رییس دانشکده طب سنتی و مکمل علوم پزشکی مشهد گفت: بالغ بر 700 عطاری در شهر مقدس مشهد وجود دارد که بیشتر آنها مجوز قانونی ندارند و در امر طب سنتی و تجویز دارو نیز مداخله میکنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  مهدی یوسفی در نشست خبری طب سنتی خراسان رضوی ، بررسی دستاورد‌ها و چالش‌ها افزود: حضور این مداخله گران درمانی در حوزه‌های مختلف طب سنتی یکی از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه عطاری ها، مراکز غیر مجاز درمانی و افراد فاقد صلاحیت با رویکرد طب اسلامی و سنتی اقدام به مداخلات درمانی می‌کنند و در برخی مواقع مشاهده شده است با برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام به جذب فراگیر و اعطای مدرک می‌کنند، گفت: کسانی می‌توانند در حوزه درمان و تجویز دارو فعالیت داشته باشند که از وزارت بهداشت و درمان مجوز رسمی داشته باشند.

رییس دانشکده طب سنتی و مکمل علوم پزشکی مشهد گفت: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی سلامت جامعه هستند و باید با چالش‌هایی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند با جدیت برخورد کنند. گاهی مشاهده شده است افرادی غیر متخصص در زمینه طب سنتی و یا طب اسلامی به دادگاه‌ها معرفی شده اند، اما تبرئه شده اند که این یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه مداخلات درمانی به شمار می‌رود.

مهدی یوسفی افزود: تاکنون ۱۳۰ فارغ التحصیل از رشته طب سنتی و مکمل در کشور داریم که هشت نفر از آنان فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد اند و در کلینیک بیمارستان‌های قائم، امام رضا (ع) و بیمارستان رضوی و هم‌چنین در دو سلامت‌کده زیر نظر دانشکده علوم پزشکی مشهد پاسخگوی بیماران هستند.

دکتر سید جواد مجتبوی مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست گفت: طب سنتی و مکمل به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود که می‌توان به گیاه درمانی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، زالو درمانی و حجامت نام برد؛ لذا توصیه می‌شود برای پیش‌گیری و درمان به روش درمان غیر دارویی بروند.

وی افزود: طب سوزنی می‌تواند در درمان ۶۰ بیماری از جمله تسکین درد‌ها، آرتروز، اضطراب و افسردگی موثر باشد.

 مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این‌که فرایند افزایش دانش، تغییر نگرش، فرهنگ و نوع نگاه مردم نسبت به طب سنتی زمان‌بر است ادامه داد: آگاهی مردم در زمینه طب سنتی و فواید آن کم است و باید بدانند که به چه کسی برای درمان مراجعه می‌کنند، چون متاسفانه ورود عده‌ای سود جو به این حوزه کار، تشخیص متخصص از غیر متخصص را دشوار کرده است.


انتهای پیام// م. ط.


نشست خبری مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.