انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ اتفاق بدی برای جنگ‌طلبان آمریکایی بود.

انتشار گزارش پایبندی کامل ایران به برجام از سوی آژانس شوکه‌کننده‌ترین خبر برای جنگ‌طلبان آمریکاییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کامن دریمز، در آن چیزی که یکی از ناظران آن را «یک روز تلخ برای جنگ طلبان» خواند، سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند بوده است و این که بازرسان مطابق درخواست دولت ترامپ تصمیم ندارند به دنبال یافتن موارد نقض باشند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل، به ایران و این توافق مظنون هستند و ترامپ تهدید کرده است دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نمی کند و در مصاحبه ای در ژوئیه گفت: «اگر دست من بود صد و هشتاد روز پیش عدم پایبندی ایران را به توافق هسته ای اعلام می کردم.»

هیلی هفته گذشته به مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر کرد تا بازرسی از سایت های نظامی ایران را درخواست کند. وی هیچ سندی درباره فعالیت های مشکوک ایرانی ها ارائه نکرد. مقامات آژانس گزارش دادند آنها تصمیم ندارند برای یافتن موارد عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تحقیق کنند. یک مقام آژانس به خبرگزاری رویترز گفت: «تصمیم نداریم از سایت های نظامی ایران بازرسی کنیم.. تنها برای این که یک پیام سیاسی مخابره کنیم. اگر دولت ترامپ می خواهد توافق را لغو کند، می تواند این کار را انجام دهد. ولی ما نمی خواهیم این بهانه را در اختیار آنها قرار دهیم.»

آژانس اعلام کرد ایران به تعهداتش بر اساس طرح جامع اقدام مشترک (برجام) با دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا کاملا پایبند بوده است. ایران توافق کرد توانمندی های برنامه هسته ای اش را محدود کند و آمریکا و پنج قدرت دیگر دنیا تحریم های اقتصادی علیه این کشور را کاهش دهند.

آمریکا در تلاش برای یافتن بهانه برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای، خود را از دیگر امضاکنندگان این توافق منزوی کرده است. 

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار