به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری که پیرامون موضوع صادرات در تالار اصفهان نمایشگاه بینالمللی برگزار شد، گفت: در امر صادرات ایران کشور جوانی است و حدود 20 سال است که در زمینه صادرات غیرنفتی فعالیت میکند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت افزود: در 20 سال اخیر 2 هزار درصد صادرات افزایش یافته و در 15 سال گذشته نزدیک هزار درصد صادرات کشور رشد داشته و دلیل آن هم ورود کالاهای پتروشیمی به سبد صادراتی کالاهای ما بوده و در کنار آن دو بازار مهم صادراتی عراق و افغانستان هم به بازارهای صادراتی سابق ما اضافه شد.
وی با بیان اینکه شرایط کشور ما ویژه است و در بسیاری از موارد و تصمیم ها و برقراری تعامل تجاری با کشورها شرایط سیاسی ما هم مؤثر بوده است، بیان داشت: خیلیها با نگاه خصومت به ایران نگاه میکنند و حتی بسیاری از کشورها دوست ندارند که ما اعلام کنیم که تراز تجاری ما از بعد غیرنفتی مثبت شود.
مودودی تصریح کرد: ما در هر شرایطی حق را به بخش خصوصی میدهیم اما این بخش هم در زمینه صادرات وظایفی به عهده دارد که باید ببینیم به کدام یک از وظایف خود عمل کرده است.
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت بیان داشت : واقعیت این است که بخش خصوصی ما در زمینه تولید و صادرات به نسبت دولت توسعه نیافته است بطوریکه آمارهای دقیقی موجود است از صادرکنندگان نمونه که حتی حجم ثبت برند آنها در خارج از کشور زیر 30 درصد است و این موضوع باعث تأسف است.
وی اظهار داشت: در سال 95 تعداد شرکتهایی که بیش از 10 میلیون دلار صادرات داشتهاند زیر 350 شرکت بوده است، در حالی که در دنیا شرکتهایی وجود دارند که ارقام صادرات آنها میلیارد دلاری است.
مودودوی گفت: ظرفیتهای ما در طول سالها براساس نیاز داخل، شهر، استان و کشور بوده است و بنابراین نمیتوان با چنین شرایطی به دنبال توسعه صادرات بود.
وی افزود: با واحدهای کوچک نمیتوان صادرات رقابتی را بوجود آورد، زیرا تولیدکنندگان بسیار بزرگ در دنیا وجود دارند که به راحتی نیازهای صادراتی را تأمین میکنند.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: همه کشورهای دنیا میخواهند صادرکننده باشند و ما باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم و به فکر این ایام در آینده باشیم.
وی با بیان اینکه باید نگاه خودمان را عوض کنیم، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف 100 میلیارد دلاری صادرات نیاز به برنامههای جدید داریم و باید از بازارهای بالقوه به بهترین نحو استفاده کرد و فرصتها را از دست نداد.
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای تعامل تجاری با کشورهایی مثل روسیه باید قراردادهای بزرگ منعقد کرد، گفت: در حالی که ظرفیتهای تجاری ما متناسب با این کشورها شکل نگرفته و نمیتوانیم در صادرات به صورت رقابتی عمل کنیم.
وی با بیان اینکه هماکنون تعامل تجاری در بسیاری از کشورها با بهرهگیری از قرارداد تجارت آزاد و قرارداد تعرفه ترجیحی انجام میشود، گفت: امکان انعقاد تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با کشورهایی مثل افغانستان و عراق وجود ندارد، زیرا ما به این کشورها صادرکننده هستیم و آنها صادراتی به ایران ندارند.
مودودی بیان داشت: اما امکان انعقاد قرارداد با کشورهایی مثل ترکیه وجود دارد که وقتی بحث آن مطرح میشود اما و اگرهای زیادی هم در این زمینه مطرح میشود که باید تکلیف را روشن کرد و حتی اگر واردات برخی کالاها به بخشی از تولید لطمه بزند باید در مجموع سود تجاری را در نظر گرفت و به صورت کلان در مورد آن تصمیمگیری کرد.
معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت:اکنون اکثر کشورها به سمت تجارت منطقهای در حال حرکت است و در اکثر کنفرانسهای جهانی از نتایج منفی جهانی شدن میگویند و همچنین کشورها به این سمت حرکت میکنند که صادرکننده باشند، بنابراین ترجیح میدهند قراردادهای دو جانبه و چند جانبه منعقد کنند.
انتهای پیام/