بنیانیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

مدیران نگاه تمدن سازی اسلامی ندارند/برای نزدیک شدن حوزه و دانشگاه اسناد بالادستی خوبی داریم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مدیران نگاه تمدن سازی اسلامی ندارند و به افق‌های بلند مدت فکر نمی‌کنند که این بسیاری خطرناک است.

///به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: در کشورهای غربی در بسیاری از موارد از کشور ما که در حال توسعه است، الگو برداری می‌کنند و قرن‌ها پیش به واسطه مشکلات کلیسا و شکل‌گیری جریان ضد دینی در غرب به تدریج تولید علم مسیر خود از کلیسا را جدا کرد در نتیجه دین مسیحیت در حاشیه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در 200 سال اخیر الگوی دانشگاه‌های مدرن وارد کشور ما شد، ادامه داد: به تدریج و با توسعه رشته‌های علوم انسانی حوزه‌های علمیه به حاشیه رانده شد کما اینکه تا قبل از اواخر دوره‌ قاجار حوزه‌های علمیه در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی حضور داشتند.

بنیانیان تصریح کرد: 1400 سال تلاش عالمان دینی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل شکل و از دل آن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به صحنه آمد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وحدت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان کشور وحدتی میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را مطرح و به تعامل این دو نهاد تاکید کردند.

وی افزود: حضور حاکمان دینی در کشور یک ضرورت قطعی و در طول تاریخ انسجام شیعه حفظ و تداوم حیات نهادهای اسلامی همواره مورد تاکید بوده است.

بنیانیان با اشاره به اینکه بنای تمدن سازی اسلامی را مد نظر داریم، گفت: تحقق این امر بدان معنا نیست که همه علوم در تمامی عرصه‌ها باید خود را با مبانی اسلام تطبیق دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: پس از قرن سیزدهم میلادی به تدریج شاخه‌های علم از یکدیگر مستقل و جریان‌های تخصصی علوم از هم گسیخت و علوم طبیعی به طور کامل از جهان بینی جدا شد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر وحدت میان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ایشان همواره به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم اشاراتی به این مسئله داشتند که در صورت تحقق منجر به تعمیق وحدت میان این دو نهاد می‌شود، چراکه ایشان در طول سال‌های مختلف تلاش کردند تا برداشت ناقصی که در ذهن بسیاری از مدیران ما وجود دارد را اصلاح کنند.

بنیانیان یادآور شد: اعضای شورای انقلاب فرهنگی در سال 81 به ضرورت وحدت میان این دو حوزه در محضر مقام معظم رهبری دست یافتند و ایشان این سوال را مطرح کردند که به راستی فرهنگی که باید در تولید، خدمات، تصمیمات امنیتی و غیره رعایت شود و حدود را معین کند، چیست؟

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معنای سوال رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که همه مدیران در تمامی سازمان‌ها باید رفتارهای روزمره و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت خود را ذیل رفتاری مبتنی بر دین شکل دهند تا بدین طریق بتوان تمدن‌سازی اسلامی را آغاز کرد.

وی اذعان داشت: مسئله پیوست‌نگاری فرهنگی در سال 86 مطرح و مجددا در سال 92 پیگیری شد و بر این امر تاکید شد که مسائل اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

بنیانیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 88، اظهار کرد: ایشان خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند که هر قانونی که وضع شود ولو بر حسب ظاهر و مسائل تربیتی ندارد اما بایستی آن را به صورت یک قانون اقتصادی فرض بفرمایید.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آماده‌سازی مردم برای تمدن‌سازی اسلامی باید آغاز شود و مسئله وحدت میان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی با اشاره به ثمره‌های وحدت میان این دو نهاد بیان کرد: امام راحل، شهید مطهری و شهید بهشتی نمونه‌هایی از وحدت هستند، علاوه بر این موضوع همه شخصیت‌هایی که در تحولات بعد از انقلاب اسلامی، خدمات جدی‌ ارائه دادند همچون شهید چمران، تهرانی‌مقدم و چهره‌هایی از این قبیل که علم را به جهان بینی پیوند زده‌اند، نمونه‌‌های بارزی از ثمره‌های این وحدت به شمار می‌رود.

بنیانیان با بیان اینکه از دو منظر نیازمندیم که علوم جدید را به حوزه‌های علمی انتقال دهیم، افزود: در وهله نخست می‌بایست دانش و تجربه بشری که متعلق به ما مسلمانان بوده و به غرب راه یافته است را در این بخش‌ها به کار گیریم، همچنین با تصفیه آگاهانه این علوم آلوده، شرایط موجود متکی بر اندیشه‌ها و جهان‌بینی‌های مادی را نابود کنیم چراکه در غیر این صورت کارکردهای دانشگاه‌های ما به شدت مخرب خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سال 89 اظهار کرد: سفر ایشان به قم و سخنرانی‌شان در جمع عالمان آن شهر مبنی بر این بود که ایشان درباره علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر دانشگاه‌های مسموم هشدار داده بودند.

وی ادامه داد: ایشان همچنین مطرح کرده بودند که این علوم رایج محتوایی دارد که ماهیتا معارض با نظام اسلامی بوده و متکی به جهان‌بینی دیگری است و هدف دیگری دارد، زمانی که اینها رایج شد مدیران بر اساس آن تربیت می‌شوند و همین مدیران هستند که در رأس دانشگاه‌ها، حوزه‌های سیاست خارجه، امنیت ملی و غیره قرار می‌گیرند.

بنیانیان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه ما یک رسالت بزرگ بر دوش دانشگاه‌ها دارند، گفت: حوزه‌های علمیه موظفند تا نظریات اسلامی را از متون اسلامی بیرون بکشند و آنها در اختیار همگان قرار دهند، نظام اسلامی پشتوانه همین علمای دینی است لذا نظام ما موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: اصل نظام اسلامی فرصت طلایی را برای تحقق این تحولات فراهم کرده و اعتماد داریم تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز وظیفه امت اسلامی تنها بر پایه جشن به مناسبت یادبود پیامبر اکرم (ص) نیست افزود: بر پایه چنین جشن‌هایی تنها کار کوچکی است اما دنیای اسلامی امروز وظیفه دارد روحی در اسلام بدمد و براه تازه‌ای برای آن باز کند، ما درست به همین پدیده می‌گوییم تمدن اسلامی که در صدد آنیم این را برای بشریت ایجاد کنیم.

بنیانیان ادامه داد:‌ این امر به معنای تصرف سرزمین‌ها و تجاوز به حقوق ملت‌ها نیست بلکه به معنای عرضه کردن هدیه الهی به ملت‌ها و انتخاب راه درست است،

وی با  بیان  اینکه اکنون در سیر تکاملی تحولات در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دچار کندی هستیم، اظهار کرد: در این خصوص کلی گویی صورت گرفته و زمانی به آن کلی می‌گوییم که مدیران اجرایی اراده داشته باشند و از دانش تولید شده در دانشگاه‌ها به صورت هم‌زمان بهره‌برداری کنند.

بنیانیان یادآور شد: در طول 37 سال با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای نزدیکی حوزه‌های علمیه به دانشگاه‌ها اسناد بالادستی خوبی تبینی شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه، بسیج اساتید کشور 4هزار و 500 استاد بسیجی را برای پیوست نگاری فرهنگی آموزش داده‌ایم.

وی تصریح کرد: مدیران نگاه تمدن سازی اسلامی ندارند و به افق‌های بلند مدت فکر نمی‌کنند چراکه به شدت احساس موقتی بودن دارند که این بسیاری خطرناک است.

بنیانیان افزود: نگاه مدیران ارشد اجتماعی، گام برداشتن برای اسنادی است که نیازمند اصلاحات عمیق است، علاوه بر این موضوع مقام معظم رهبری در سال 92 هم‌زمان در دیدار با ریاست جمهوری اعلام کرده بودند اهتمام ویژه شما در برجسته کردن این موضوع را می‌طلبیم چرا که شما جایگاهی تاثیرگذار دارید و منبرها در اختیار شماست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور فرمودند شما در چشم نخبگان کشور مسئله فرهنگ را در جایگاه واقعی بنشانید چرا که ارزش‌های فرهنگی، روح و معنای یک ملت است، همچنین فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه این دو در ذیل فرهنگ قرار داشته و نمی‌توان فرهنگ را از آن دو منفک کرد.

وی در پایان بیان کرد: اجرای اسناد بالادستی باید در قوای سه‌گانه شکل بگیرد و مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری مشکلات را در دستور کار خود قرار داده و مجمع تشخیص مصلحت نظام عمل به اسناد تصویب شده را در زمره وظایف خود تلقی کند، این امر گام بزرگی در راستای ایجاد وحدت میان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار