امسال رقم جدید برنج طاهر در 10 هزار متر مربع از شالیزارهای سه منطقه آستانه اشرفیه، لنگرود و لشت نشا کشت شد.

محقق پژوهشکده کشاورزی هسته ای سازمان انرژی اتمی در مراسم برداشت این رقم جدید برنج گفت : مقاومت در برابر باد و باران و درصد خوابیدگی و ریزش کمتر، از ویژگی برنج طاهر است.

حلاجیان اظهار داشت : تولید شلتوک برنج طاهر در هر هکتار بین پنج و نیم تا 6 تن است .

وی با بیان اینکه برنج طاهر از خانواده برنج هاشمی است گفت : این رقم برنج از نطر قد 10 تا 15کوتاه تر از رقم محلی هاشمی است.

علی اکبر عبادی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات برنج کشور هم گفت : میزان تولید شلتوک برنج قدس در هر هکتار 5 تا 6 تن است که اگر در فصل خوشه دهی با کم آبی مواجه شود به کمتر از سه تن کاهش نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: رقم جدید قدس از سال آینده برای کشت انبوه در اختیار شالیکاران قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/م.ع

طاهر و قدس 2 رقم جدید برنج در گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.