فرهنگ انتظار جامعه را به سمت اصلاح و سازندگی پیش می‌برد

استاد حوزه علمیه همدان گفت:فرهنگ انتظار جامعه را به سمت اصلاح و سازندگی پیش می‌برد که این نشان‌دهنده این است که انتظار، فرهنگ پیشرو است.

فرهنگ انتظار جامعه را به سمت اصلاح و سازندگی پیش می‌برد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان : حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب شعبانی استاد حوزه و دانشگاه ، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری(ع) با اشاره به دوران امامت یازدهمین امام شیعیان اظهار کرد: ولادت امام حسن عسگری(ع) سال 232 هجری قمری است و در سال 260 قمری در سامرا توسط معتمد عباسی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه زندگی امام حسن عسگری(ع) در محاصره سیاسی حکومت بنی‌عباس در شهر سامرا و در یک لشگرگاه (عسگری) گذشت و به همین دلیل به ایشان لقب «عسگری» داده‌اند، افزود: شرایط زندگی امام حسن عسگری(ع) بسیار سخت و دشوار بود زیرا دشمن از وجود فرزند وعده داده ایشان که قرار است عدالت را در جامعه بگستراند، آگاه شده بود و به همین دلیل سختگیری چندبرابر شده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دشمنان در این دوران تقیه و پنهان‌کاری چنان زیاد بود که ایشان نتوانستند فرزندشان حضرت مهدی (عج) را معرفی کنند و زمینه‌ برای معرفی علنی و عمومی در جامعه فراهم نبود، گفت: بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع) جامعه به مدت کوتاهی دچار مشکلاتی شد، با توجه به اینکه حضور حضرت ولی عصر (عج) علنی نشده بودند، برخی دچار ابهاماتی بودند که البته بعد از غیبت صغری که از همان سال 260 شروع شد، مشکلات نیز برطرف شد.

وی آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) را دقیقاً همان سال 260 دانست که تا سال 329 هجری قمری با عنوان «غیبت صغری» به طول انجامید، افزود: در این مدت پیام حضرت مهدی(ع) از طریق نواب اربعه به جامعه منتقل می‌شد.

فرهنگ انتظار جامعه را به سمت اصلاح و سازندگی پیش می‌برد

شعبانی در بخش دیگری از سخنانش به فرهنگ مهدویت در جامعه کنونی پرداخت و گفت: در روایات فراوانی بحث انتظار فرج را داریم، اینکه یکی از بافضیلت‌ترین اعمال امت، انتظار فرج معرفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی یک عمل به عنوان افضل اعمال معرفی می‌شود، نشان‌دهنده جنبه سازندگی فرهنگ انتظار است، تصریح کرد: انتظار فرج هم در عرصه‌های فرهنگی و هم در عرصه اجتماعی از یک سازندگی برخوردار است و معلوم است که انتظار فرج جامعه را به یک فرهنگ پیشرو و نه انفعالی می‌رساند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرات معصومین(ع) برای انتظار در دوران غیبت ثواب‌های بی‌شماری را در نظر گرفته‌اند، ادامه داد: در دوران غیبت برخی از وظایف همچون انتظار فرج، آمادگی برای فرج، معرفت یافتن نسبت به امام و ...را توصیه کرده‌اند که این نشان‌دهنده این است که فرهنگ انتظار، فرهنگ پیشرو است.

وی ضمن تأکید بر اینکه فرهنگ انتظار جامعه را به سمت اصلاح و سازندگی پیش می‌برد، گفت: فرهنگ انتظار تلاش می‌کند فرد را به جنبه سنخیت با مصلح واقعی برساند زیرا اگر کسی در دورن خودش گرفتار بوده و اهل فساد باشد، سنخیتی با مصلح جامعه نخواهد داشت.

شعبانی در خصوص آفات و آسیب‌هایی در حوزه مهدویت وجود دارد، گفت: از آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد و از سابق هم بوده، اینکه انتظار را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که به نوعی عزلت و کنارکشیدن از عرصه سیاست و اجتماع منجر می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی مدعی هستند برای ظهور منجی عالم بشریت باید فساد در جامعه زیاد شود که این خود یک آسیب جدی در فرهنگ مهدویت است، حضرت امام خمینی (ره) نیز در صحیفه خود به این مسائل پاسخ می‌دادند که انتظار به معنای فراوان شدن ظلم در جامعه نیست.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روح تعالیم اسلامی اقتضا می‌کند که جلوی ظلم و فساد گرفته شود؛ یکی دیگر از آسیب‌های حوزه مهدویت را ادعاهای دروغین فراوان دانست و گفت: امروزه متاسفانه در برخی کشورهای عربی به صورت فراوان مسئله مهدی‌های دروغین مطرح است و خیلی از اینها ادعاهایی دارند که باید مراقب بود.

وی عجله در ظهور را موجب کشیده شدن افراد به تفسیرهای نادرست دانست و افزود: در روایات نیز آمده است که قبل از ظهور امام عصر(عج) خیلی ادعاهای دروغین وجود خواهد داشت که آن هم به دلیل وجود انحرافاتی است که در این زمینه وجود دارد.

شعبانی ضمن توصیه به اینکه باید از مراجع و منابعی که حضرات معصومین (ع) معرفی کرده‌اند، جدا نشویم، تأکید کرد: برای فهم انحرافات مهدویت باید به راویان حدیث، مرجعیت فقهی، ولایت فقیه و ... مراجعه کرد.

تحقق فرهنگ مهدویت در جامعه کنونی امیدوارکننده است

وی در خصوص وضعیت تحقق فرهنگ مهدویت و سمت و سوی جامعه کنونی به سمت این بحث اظهار کرد: از اتفاقاتی که طی 40 سال اخیر در جامعه کنونی افتاده، می‌توان برآورد مثبتی داشت و دغدغه مدیریت جهانی و مبارزه با ظلم که در بین جوانان ما ایجاد شده، امیدی را به همگان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه همدان در پایان اضافه کرد: امیدواریم خداوند متعال هرچه سریع‌تر موانع فرج حضرت ولی عصر(عج) را بردارد و شاهد ظهور منجی عالم بشریت باشیم.

انتهای پیام/خ

انتظار فرهنگ پیشرو است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار