نایب رئیس مجلس گفت: برای تصویب یک تحقیق و تفحص اکثریت مطلق آراء باید در صحن وجود داشته باشد که به دلیل نبود این موضوع 2 بار رای‌گیری شد.

محبی‌نیا: دو بار رای‌گیری برای انجام یک تحقیق و تفحص خلاف آیین‌نامه داخلی است/پزشکیان: تذکر وارد نیستبه گزارش خبرنگار مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌شهر طی تذکری با استناد به ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 31 مرداد ماه)  خطاب به پزشکیان نایب رئیس اول  مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را بر عهده دارد گفت: درباره گزارش رد کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت‌های غیر قانونی آب از رودخانه‌ها در مجلس 2 بار رای‌گیری انجام شد که مرتبه دوم خلاف بود.

وی ادامه داد: لطفا دقت کنید که اگر تذکر بنده وارد بود در آینده موجب بدعت در مجلس نشود.

محبی‌نیا با اشاره به قسمتی از متن ماده 214 آیین‌ نامه اظهار داشت‌: ‌بر اساس آیین‌نامه این گزارش بعد از آنکه بار اول رای نیاورد باید خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار بگیرد و بعد از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هر کدام حداکثر به مدت 10 دقیقه گزارش کمیسیون بدون بحث به رای گذاشته شود.

نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌شهر تاکید کرد: گزارش کمیسیون در صحن رد بود و رای هم نیاورد در واقع این تحقیق و تفحص مردود بوده و باید به آرشیو می‌رفت لذا هیچ‌وقت برای گزارش 2 بار رای نمی‌گیریم و این موضوع  خلاف است.

پزشکیان در پاسخ به تذکر محبی‌نیا گفت:‌ بر اساس آیین‌نامه در صورت تصویب باید این امر صورت می‌گرفت که تصویب نشد.

محبی‌نیا تاکید کرد: این نص صریح قانون است و نیاز به اجتهاد ندارد.

پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره مجلس را به عهده گرفته است در پاسخ به تذکر وی با  استناد به ماده 121 آیین نامه اظهار داشت: بر اساس این ماده اکثر مطلق نمایندگان حاضر برای تصویب انجام تحقیق و تفحص الزامی است یعنی اگر قرار است تحقیق و تفحص تشکیل شود نیازمند اکثریت مطلق آراء است. لذا نظر شما وارد نیست. 

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار