رئیس دام پزشکی نهاوند گفت: مجوز ورود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تخم ماهی چشم زده در مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند صادر شد.

مجوز ورود حدود ۱۲میلیون تخم ماهی به مزارع نهاوندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حیدر سلگی،رئیس دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت:در بازرسی و نظارت بهداشتی از مزارع پرورش ماهی قزل آلای نهاوند پس از نمونه گیری و آزمایش مشخص شد ۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس هستند که بلافاصله دستور معدوم سازی آنها صادر شد.

وی اظهار داشت: شهرستان نهاوند قطب تولید ماهیان شیلات غیر ساحلی کشور و خواهر خوانده استان گیلان است که سالانه هزاران تن ماهی و چند ده میلیون قطعه بچه ماهی تولید می کند.

سلگی ادامه داد:برای حفظ سلامت غذایی مردم از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ هزار و ۲۵۱ مورد بازدید از اماکن عرضه فراورده‌های خام دامی در شهرستان و روستاهای نهاوند انجام شد که در حین بازرسی و آزمایش و نمونه گیری مشخص شد۲ مزرعه پرورش ماهی نهاوند به بیماری مهلک وی اچ اس مبتلا شده و بلافاصله دستور معدوم سازی صادر شد.

وی افزود: برای تامین بهداشت و امنیت غذایی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور اقدامات اساسی و گسترده ای  را در شهرستان انجام داده ایم که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

رئیس دامپزشکی نهاوند اضافه کرد: بازرسان این اداره در شش‌ ماه نخست سال جاری بیش از ۴ هزار ۲۵۱ مورد بازدید از مزارع پرورش ماهی، کشتارگاه های دام و طیور و  اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و رستوران‌ها انجام داده‌اند.

سلگی خاطرنشان کرد:  در این بازرسی‌ها که با چندین اکیپ ثابت و سیار انجام شد ۳ هزار و ۲۷۷ کیلوگرم مواد خام دامی فاسد کشف و ضبط‌ معدوم شد که در این راستا ۲۱ نفر متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی ابراز کرد: در  شش‌ ماه نخست امسال ۴ هزار و ۱۱۵ کیلوگرم انواع گوشت قرمز و سفید غیرقابل مصرف حین بازرسی از کشتارگاه دام سبک و سنگین و کشتارگاه طیور نهاوند ضبط و از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

سلگی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و انجام‌شده در بخش شیلات نهاوند خاطر نشان کرد:  تاکنون بازرسی از ۶ میلیون ۵۰۰ هزار لارو ماهی زنده از مزارع و سایت‌های پرورش ماهی و نمونه‌گیری برای آزمایش‌های ویروسی در هنگام فروش ماهی یا بچه ماهی  در حوزه شیلات انجام شد.

وی اظهار داشت: نتیجه این تلاش های شبانه روزی  معدوم سازی ۲ مزرعه ماهی به علت بیماری «وی اچ اس» و مجوز ورود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تخم ماهی چشم زده تحت نظارت دامپزشکی در مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند با مجوز این اداره بود.

انتهای پیام/ ش

۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند آلوده به بیماری ویروسی وی اچ اس هستند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.