مدیرکل استاندارد فارس نسبت به استفاده نادرست از وسايل گازسوز به‌ويژه بخاری‌های گازی هشدار داد.

مردم استفاده صحیح از بخاری‌های استاندارد را جدی بگیرندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرتضی رهنما مدیرکل استاندارد فارس گفت: بر اساس گزارش‌ها واصله استفاده نامناسب از وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری‌های گازی هم‌زمان با شروع فصل سرما، متأسفانه خطرات جبران‌ناپذیری برای شهروندان به وجود آورده است.

وی نصب نامناسب بخاری‌های گازی، استفاده از مسیرهای طولانی افقی دودکش، استفاده از زانوهای اضافی، کنترل نکردن مسیر خروج گازهای منواکسید کربن و در برخی موارد معیوب بودن وسایل گازسوز را باعث خطرات جبران‌ناپذیر دانست که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز این خطرات جلوگیری به عمل آورد.

رهنما ادامه داد: شهروندان قبل از استفاده از وسایل گازسوز دارای نشان استاندارد به وجود و سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری‌های گازی ازجمله ترموکوپل، حس‌گر حرارتی حساس به اکسیژن ods و گاونر (وسیله تنظیم فشار گاز) اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکل به تعمیرکار مجاز مراجعه کنند.

وی با بیان بر استفاده نکردن از بخاری‌های بدون دودکش در اتاق‌های خواب، حمام‌ها، زیرزمین‌ها و فضاهای بسته، اظهار داشت: استفاده از این بخاری‌ها به شرطی که دارای نشان استاندارد و آدرس دقیق سازنده باشند، فقط در فضاهایی که راهی به فضای آزاد دارند مانند سالن‌های بزرگ یا مغازه‌هایی که معمولاً درب آن‌ها باز هست، مجاز است.

مدیرکل استاندارد فارس بابیان به‌هیچ‌عنوان نباید وسیله گازسوز به‌ویژه بخاری را حتی برای چند لحظه بدون دودکش روشن کرد، افزود: در صورت رعایت شرایط استاندارد، شعله بخاری باید به رنگ آبی بسوزد و برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توان با لمس مسیر آن و احساس گرما از باز بودن آن مطمئن شد، در غیر این صورت باید بخاری را خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

رهنما تصریح کرد: اگر قرار است بخاری برای اولین بار روشن شود، باید حداقل چند ساعت قبل از خواب از درست سوختن شعله آن و انتقال گازهای منواکسید کربن به بیرون از فضای اتاق‌خواب اطمینان حاصل گردد و از خوابیدن فوری در چنین فضاهایی خودداری شود.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده تولید یا عرضه وسایل گازسوز بدون نشان استاندارد، آدرس سازنده مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش داده و برای اطمینان از اصالت کالا کد ده‌رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و در صورت تأیید اقدام به خرید کالا کنند.
انتهای پیام/ر

شهروندان به استفاده صحیح از بخاری‌های استاندارد توجه کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار