جباروند با تاکید بر پرهیز از لنز‌های اجاره‌ای، گفت: مشکلات چشمی بیماران دیابتی، بزرگترین مشکل حوزه چشم‌پزشکی است.

ضرورت پرهیز از لنز‌های اجاره‌ای/ مشکلات چشمی دیابتی ها، بزرگترین مشکل حوزه چشم‌پزشکیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود جباروند رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه چشم‌پزشکی مربوط به مشکلات چشمی بیماران دیابتی است و این در حالی است که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بروز مشکلات چشمی در افراد دیابتی جلوگیری کرد.

وی در ادامه به تنبلی چشم اشاره کرد و افزود: این عارضه همراه با انحرافات و اختلاف نمره عینک و یا گاهی هم بدون علامت در فرد بروز  می کند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران افزود: تنبلی چشم به سادگی قابل درمان است و این عارضه  باید قبل از 10 سالگی درمان شود.

جباروند عنوان کرد: والدین باید در سنین سه تا 6سالگی کودکان با مراجعه به چشم پزشکی در درمان به موقع بیماری فرزندان خود اقدام کنند.

  تنبلی چشم باید قبل از دوران مدرسه درمان شود

وی بیان کرد: عارضه تنبلی چشم یکی از بیماری های مهمی است که قبل از دوران مدرسه باید درمان شود.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران در ادامه به استفاده از لنزهای زیبایی که مورد استفاده قرار می گیرند، تصریح کرد: افرادی که از لنزهای زیبایی استفاده می کنند، باید حتما تحت نظر پزشک معاینه باشند.

جباروند گفت: متاسفانه طی آمارهای به دست آمده تعداد زیادی از افراد به صورت خودسرانه از لنزهای زیبایی استفاده می کنند.

وی بیان کرد: مردم حتما باید از لنزهایی که توسط وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تایید می شود استفاده کنند و حتی توصیه می شود از لنزهای اجاره ای و یا در آرایشگاهای زنانه استفاده نشود.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران تصریح کرد: به هرحال چشم یک عضو ظریف در بدن است و این لنزها می تواند باعث عفونت شود، توصیه می شود از لنزهای تماسی استفاده نشود، چرا که عوارض جبران ناپذیری برای افراد دارد.

کمبود تجهیزات چشم پزشکی در بیمارستان ها

جباروند در ادامه در خصوص حضور اپتومتریست ها در مطب چشم پزشکان گفت: اپتومتریست ها می توانند زیر نظر چشم پزشک همکاری کنند تا در صورت معاینه چشمی افراد و مشخص شدن اینکه هیچ عارضه چشمی ندارد او را برای تجویز لنز و عینک به اپتومتریست ارجاع دهند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران تصریح کرد: در ماه های اخیر با کمبود تجهیزات چشم پزشکی در بیمارستان ها روبرو بودیم، آن هم به دلیل کمبود تجهیزات در برخی مراکز درمانی بود.

جباروند افزود: با توجه به اینکه بیمه ها مطالبات بیمارستان ها را پرداخت نمی کنند و شرکت های تجهیزات پزشکی تنها در صورت دریافت وجه نقد با بیمارستان ها همکاری دارند، در نتیجه بیمارستان ها توان خرید تجهیزات پزشکی را ندارند.

دلیل ابتلا به بیماری قوز قرنیه

وی در خصوص علت ابتلا به بیماری قوز قرنیه ادامه داد: با وجود تحقیقات پیوسته علت قوز قرنیه هنوز شناخته نشده است. اگرچه این بیماری عموماً اختلال ارثی به شمار نمی رود اما در یک دهم موارد، بیش از یک نفر در خانواده مبتلا هستند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران اظهار کرد: مالیدن محكم چشم، گرچه علت قوز قرنیه است ولی در روند ایجاد آن بی تاثیر نیست. به همین دلیل به بیماران مبتلا به قوز قرنیه توصیه می‌شود كه از مالیدن چشم های خود بپرهیزند.

جباروند در خصوص درمان این بیماری افزود: قوز قرنیه در مراحل اولیه به صورت نزدیک بینی خفیف همراه با آستیگماتیسم ظاهر می شود كه درمان آن تصحیح عیب انكساری به وسیله عینک است البته باید توجه داشت كه بیماری ماهیت پیشرونده دارد و در نتیجه نمره عینک تجویزشده تغییر خواهد كرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.