ائمه اطهار (ع)، مهم‌ترین معیار برای ازدواج را «ایمان»، دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ائمه اطهار (ع) معیارهایی برای ازدواج جوانان بیان فرموده‌اند و مهم‌ترین معیار را «ایمان»، دانسته‌اند، چراکه ثروت و زیبایی دوامی ندارد.

 

 

1- قال رسول‌الله (ص) : «لا يختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأةِ علي حُسْنِ دِينِها».

رسول خدا (ص): «نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دینداری او برگزید».

2- قال رسول‌الله (ص): «مَنْ تَزَوَّجَ امرَأةً لا يتَزَوَّجُها إلّا لِجَمالِها لَمْ يَرَ فيها ما يُحِبُّ، و مَن تَزَوَّجَها لِمالِها لا يتَزَوَّجُها إلا لَهُ وَکَلَهُ اللهُ إلَيهِ، فعلَيکُم بِذاتِ الدُِّينِ».

کسی که برای زيبايی زنی با آن ازدواج کند، آنچه دوست دارد را نخواهد ديد و کسی که برای مال زن با او ازدواج کند، خدا او را به همان مال می‌سپارد، بر شما باد به زنان و دختران متدين».

3- قال رسول‌الله (ص): «لا تَزَوَّجُوا النساءَ لِحُسنِهِنَّ، فَعَسي حُسنُهُنَّ أن يردِيهُنّ، و لا تَزَوَّجُوهنَّ لِأموالِهِن، فَعَسي أموالُهُنَّ أن تُطغِيهُنَّ، و لکن تَزَوَّجُوهُنَّ علي الدُِّينِ».

رسول اکرم: «با زنان به خاطر زیباییشان ازدواج نکنید؛ زیرا ای بسا که زیبایی آن‌ها موجب تباهی و هلاکتشان شود. برای مال و ثروت نیز با آنان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا که مال و ثروتشان آنان را به طغیان و سرکشی وادارد؛ بلکه بر اساس دینداری با آن‌ها ازدواج کنید».

 4- الامام الصادق (ع): «انظُر اَينَ تَضَعُ نَفْسَکَ وَ مَن تُشْرِکُهُ في مالِکَ و تُطْلِعُهُ عَلي دينِکَ وَ سِرِّکَ وَ اَمانَتِکَ، فَاِن کُنتَ لا بُدَّ فاعِلاً فَبِکْراً تُنْسَبُ الي الْخَير و الي حُسْنِ الخُلُق».

امام صادق (ع): «بنگر جانت را کجا قرار می‌دهی و چه کسی را در مال و دارایی‌ات شريک می‌سازی و چه فردی را بر دين و راز و امانتت آگاه می‌کنی، اگر تصميم به ازدواج داری، دوشيزه‌ای برگزين که به خير و نيکی و حسن خلق منسوب باشد».

5- الامام الصادق (ع): «فامْراَةٌ وَلُودٌ، وَدُودٌ، تُعينُ زَوجَها عَلي دَهْرِهِ لِدُنياهُ و  لاخِرَتِهِ و لا تُعينُ الدَّهرُ عَلَيه».

 امام صادق (ع): «بدان که بهترين بانوان، زنانی هستند که فرزند زياد زايند و برای شوهران مهربانند و در امر دنيا و آخرت مددکار آنانند و در زندگی بر ايشان مشکل نمی‌آفرينند»

6- الإمامُ الصّادقُ (ع): «إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُر ما تَتَقَلَّدُ، و لَيسَ لِلمرأةٍ خَطَرٌ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ: و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها».

امام صادق (ع): «همانا زن طوق است؛ پس بنگر که چه طوقی به گردن می‌افکنی. برای زن ارزش و بهایی نمی‌توان تعیین کرد، نه برای خوب آن‌ها و نه برای بدشان. زن خوب، ارزشش طلا و نقره نیست؛ بلکه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد، ارزشش خاک نیست؛ بلکه خاک هم از او ارزشمندتر است».

7- قال رسول‌الله (ص): «اَنکِحوا الاَکفاءَ و انکَحوُا فيهم وَ اختارُوا لِنُطَفِکُم».

امام صادق (ع): «به همگنان زن بدهيد و از همگنان همسر بگيريد و برای داشتن فرزند بهتر و صالح، انتخاب و گزينش کنيد».

 8- قال رسول‌الله (ص): «تُنکَحُ المَرأةُ لأربَعٍ: لِمالِها، وَ لِحَسَبِها، وَ لِجَمالِها،وَ لِدينِها؛ فَاظْفَرْ بِذاتِ الدِّين تَرِبَتْ يداکَ».

پیامبر اکرم (ص): «به خاطر چهار چيز با زن ازدواج می‌كنند: دارايی، شخصيت، زيبايی و دينداری؛ تو زن ديندار بياب تا مال بدست آوريی».

9- امام علی (ع): «شَرُّ الزَّوجاتِ مَن لا تُؤاني».

 امیرالمؤمنین علی (ع): «بدترين همسران زنان ناسازگارند».

10- امام علی (ع): «ايّاکم وَ تَزويجَ الحَمْقاءِ فَاِنَّ صُحبَتَها بَلاءٌ وَ وَلَدَها ضِياعُ».

 امام علی (ع): «دور باشيد از ازدواج با زن احمق و بی‌خرد که مصاحبت او گرفتاری است و فرزند حاصل از آن ازدواج، ضايع و تباه شده است».

 

انتهای پیام/

ازدواج درکلام رسول اکرم(ص) وحضرت علی(ع)

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار