معاون مالی اداری دانشگاه تهران با حضور در نشست خبری جشنواره تئاتر تجربه از تعلق بودجه مستقل برای این رویداد خبر داد.

نشست خبری جشنواره تئاتر تجربه آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست‌ خبری هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه امروز یکشنبه ۲۳شهریور سال ۹۶ ساعت 10 در محل تالار امیرکبیر دانشگاه تهران با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، علیاری معاون مالی- اداری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر رحمت امینی مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر اسدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی و اهالی رسانه برگزار شد.

در آغاز نشست سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: خوشحالم که این جشنواره با همه فراز و نشیب‌ها امسال هم به همت دانشجویان برگزار می‌شود.

وی افزود: اگر به گذشته این جشنواره برگردیم اواخر دهه شصت بحثی در گروه هنرهای نمایشی ایجاد شد مبنی بر اینکه ما برای پیوند آموزه‌های درسی دانشجویان با کار عملی آنها و همچنین معرفی استعدادهای جوان به تئاتر کشور کاری انجام بدهیم. جشنواره تئاتر تجربه، قرار است ماحصل دانشی باشد که دانشجویان در کلاس‌های درسی رشته تئاتر می‌آموزند و بر صحنه اجرا می‌کنند. در واقع جشنواره تئاتر تجربه، فرصت مغتنمی بود که دانشجویان، تجربه‌هایشان را در معرض دید قرار بدهند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: تئاتر دانشگاهی باید حرف‌های جدیدی به هنر نمایش کشور تزریق کند. توقع ما از تئاتر تجربه، تلقی یک تئاتر پیشرو و تجربه‌گراست که بتواند مرزهای سنتی اجرا را طی کند و در این حوزه به دستاورد جدید برسد. این جشنواره تلاش می‌کند که در عین حفظ جایگاه خود و ماندگاری، بیشتر از جشنواره‌های معمول رشد کند و به جشنواره‌ای موقر و آینده‌ساز تبدیل شود.

 سرسنگی با اشاره به این نکته که دانشگاه تهران می‌خواهد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی الگوی دیگر دانشگاه‌ها باشد، گفت: سعی ما بر این است که در کنار فعالیت‌های علمی، کارهای فرهنگی خوبی هم ارائه کنیم که از جمله برنامه‌های ما، برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی است. در این مسابقات دانشجویان ما فرهنگ ما را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.

وی یادآور شد: علاوه بر جشنواره تئاتر تجربه، جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران نیز یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جشنواره‌هاست که هدف آن ارائه مجموعه‌ای از دستاوردهای دانشجویان است.

معاون فرهنگی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره تئاتر تجربه بتواند رسالت ویژه خود را به انجام برساند، گفت: امیدوارم با همکاری همه بزرگان و دانشجویان دانشگاه تهران هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه جشنواره ارزشمندی باشد.

در ادامه نشست  علیاری معاون مالی اداری دانشگاه تهران اظهار کرد: از لحاط مالی تئاتر تجربه، از گذشته اعتبار خاصی داشته ولی به دلایلی که ما نمی‌دانیم جایگاهش از بین رفته و بودجه لازم دیگر به آن تعلق نمی‌گیرد. تئاتر تجربه همان طور که از نامش برمی‌آید در تمام زمینه‌ها به دنبال تجربه است و امکانات کم افراد را به فکر تبدیل می‌کند. ما نمی‌گوییم پول و اعتبار لازم نیست ولی این‌ طور هم نیست که باید پول کلانی برای آن خرج شود و نگاهی همانند تئاتر حرفه‌ای به آن داشته باشیم.

 علیاری ادامه داد: ما نباید به فکر اعتبار آنچنانی برای این جشنواره باشیم. باید با کمترین هزینه و نوآوری این جشنواره را پیش ببریم. پول لازم است ولی شرط اصلی و نهایی نیست. متاسفانه مشکلی که هست، اطلاع‌رسانی است که به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد.

سپس رحمت امینی مدیر گروه هنرهای نمایشی با معرفی جواد کاوندی به عنوان دبیر این دوره از جشنواره تئاتر تجربه گفت: من اعتقاد دارم که کار را باید به دانشجویان سپرد. همه می‌دانیم که جشنواره‌ها به نوعی بازتاب‌دهنده وضعیت علمی و پژوهشی دانشجو و دانشگاه است. این فراخوان بسیار فراتر از فراخوان‌های جشنواره‌های دیگر است. امیدوارم نکات این فراخوان همگی عملی شود و ما شاهد اتفاقات خوبی در این جشنواره باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: قرار است یک بودجه مستقل به این جشنواره تعلق بگیرد که در صورت عملی شدن آن اتفاقات خوبی برای این جشنواره روی خواهد داد.

مدیر گروه هنرهای نمایشی بیان کرد: ما در فرآیند انتخاب دبیر جشنواره، ابتدا از علاقه‌‌مندان به دبیری برای بیان ایده‌هایشان دعوت می‌کنیم سپس، داوران از میان این افراد به انتخاب دبیر می‌پردازند.

در ادامه نشست، حریری مدیر تالار مولوی اظهار کرد: تالار مولوی یک تاریخ برای بیان هویت نمایش است و صرفا مکانی برای بر صحنه بردن تئاتر نیست. در این تالار ما همه نوع اجراهایی داشتیم و از مشکلات و موانع باخبر هستیم. انشاالله این جشنواره را به ذات اصلی خودش که همان تجربه کردن است، نزدیک می‌کنیم. مجموعه تالار مولوی تلاش می‌کند که مکانی برای معرفی برگزیدگان خلاق تئاتر دانشگاهی باشد و به نحو شایسته‌ای از اهالی این جشنواره میزبانی کند.

 در پایان نشست، جواد کاوندی دبیر این دوره از جشنواره گفت: امسال همراه با شورای سیاست‌گذاری یک اتاق فکری را تشکیل دادیم که اتفاقات مهم تئاتر معاصر را رصد می‌کنند و بر اساس آن فراخوان را اعلام کردیم. ما یک رویکرد آموزشی برای این دوره از جشنواره مشخص کردیم. همچنین طبق نظریه تئاتر اقلیت، بحث‌های محوری خودمان را اعلام کردیم و در بخش‌های مختلف هم این موضوع را پایه‌گذاری کردیم.

وی افزود: شنبه آینده آغاز کار جشنواره است و ما جشنواره را به یک پروسه تبدیل کردیم. امسال جشنواره پنج بخش مثل بخش صحنه‌ای، هنرهای اجرایی، نمایش نامه نویسی، پوستر، عکس و بخش پژوهش دارد. سقف بخش صحنه‌ای برای جشنواره، ۳۰ دقیقه است. ما تمام هنرهای اجرایی که چه به شکل تئاتر یا... باشد را در این بخش داریم که به سه صورت است؛ بخش غیاب اجرا، بخش اجرا منهای تئاتر و بخش اجرا تئاتر. بخش تیزر برای اولین بار به این رویداد اضافه شده است.

کاوندی در پایان خاطرنشان کرد: بخش کارگاه‌ها و سمینارها را هم از آبان ماه تا بهمن ماه شروع می‌کنیم که چهار میز گفتگو و کارگاه داریم. ما یک هفته‌ای هم به عنوان هفته تئاتر دانشجویی مشخص کردیم که در این هفته دانشجویان با حضور اساتید سخنرانی می‌کنند.

جشنواره تئاتر تجربه  از 12 تا 18 اسفند 96  برگزار می‌شود و اختتامیه این رویداد نوزدهم اسفند ماه 96 خواهد بود.

 

انتهای پیام/

نشست خبری هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار