رضا رضایی دانشجوی دانشگاه ارومیه که توانست دانش طراحی رنگ‌های شب تاب را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛یکی از مباحثی که امروزه توجه زیادی به آن می شود مسئله ذخیره انرژی می‌باشد، زیرا با افزایش جمعیت و پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نیاز به کاهش مصرف انرژی و ذخیره آن بیش از پیش احساس می‌شود. در این بین وظیفه‌ی سازندگان و طراحان، استفاده از منابع انرژی به صورت بهینه می‌باشد که هدف از این تحقیق تأکید بر استفاده از مواد دوست دار طبیعت در طراحی روشنایی است. منابع زیادی برای تامین انرژی نورانی وجود دارد که ساخت رنگ های شب تاب یکی از این فناوری های نو برای ذخیره انرژی است.

رضا رضایی، دانشجوی رشته مهندسی شیمی از دانشگاه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه با اشاره به ساخت رنگ‌های شب تاب افزود: به دلیل علاقه شدید به رشته‌ی رنگ و پلیمر در سال ۹۰ با کمک و راهنمایی‌های اساتید تحقیقات خود را روی رنگ‌های خاص و رنگ‌های هوشمند رنگ‌های شب تاب لومینسانس آغاز کردیم در سال ۹۲ موفق به انجام نوعی آزمایش‌ها بر روی این رنگ‌ها شدیم.

وی درباره مزیت‌های این طرح افزود: هم اکنون در سطح شهر و جاده مشاهده می‌کنیم که رنگ آمیزی که صورت می‌گیرد بعد از مدتی کمرنگ شده و به تدریج از بین می‌روند، ولی رنگی که تولید کرده ایم عمر بیشتری دارد و حتی از خود نور منعکس می‌کند که در بخش انرژی هم صرفه جویی می‌شود و از نظر هزینه کاملا با صرفه هست.

رضایی با اشاره به کاربرد‌های رنگ‌های شب تاب بیان کرد: از این رنگ‌ها می‌توان درتمام نهاد‌های دولتی و غیر دولتی استفاده کرد از جمله شهرداری‌ها و شورا‌های شهر، اداره کل مسکن و راه و شهرسازی، راهنمایی و رانندگی، سازمان جمعیت هلال احمر، بیمارستان‌ها و ستاد مدیریت بحران و... کاربرد دارد.

وی ادامه داد: بعد از اتمام مطالعات به حمایت دانشگاه‌ها و مسئولان نیاز داشتیم، چون بودجه کافی در اختیار نداشتیم تا طرح از مرحله مطالعاتی به مرحله عملیاتی برسانیم. مرکز رشد دانشگاه ارومیه از طرح‌های نوین حمایت می‌کرد ما هم طرح خود را ارائه کردیم وبا گذراندن جلساتی به مرحله دفاع رسیدیم و بعداز ارائه دفاعیه به مدت ۶ ماه به ما فرصت دادند تا طرح را به مرحله اجرا و عملی برسانیم.

به گفته وی، این رنگ‌ها را برای اولین بار کشور‌های خارجی مانند اسپانیا و استرالیا تولید کرده بودند و در ایران از این نوع رنگ‌ها وجود نداشت ما برای اولین بار در کشور توانستیم این رنگ‌ها را تولید کنیم. قیمت رنگ‌های خارجی ۴ برابر قیمت رنگ در ایران است و همینطور از لحاظ کیفیت رنگ تولید شده ما از کیفیت رنگ‌های خارجی بیشتر است و هم اکنون رنگ‌های چینی هم وارد بازار شده است که از بی کیفیت‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌آید.

رضایی درباره تاییدیه سازمان انرژی اتمی افزود: ما از سازمان انرژی اتمی تاییدیه‌ای گرفتیم که نشان دهنده‌ی این است این رنگ‌ها هیچ گونه مواد سمی ندارند و برای انسان هیچ گونه مشکلی ندارند.

وی درباره ماندگاری این رنگ‌ها بیان کرد: این رنگ‌ها ۱۰ دقیقه درزیر نور بمانند ۸ الی ۱۲ ساعت نور را منعکس خواهند کرد.

رضایی با بیان اینکه از کشور‌های آذربایجان و ترکیه که دارای صنعت رنگ هستند رنگ وارد کشور می‌شود، افزود: متاسفانه از تولید داخل که فرمایش مقام معظم رهبری است حمایت نمی‌شود و هزینه‌های کلان صرف وارد رنگ از کشور‌های خارجی می‌شود و به دستاورد‌های جوانان کشور ارزشی گذاشته نمی‌شود.

وی درباره مهم‌ترین مشکل این کار گفت: مهمترین مشکل ما حمایت است که در کمال تعجب هیچ اداره‌ای از این طرح حمایت نمی‌کند و در صورت حمایت از ما میخواهند اول پروژه‌ها را با هزینه‌های خود به پایان برسانیم و بعد حق ما را پرداخت کنند در حالیکه بنده به عنوان یک جوان پول کلانی ندارم تا این کار را انجام دهم.

به گفته وی، بار‌ها به شورای شهر و راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده ایم و طرح خود را ارائه داده ایم، ولی با نامیدی مواجه شده ایم و حتی بار‌ها به دفتر نمایندگان مجلس مراجعه کرده ایم، ولی متاسفانه بازهم نتیجه‌ای نگرفتیم.

رضایی درباره مشکلات مالی این طرح گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های سخت بانکی در جهت پرداخت تحصیلات پژوهشی موفق به گرفتن وام نشدیم تا اینکه در سال ۹۴ با راهنمایی‌های اساتید برای حمایت به مرکز رشد دانشگاه ارومیه هدایت شدیم که این مرکز نیز پروسه سخت خود را دارد و می‌بایست پس از گذراندن مراحل مختلف و سخت یک اتاق کوچک ۳×۴ متر با کمترین امکانات در حد یک اتاق مسافر خانه اجاره، تحویل می‌دهند که هیچ گونه امکانات آژمایشگاهی در اختیار ندارند. با وجود مشکلات بسیار وام ۵ میلیونی از مرکز رشد بعد از یک ماه مرحمی بود بر درد بزرگ ما بالاخره با این بودجه مالی اندک شروع کردیم به تولید در همان اتاقک ۳*۴ متری توانستیم در عرض پنج ماه تمام بیمارستان‌های سطح شهر را عرضه کنیم که پس از این حرکت تصمیم به ارائه این رنگ‌ها به ارگان‌های دولتی و خصوصی و مردم شدیم که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی برخی از مسئولان حتی زحمت مطالعه یک نامه را نیز به خود نداده که از طرف دانشگاه به عنوان نماینده دانشگاه به دیدار ان‌ها رفته بودیم.

وی در ادامه افزود: به منظور آشنایی بیشتر مسئولان با برخی از ارگان‌ها جلسه‌ای تشکیل دادیم و جمله همه مسئولان این بود "این طرح بسیار جالب و قوی می‌باشد، ولی اینجا ایران است و علم سنتی می‌خواهد و نیاز شد تماس میگیریم" این تنها کمکی بود که از دستشان بر می‌آمد.

وی افزود: به سراغ بانک‌ها رفتیم باز شرایط سخت‌تر و باز نا امیدی نصیبمان شد. دو دانشجو چگونه می‌توانند یک وسیقه ۵۰۰ میلیونی تهیه کرده و برای یک وام باید تا دوسال هر ماه قسط پرداخت کنند. نا امیدی از همه ارگان‌ها و مردم به دلیل نداشتن اطلاعات و عدم دریافت ایده‌های نو از طرف مسئولان، موجب شد تا به فکر ارایه این کار به کشور‌های دیگر نظیر ترکیه که در صنعت رنگ حرفی برای گفتن دارند افتیم که ضمیمه مناسبی را برای ما به وجود آورد، اما باز به دلیل ارق ملی و برای پیشرفت کشورمان سر باز زدیم.

رضایی افزود: بالاخره در سال ۹۶ بعداز این همه مدت تحقیق را خاتمه دادیم و مثل اکثر مردم به کار‌های سنتی پرداختیم. امیدوارم روزی برسد که هیچ کس مانند ما به دلیل مشکلات مالی اینگونه از تحقیق و علم ناامید نشود.
 
انتهای پیام//ن.م
 

ساخت رنگ های شب تاب در دانشگاه ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.