نشست خبری دومین همایش عکاسان مطبوعاتی ایران و اولین دوره اعطای نشان ملی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد.

جریان‌سازی و تاثیرگذاری شاخصه یک عکاس حرفه‌ای استبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دومین همایش عکاسان مطبوعاتی ایران و اولین دوره اعطای نشان ملی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران صبح امروز در خانه هنرمندان با حضور حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد.

در این مراسم حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در خصوص دومین همایش عکاسان مطبوعاتی ایران گفت: حدود 19 سال است که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تأسیس شده است. امسال نشان ملی انجمن صنفی عکاسان را با یاد عزیزان هیئت موسس برگزار می‌کنیم. سال گذشته یک گردهمایی داشتیم که عکاسان در آن حضور داشتند. امسال که می‌خواستیم دومین گردهمایی را برگزار کنیم، ضمن مشورت با اعضای هیئت موسس، به این نتیجه رسیدیم که نشانی ویژه را برای اهدا به برگزیدگان تعریف و طراحی کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان با اشاره به شاخصه‌های معرفی عکاس حرفه‌ای اظهار داشت: جریان‌سازی، تاثیرگذاری و حضور مداوم در برنامه‌ها از شاخصه‌هایی است که برای اهدای نشان عکاسان مطبوعاتی در نظر گرفتیم. در روند انتخاب عکاسان، ۳۶ نفر از اساتید رسانه و عکاسی داوری کردند تا عکاسان حرفه‌ای انتخاب شوند و نشان به آن‌ها تعلق بگیرد. این نشان به عکاسان مطبوعاتی در هفت بخش تعلق می‌گیرد. نشان ویژه این همایش را به عکاسان برتر بخش‌های خبری، مستند، اجتماعی، زنان، استانی و پیشگامان اعطا می‌کنیم. هفتمین نشان ملی عکاسان مطبوعاتی را به روزنامه برتر اختصاص می‌دهیم.

فروتن اظهار داشت: ما به این دلیل سه بخش عکاسان زن، عکاسان استانی و پیشگامان عکاسی را به این رویداد اضافه کردیم که می‌خواستیم توجه بیشتری به این بخش‌ها شود، مثلا عکاسان استانی، امکانات عکاس‌های تهرانی را ندارند.

وی درباره نشان روزنامه برتر نیز گفت: چند وقت پیش، ما از طرف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انتخاب شدیم تا شاخص‌های رتبه‌بندی عکس در روزنامه‌های سراسری را تدوین کنیم. پس از تدوین این شاخص‌ها قرار شد داوری کار را نیز انجام دهیم. حدود ۱۸۰ روزنامه را در چهار نسخه براساس شاخص‌ها رتبه‌بندی کردیم. ما همچنین روزنامه‌های غایب را نیز بررسی و رتبه‌بندی کردیم.

فروتن در ادامه به برخی از این شاخص‌ها مانند وجود سرویس عکس در روزنامه، ترکیب‌بندی عکس‌ها، داشتن صفحه اختصاصی عکس، شناسنامه‌دار بودن عکس‌ها، ذکر منبع و نام عکاس و ... اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی گفت:‌ امسال اولین سال اعطای این نشان است و ما فرصت کمی برای این کار داشتیم. ممکن است در سال‌های بعد رسانه‌های دیگر مانند خبرگزاری‌ها نیز در این نشان جایگاهی پیدا کنند.

وی اظهار داشت: در مراسم اعطای نشان این انجمن که ۲۸ مردادماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد، از علیرضا سلطانی و وحید سهرابی همکاران تازه درگذشته‌مان یاد و از خانواده آن‌ها تقدیر می‌کنیم. همچنین از سایت به‌روزرسانی‌شده انجمن رونمایی خواهیم کرد. همچنین قصد داریم از پنج پیشکسوت حوزه عکاسی مطبوعاتی تقدیر کنیم.

فروتن در پایان بیان کرد: ما داوری این نشان را به دست خود صنف سپردیم و حتی از اساتید علوم ارتباطات نیز برای این کار کمک گرفتیم. برای انتخاب عکاسان صرفا عکاس خوب بودن، مد نظر ما نبود، بلکه رعایت اخلاق حرفه‌ای، حضور مداوم در جریان‌ها و حوادث و جریان‌سازی دیگر شاخص‌های انتخاب آن‌ها بوده است.

گفتنی است؛ در همایش عکاسان مطبوعاتی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و برخی از عکاسان مطبوعاتی حضور دارند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

نشست خبری دومین همایش عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار